Vem bär ansvaret om passageraren saknar hjälm?

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Föraren eller passageraren?

Minns att det stod i läroboken innan jag tog körkortet att föraren har ansvar för att passagerare UNDER 18 har hjälm. Innebär det att personer över 18 kan åka utan hjälm på eget ansvar och att jag inte straffas för det?

Givetvis ska man alltid ha hjälm, men ibland händer det att jag möter tjejen på väg hem från jobbet och plockar upp henne den sista kilometern.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Jag minns fasen inte. Dock skulle jag aldrig köra någon som inte har hjälm på sig. Hjälpte en liten kille en gång som la om kull sin cykel utan hjälm. Då kan man ju tänka sig hur det ser ut om man vurpar med hojen. :död

Kör din flicka om hon har hjälm på sig. Va rädd om hennes lilla huvud. :)

Ok jag ska sluta nu. :rolleyes:

/M

kjellon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
-00, Ducati 996
bikestreet skrev:
2284091 Föraren eller passageraren?

Minns att det stod i läroboken innan jag tog körkortet att föraren har ansvar för att passagerare UNDER 18 har hjälm. Innebär det att personer över 18 kan åka utan hjälm på eget ansvar och att jag inte straffas för det?

Givetvis ska man alltid ha hjälm, men ibland händer det att jag möter tjejen på väg hem från jobbet och plockar upp henne den sista kilometern.

Se till att tjejjen har hjälmen på huvudet!!
Jag vet att du inte tänkt att vurpa, det har inte jag heller de ggr jag smakat på asfalt! Tro mig att det kommer som en total överraskning när du minst anar det! Ont som satan gör det dessutom när man är utan skydd! Jag tullar på stället ibland men satans aldrig hjälmen!

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
bikestreet skrev:

Skit i vem som har ansvaret och fråga dej om du kommer att klandra dig själv NÄR en hare springer ut, du bromsar och tappar lite balans och hon försöker hoppa av hojen som stannat, snubblar slår i huvet och tappar känsel i benen och smaksinnet resten av livet.

Ha en hjälm i garaget, åk hem och hämta den och plocka upp henne...

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Adde-Gbg skrev:
2284117 Givetvis föraren.
Det är samma som på moppe och det är föraren, bara om passageraren är under 15. Grabben blev haffad för ett tag sen på sin EU-moppe, skjutsandes en tjej utan hjälm. Anledningen till att han stoppades var att han körde på cykelbana.
Han vägrade att blåsa också så dom tog honom till stationen där jag fick hämta honom, och då passade jag på att fråga precis det trådskaparen undrade. Svaret var att passageraren ansvarar själv om den är 15 eller mer. Föraren har inget som helst ansvar.... Detta gäller alltså MC också enligt SMC.

M@rkus

Honda
Gick med
9 Jan 2005
Hoj
00 Honda Fireblade
Spelar väl ingen roll, det är väl inte polisen du ska vara rädd för.Utan var rädd om henne istället :fatta!

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
bikestreet skrev:

Det är väl bara att fästa en hjälm bak på (köp nån billig, är väl ändå inga höga hastigheter du ska skjutsa i) så kan hon dra på sig den när du kommer och plockar upp henne. :hjälm

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hjälm är det som sagt passageraren själv, men nått som kan vara bra att känna till att skjutsar men som är alkoholpåverkad, så åker föraren också på det! Skulle iof inte skjutsa en packad person på mc i vilket fall...

/Pajje

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
samma som med bil och säkerhetsbält!
Är personen under 16 så är de du som åker på böterna!
är han/hon som åker med över 16 så tillfaller böterna/skulde han eller henne

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Psychobiker skrev:
2284848 Hjälm är det som sagt passageraren själv, men nått som kan vara bra att känna till att skjutsar men som är alkoholpåverkad, så åker föraren också på det! Skulle iof inte skjutsa en packad person på mc i vilket fall...

/Pajje

Säkert? Ja, jisses... det har ju hänt en antal gånger. Ok, inget värre än salongsberusade men ändå. Den infon var ju guld värd! :tummenupp

...

Antagligen är det inte helt slumpen att du kör förbi tjejen så antingen garderar du eller hon med en hjälm. Svårare än så är det väl inte?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Jag som knappt vågar ha nån där bak som inte har skinnställ.
Vågar heller inte skjussa eftersom jag inte är 18 :/

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
bikestreet skrev:

Om det är du som skulle vara ansvarig då skulle du inte köra henna då ???

Men eftersom det nu är hon som får stå för böterna så är det ok ???

Lite nyfiken på hur du prioriterar , böter / flickvän

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Jävla gnäll på alla som vanligt och få som svarar på det trådskaparen verkligen frågade :fatta!.

Han vill ju veta vad som gäller, precis som jag. Om han sen skjutsar sin flickvän utan hjälm så vet han väl med sig att det inte är det smartaste man kan göra. Dock behöver inte 10 pers predika för honom vad som är rätt och fel. Mind your own business era jefla moralnötter :mad:.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
freddexwing skrev:
2284103 Skit i vem som har ansvaret och fråga dej om du kommer att klandra dig själv NÄR en hare springer ut, du bromsar och tappar lite balans och hon försöker hoppa av hojen som stannat, snubblar slår i huvet och tappar känsel i benen och smaksinnet resten av livet.

Ha en hjälm i garaget, åk hem och hämta den och plocka upp henne...

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Klockrent! Det har inte med lageen att göra utan hur mycket du bryr dig om henne och hennes hälsa!

För visst är hon värd att bry sig om, eller?

Men för att svara på frågan, så som jag uppfattar den, så ligger det juridiska ansvaret på föraren. Så till vida det inte har ändrat sig efter att jag tog mc-kort, vilket är länge sedan nu!

// Niklas

bikestreet skrev:
2286076 Ok, tack för era svar (de som höll sig till ämnet).

Varför undrar du?
Påverkar svaret dig hur du agerar?

Är bara nyfiken!

Mvh!
// Niklas

Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Pinky skrev:
2286133 Jävla gnäll på alla som vanligt och få som svarar på det trådskaparen verkligen frågade :fatta!.

Han vill ju veta vad som gäller, precis som jag. Om han sen skjutsar sin flickvän utan hjälm så vet han väl med sig att det inte är det smartaste man kan göra. Dock behöver inte 10 pers predika för honom vad som är rätt och fel. Mind your own business era jefla moralnötter :mad:.

Om jag gör en sak och tio oberoende personer säger att det är fel och inte så smart så kanske jag får en tankeställare och inte gör så längre utan ändrar mitt betende till det bättre.

/Moralnöten

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
freddexwing skrev:
2286167 Om jag gör en sak och tio oberoende personer säger att det är fel och inte så smart så kanske jag får en tankeställare och inte gör så längre utan ändrar mitt betende till det bättre.

/Moralnöten

Att ge tips är väl alltid uppskattat men se även till att svara på hans fråga innan du tipsar nästa gång :tummenupp. Så slipper jag gnälla :).

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy