Vem är snabbast genom tiderna?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hyfsat syrliga kommentarer till varandra..

OnT:
Jag håller MM som snabbast.

Motiveringen är att de äldre förarna har banat väg genom trail and error vilket dagens generation aliens har snappat upp (genom träning osv). På samma sätt kommer kommande generation ta tills sig de bra sakerna och förkasta de dåliga när det är deras tid, och bli ännu bättre än nuvarande hjältar.

Alltså skulle jag sätta min peng på att MM skulle vara den snabbaste av alla, även om CS säkert skulle vara lika bra, om man satte samtliga förarna i sin bästa form på en framtidsmaskin från år 2150 (för att alla ska känna sig lika vilsna på en racehoj). Sen behöver givetvis förarna sina team också men då faller tidiga generationer ännu hårdare. De körde väl på sexkantiga plastdäck för nån generation sedan :rofl
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
För mig e det MM och hans generation som är den absolut snabbaste. Vi kan inte påstå att de gamla rävarna från förr kommer ens i närheten av den nya generationen som i princip är avlade för just racing.
Så MM och MV och Rins m.m e långt före alla andra på min lista.

Håller inte med dig. Tror att det alltid finns en tendens att överskatta den nuvarande generationen. I mina ögon var talang-poolen som störst i slutet av 80-talet/första åren på 90-talet, Rainey, Gardner, Lawson, Schwantz, Mamola, Doohan med flera.
Skulle vara intressant att se hur dagens generation skulle klara sig på stygga 500cc tvåtaktare utan TC.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Gjorde Agostini verkligen bara 194 starter? Han tävlade ju i flera klasser samtidigt och i massa år.

De körde inte mer än runt 10 race per säsong förr.
1964 körde han bara 250.
65 tom 1977 dubblerade han 350 och 500
Men nåt år körde han inte mer än 5 race för titeln var säkrad

På tror det är 194 starter.


Summary | Statistics | Placements | Grid | Fastest Lap | Profile
Statistics
Season Category Starts 1st 2nd 3rd Tot. Poles Bike Points Pos.
1977 500cc 9 0 2 0 2 0 Yamaha 37 6
1977 350cc 2 0 1 0 1 0 Yamaha 16 16
1976 500cc 8 1 0 0 1 2 Yamaha 26 7
1976 350cc 1 1 0 0 1 1 MV Agusta 15 15
1975 500cc 9 4 2 0 6 2 Yamaha 84 1
1975 350cc 5 1 3 0 4 1 Yamaha 59 2
1974 500cc 7 2 1 0 3 2 Yamaha 47 4
1974 350cc 5 5 0 0 5 1 Yamaha 75 1
1973 500cc 8 3 1 0 4 0 MV Agusta 57 3
1973 350cc 6 4 2 0 6 0 MV Agusta 84 1
1972 500cc 11 11 0 0 11 0 MV Agusta 105 1
1972 350cc 8 6 1 0 7 0 MV Agusta 102 1
1971 500cc 8 8 0 0 8 0 MV Agusta 90 1
1971 350cc 6 6 0 0 6 0 MV Agusta 90 1
1970 500cc 10 10 0 0 10 0 MV Agusta 90 1
1970 350cc 9 9 0 0 9 0 MV Agusta 9 1
1969 500cc 10 10 0 0 10 0 MV Agusta 105 1
1969 350cc 8 8 0 0 8 0 MV Agusta 90 1
1968 500cc 10 10 0 0 10 0 MV Agusta 48 1
1968 350cc 7 7 0 0 7 0 MV Agusta 32 1
1967 500cc 10 5 3 0 8 0 MV Agusta 46 1
1967 350cc 5 1 4 0 5 0 MV Agusta 32 2
1966 500cc 9 3 5 0 8 0 MV Agusta 36 1
1966 350cc 7 3 4 0 7 0 MV Agusta 42 2
1965 500cc 8 1 6 0 7 0 MV Agusta 38 2
1965 350cc 6 3 0 2 5 0 MV Agusta 32 2
1964 250cc 2 0 0 0 0 0 Morini 6 12
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Håller inte med dig. Tror att det alltid finns en tendens att överskatta den nuvarande generationen. I mina ögon var talang-poolen som störst i slutet av 80-talet/första åren på 90-talet, Rainey, Gardner, Lawson, Schwantz, Mamola, Doohan med flera.
Skulle vara intressant att se hur dagens generation skulle klara sig på stygga 500cc tvåtaktare utan TC.

Talangpoolen kanske va högre, men dagens piloter e ju drillade sen de va småttingar, i princip födseln av sina föräldrar, ungarna har nog kört mer hoj å kan nog ses som veteraner vid tonåren redan om man jämför med gamla rejsrävar från förr. Å precis som Fordon säger så vet dagens ungar/deras föräldrar/managers vad som fungerar å inte fungerar att skapa en vinnare å stegen höjs hela tiden. Det e ju miljonaffärer när man tecknar förare, finns inget utrymme för att teckna en halvdan förare längre. Dagens piloter lär köra 8or runt gammelrävarna med förbundna ögon :p
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hyfsat syrliga kommentarer till varandra..

Tyvärr, då NyTeknik / Radare / Mc Queen är inblandad brukar det förr eller senare sluta i pajkastning.

