Vem är vållande? Parkeringsolycka...

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
K5 Bana
Har googlat runt lite utan större framgång... Nåja, detta har hänt:

Krockade idag på en stor parkering i en korsning mellan alla parkeringsrutor. Motparten kom från höger. (Är medveten om att högerregeln gäller på parkeringar...)
Dock var det motparten som körde inte i min högra bakdörr/b-stolpe.
Ingen av oss stod stilla när krocken skedde.
Jag anser att motparten är vållande då jag blev påkörd när jag befann mig i korsningen men vad tror/vet/tycker SH´s erfarna trafikanter???

Bara nyfiken... Lär ju veta svaret från FB inom överskådlig framtid.

jetson

Guest
Om du fick en buckla i bakdörren hejjar jag på dig iaf, högerregeln hit o dit fan.. kan ju inte köra in i folk bara för att visa att man har företräde :D

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag tror tyvärr FB kommer att säga att du inte skulle ha befunnit dig i korsningen eftersom högerregeln gäller. Du körde antagligen ut med för liten avståndsmarginal.
Men det är svårtolkat när man inte har sett båda parters versioner.

Lycka till. (ärligt menat) :)

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
K5 Bana
Backade du eller körde du rakt fram?

Rätt fram baahh

Om du fick en buckla i bakdörren hejjar jag på dig iaf, högerregeln hit o dit fan.. kan ju inte köra in i folk bara för att visa att man har företräde :D

Bakdörren blev mittpunkten. Även framdörr, bakskärm och tröskel blev intryckt... Andra bilen kan inte ha kört så sakta. Min bil flyttades en bra bit vid smällen.

Och nej jag åkte inte i en fiat 500...

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Är skadorna så stora så kan det ju vara till din fördel, då motparten troligt har haft för hög speed. Sånt där är dom skickliga på att reda ut.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Är skadorna så stora så kan det ju vara till din fördel, då motparten troligt har haft för hög speed. Sånt där är dom skickliga på att reda ut.

Du kan hävda att avståndet till den andra bilen när du svängde ut var bra i förhållande till den hastighet du antog att han höll med hänsyn till att det var en parkeringsplats ni körde på, och sedan hänvisa att hans hastighet vida översteg den hastighet som är lämpligt att hålla på en parkeringsplats.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Risken är att försäkringsbolagen kommer fram till att båda är delvållande. Då blir det varsin självrisk...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Om någon skulle få för sig att köra ut framför mig på en parkering där jag kommer från höger så skulle jag kräva att hon (måste ju vara en hon) skulle betala min självrisk.

Så, du har kört som en kärring och förtjänar antagligen att punga ut för det.

Eller hur tänker du? Bara för att han körde in i dig (inte så konstigt, du åkte ut framför honom) så ska han betala fast du gjorde fel :va

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Om någon skulle få för sig att köra ut framför mig på en parkering där jag kommer från höger så skulle jag kräva att hon (måste ju vara en hon) skulle betala min självrisk.

Eller hur tänker du? Bara för att han körde in i dig (inte så konstigt, du åkte ut framför honom) så ska han betala fast du gjorde fel :va

Så länge du håller "gånghastighet" ja.. :tungan

gnällhoj.com

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
I landet där döden kommer som en befrielse
Hoj
fyra st nästan nya
Visst om det inte finns något som sätter högerregeln ur spel
så gäller högerregeln normalt ..... även på en parkering
men man skall även kunna stanna innan varje hinder
och om man kör in i sidan på en bil på en parkering med sån fart att bilen flytter sig i sidled
skulle jag vilja säga att man är uppenbart vårdlös ... kanske inte FB håller med

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag håller med Anders här. Har du brutit mot högerregeln så är det nog ditt fel. Både dumt och olämpligt att skita i den.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vad anser du är lämpligt då, med tanke på ungar som kan springa mellan bilar? Tror inte det är fri hastighet om ej hastighetskyllt finns.

Nej, det är ju gånghastighet som gäller på parkeringsplats om ej skylt finns.
Men i mitt huvud såg jag framför mig hur TS har kört ut på en själva "vägarna" på parkeringen, dvs där det inte går folk. Detta tar jag för givet då han skrev att olyckan skedde i en korsning och således inte när TS var på väg ut från en p-ficka.
På dessa vägar brukar man ju köra snabbare än gånghastighet, kanske 20-30km/h men inte snabbare än så. Det är inga problem att flytta en bil när man kör i 20km/h, men jag ska inte gå händelserna i förväg men det känns fortfarande som att det är TS som har klantat sig då han inte har lämnat företräde trots hans skyldighet till att göra så.

Edit/ Såg att jag skrev att man ej behöver hålla gånghastighet på parkering när jag menade överallt på en parkering, fritt att tolka hur man vill :)

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
K5 Bana
För att förtydliga:

Med korsning menar jag den delen man kör på när man tex. letar parkering.
Mitt mellan fyra parkeringrutor. Dvs inte riktig väg.
Bifogar ritning.

Bifogat

• Namnlös.png
    Namnlös.png
    13.5 KB · Visningar: 126

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
K5 Bana

Tänker nog lite som jetson. Befann mig såpass långt i korset och man bör kunna stanna för hinder även om man kommer från höger...
Högerregeln är som sagt en regel och ingen lag.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
bara för att du tok gasa för att hinna framför blir du inte fri från ansvar..

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS