Vem är duktig på rostlagning?

Både Audi S8 och A2 har karosser som är tillverkade av aluminium. Men det finns väl annat som tar stryk av våra saltade vintervägar än själva karossen. Dessutom väldigt dyra att laga i samband med plåtskador. Vad jag hört kan man inte lämna in den till vilken verkstad som helst. Vad händer när bilarna är äldre och inte så värdefulla - kommer försäkringsbolaget att lösa in dem istället för att laga dem då kostnaderna överstiger själva värdet på bilen?

Ägde en Alfa Romeo GTV under ett par år och bland annat huven var tillverkad i hårdplast. Således var det något som inte kunde rosta. Efter 8 år fanns det ingen rost på bilen i övrigt. Jag tror att man med rätt skötsel kan hålla en bil hyfsat rostfri. Man kan däremot inte skydda sig mot dålig ihopsättning från fabrik. Ser man på BMW 3 & 5 serie från slutet på 90 talet rostade de sönder från insidan där man satte ihop karossdelarna.

En på en plåtverkstad berättade nyligen att man fått in VW Golf av senare årsmodeller (första årgång av näst sista generationen). De tog in vatten vid regn. Felet berodde på fel i tillverkningen. Nu vet jag inte om det är detta felet han syftar på eller något annat, men det är ju inget gott betyg på en annars väl ansedd bil:

http://www.vibilagare.se/reportage/volkswagen-kovander-betalar-knackta-dorrar-1450

Last edited:
Vilken bil på marknaden rostar absolut minst?

Det ska bli min nästa bil.

Jag kan leva med att byta bussningar, styrleder, bromsskivor och annat, men fy f-n för att svetsa rost, det kan bara inte finnas något tröstlösare arbete på en bil....

bilar

En på en plåtverkstad berättade nyligen att man fått in VW Golf av senare årsmodeller (första årgång av näst sista generationen). De tog in vatten vid regn. Felet berodde på fel i tillverkningen. Nu vet jag inte om det är detta felet han syftar på eller något annat, men det är ju inget gott betyg på en annars väl ansedd bil:
Jupp. Mycket irriterande. Man får vara väldigt noga med att rensa ur snö som hamnar där. Och det går aldrig att ha motorvärmaren igång om det snöar minsta lilla, för då kommer isknölarna som ett brev på posten. Skulle det bildas is så får man ta fram varmluftspistolen och bekämpa isbildningen.

Den där "skumgummiprofilen" de nämner i artikeln är inte någon vidare bra lösning heller. det är lätt att den lossnar utan att man märker det.

För övrigt inte den enda punkten på Golf V som inte gillar svenska vintrar. Gaspedalerna har en förmåga att knäckas om det är kallt ute (jag har bytt två stycken, men nu har VW börjat byta de gratis enligt vad jag läste i någon artikel). Sedan så samlas det gärna is i hålrummet där ovankanten av bakluckan ska gå ner när man öppnar den också, vilket gör att luckan blir svår att öppna fullt. Plus att jag har för mig att det är ett par saker till som brukar irritera mig när vintern kommer med full kraft. :va

Vilken bil på marknaden rostar absolut minst?

Det ska bli min nästa bil.

Jag kan leva med att byta bussningar, styrleder, bromsskivor och annat, men fy f-n för att svetsa rost, det kan bara inte finnas något tröstlösare arbete på en bil....

W124 brukar vara kalasrostiga i skärmkanterna fram och längs saccoplanket, men vara som nya i underredet.
Vilket gör att man kan få en rätt schysst bil för småpengar.

Hitta en bakaxel om den rasar däremot :gnissla

Är det bra eller dåligt att smörja hjulbulltar?

För bilägaren är det bra. För däckverkstan tar det tid och de blir kladdiga om fingrarna. Med skurna/fastrostade gängor måste dessutom slipsgubben som äger bilen komma tillbaks nästa gång, eftersom det ånyo krävs muttermaskin för att få loss däcken.

För bilägaren är det bra. För däckverkstan tar det tid och de blir kladdiga om fingrarna. Med skurna/fastrostade gängor måste dessutom slipsgubben som äger bilen komma tillbaks nästa gång, eftersom det ånyo krävs muttermaskin för att få loss däcken.

Ett scenario där det inte är fullt så bra är om man använder rikligt med olja så detta får möjlighet att rinna ned/stänka på bromskivan vid körning (om man har såna moderniteter i bak). :gnissla

Fast man bör ju använda (koppar)fett och i små mängder.

Ett scenario där det inte är fullt så bra är om man använder rikligt med olja så detta får möjlighet att rinna ned/stänka på bromskivan vid körning (om man har såna moderniteter i bak). :gnissla

Fast man bör ju använda (koppar)fett och i små mängder.

Ja spruta på olja på bromskivorna är ju inte så bra. Måste nog till sjuka mängder då, men om man anstränger sig så kan det ju gå. Varför smörjer du inte skruvarna även till framhjulen?

Ja jag använder kopparfett på gängorna, alufett går också bra. Eller några droppar olja.

Det här ämnet är ju lite OT, jag ville bara svara på frågan från Bostongurka. Ämnet debatterades senast i denna tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4121951#post4121951

Last edited:
Ja spruta på olja på bromskivorna är ju inte så bra. Måste nog till sjuka mängder då, men om man anstränger sig så kan det ju gå. Varför smörjer du inte skruvarna även till framhjulen?

Ja jag använder kopparfett på gängorna, alufett går också bra. Eller några droppar olja.

Det här ämnet är ju lite OT, jag ville bara svara på frågan från Bostongurka. Ämnet debatterades senast i denna tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4121951#post4121951

Japp, men klåpare finns det gott om har jag lärt mig. :gnissla
Jo naturligtvis gör jag det, menade främst att vissa äldre bilar har trummor i bak (haden nog din Merca i bakhuvudet) och då är det i princip omöjligt att få in olja i trumman.
Men på en skiva går det om man är klåpig nog.

Jajemän, sorry TS. Över och ut. :)

Mvh J

/J

Japp, men klåpare finns det gott om har jag lärt mig. :gnissla
Jo naturligtvis gör jag det, menade främst att vissa äldre bilar har trummor i bak (haden nog din Merca i bakhuvudet) och då är det i princip omöjligt att få in olja i trumman.
Men på en skiva går det om man är klåpig nog.

Jajemän, sorry TS. Över och ut. :)

Mvh J

/J

Min merca är ju en 80:a, på Merca är det standard med tex centrallås och skivor runt om sedan 1968:a :mad:

Ja vi får dra våra hjulbultsfavvoguckor i en annan tråd.:krama

/J

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back