Jag vidhåller min åsikt om att konkreta mätetal är det enda som kan avgöra denna fråga. Som min gamla labchef brukade säga - att inte mäta är att inte veta...
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Min tro är att alla som har varit snabbast under fritt vald tidsperiod var just snabba och skulle nog vara det idag då likaväl som Rossi skulle varit snabb på trettiotalet.
Skillnad dock i tävlingar och hur de körs, ett GP på trettiotalet kunde pågå i 3-4 timmar, döden var nog även den väldigt närvarande och troligen hade de flesta som körde på den tiden sett och varit med i tävlingar där flera gått åt. Risken var stor helt enkelt att inte överleva och så var det kanske ända fram till åttiotalet.
Krävdes nog helt enkelt än annan sorts förare förr än idag, sen kördes ofta flera klasser samt om det inte startades blev det inga pengar. Just den sista gällde nog inte fabriksförarna men det var många som levde på att köra runt i Europa och tävla.
Konkurrensen borde ha varit störst perioden ca 1968-1990 då det gick att köpa en racer hos din lokala handlare som även gick att vinna GP med. När så många kunde ha likvärdigt material så blev det nog väldigt hårt och vann man i SM fanns det chans på vinst i VM med vilket bevisades ett flertal gånger.
Åttiotalet hade rejält stora startfält, här och framförallt i USA där budgeterna var enorma för att vinna AMA. Jämför med idag då det i stort sett är dött med RR i USA och startfält som är försvinnande små i SM.
Min åsikt är att de amerikanska förarna som Spencer, Lawson, Rainey, Schwantz, Roberts SR borde varit snabbast genom tiderna men det finns andra med.

Lista
Före kriget fanns det ingen fixstjärna förutom Stanley Woods
Femtiotal John Surtees var visst extremt snabb på vad som helst, även i bil
Sextiotal, Hailwood och Agostini, här tvekar jag inte om att säga att de skulle vinna även idag på moderna cyklar på IoM
Sjuttiotal Roberts, Saarinen, Nieto
Åttiotal Spencer, Lawson, Rainey, Gardner
Nittiotal Doohan, Biaggi då jag är fan
Nutid Rossi, Stoner, Marquez

Rossi är i alla fall bäst på min lista, ingen tycker jag kan slå honom gällande att prestera fram resultat och han har inte slutat ännu.
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Gjorde Agostini verkligen bara 194 starter? Han tävlade ju i flera klasser samtidigt och i massa år.

Ingen aning men det här är det antal som MotoGP listar.
2 starter i 250cc
75 starter i 350cc
117 starter i 500cc

Mycket möjligt att han även tävlade i andra serier men eftersom du hämtade din statistik ifrån MotoGP så gjorde jag detsamma.
:fyllisar


Edit: Såg nu att oops164 redan gett dig samma svar...
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Vem är han?
Och vilka var hans starkaste konkurrenter?
Bilden visar Troy Bayliss. Trefaldig WSBK-mästare.
Hans konkurrenter var Edwards, Haga, Corser, Bostrom, Yanagawa, Checa och Biaggi.
 

Bifogat

  • PA1657159.0008.jpg
    PA1657159.0008.jpg
    127.2 KB · Visningar: 58
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Det är naturligtvis Gene Church på sin HD, med oljepuffar vid varje växling.
Det förstår ju ett barn.
https://www.youtube.com/watch?v=LHIxDGtNsYs
Riktigt kul att se! Och sätter inte klippet också fingret på hur konkurrensen var förr.

Kommentatorerna säger:

- Att Harleyn ”is a design that is at least 15-20 year old”
- Att Cagivan är en helt ny hoj
- Att Harley-föraren är en crossförare som kört mkt lite roadracing

Åndå vinner ”crossföraren” över den italienske GP-föraren.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Håller inte med dig. Tror att det alltid finns en tendens att överskatta den nuvarande generationen. I mina ögon var talang-poolen som störst i slutet av 80-talet/första åren på 90-talet, Rainey, Gardner, Lawson, Schwantz, Mamola, Doohan med flera.
Skulle vara intressant att se hur dagens generation skulle klara sig på stygga 500cc tvåtaktare utan TC.

Ungefär som för dagens alpina slalomåkare om de drabbades av slalombanor med träpålar nedbankade i snön / isen.
Det som Stenmark hade att svänga runt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Riktigt kul att se! Och sätter inte klippet också fingret på hur hård konkurrensen var förr.

Kommentatorerna säger:

- Att Harleyn ”is a design that is at least 15-20 year old”
- Att Cagivan är en helt ny hoj
- Att Harley-föraren är en crossförare som kört mkt lite roadracing

Åndå vinner ”crossföraren” över den italienske GP-föraren.

Tycker också det var intressant hur sävligt tempot ser ut att vara. Naturligtvis går det nog ruskigt fort, och tv-produktionen gör väl sitt till men visst känns det som att de är ute och söndagskör jämfört med ett motorcykelrace anno 2016.

Man kan ju också fundera på hur van Lucchinelli var med både hoj och bana. Han ser ut att ha kört i ett vassare tempo när han körde GP-motorcykel:
https://www.youtube.com/watch?v=ZGNOyXZgrc8
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top