Vem bär ansvaret om passageraren saknar hjälm?

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Psychobiker skrev:
2284848 Hjälm är det som sagt passageraren själv, men nått som kan vara bra att känna till att skjutsar men som är alkoholpåverkad, så åker föraren också på det! Skulle iof inte skjutsa en packad person på mc i vilket fall...

/Pajje

Men det här måste ju vara tokfel!

Enda jag kan tänka mig som du kan vara ute efter skulle vara om personen inte kunde hålla i sig själv och det skulle bli en fråga om Vårdlöshet i trafik...inte fan skulle det bli fyllekörning.

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Sulan 08 skrev:
2286110 Om det är du som skulle vara ansvarig då skulle du inte köra henna då ???

Men eftersom det nu är hon som får stå för böterna så är det ok ???

Lite nyfiken på hur du prioriterar , böter / flickvän

Lol! Faktiskt, frågan är ställd i ett rätt roligt sammanhang. :)

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Peterlan skrev:
2284511 Det är samma som på moppe och det är föraren, bara om passageraren är under 15. Grabben blev haffad för ett tag sen på sin EU-moppe, skjutsandes en tjej utan hjälm. Anledningen till att han stoppades var att han körde på cykelbana.
Han vägrade att blåsa också så dom tog honom till stationen där jag fick hämta honom, och då passade jag på att fråga precis det trådskaparen undrade. Svaret var att passageraren ansvarar själv om den är 15 eller mer. Föraren har inget som helst ansvar.... Detta gäller alltså MC också enligt SMC.

Vilken rebellisk son som vägrar blåsa, körde han på fyllen eller?
Om JA, dumt att köra på fyllen!
Om NEJ, dumt att slösa bort polisernas tid.

Men du får fostra han till hur du vill.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
bikestreet skrev:
2284091 Föraren eller passageraren?

Minns att det stod i läroboken innan jag tog körkortet att föraren har ansvar för att passagerare UNDER 18 har hjälm. Innebär det att personer över 18 kan åka utan hjälm på eget ansvar och att jag inte straffas för det?

Givetvis ska man alltid ha hjälm, men ibland händer det att jag möter tjejen på väg hem från jobbet och plockar upp henne den sista kilometern.
cheYEn zkA bazkeMEj pRöjza för BÖterNa oM typ man blij ztoppAd... *ler*

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Hardrock Ragge skrev:
2286559 Vilken rebellisk son som vägrar blåsa, körde han på fyllen eller?
Om JA, dumt att köra på fyllen!
Om NEJ, dumt att slösa bort polisernas tid.

Men du får fostra han till hur du vill.

Rebellisk? Nä, men moppefucko och 16år... Och nej, han var nykter. Han blev bara vrång och tänkte att här ska fan inte blåsas. Han ändrade sig dock nere på stationen.

Struve

Go å gla
Gick med
17 May 2006
Hoj
Suzuki GSX 400E -83
Klart man ser till att passageraren har hjälm och tillhörande skydd, vafan är man för mäniska om man utsätter sin flickvän för livsfara.

Jag bryr mig inte om vem som enligt lagen har ansvaret utan vem som har ansvaret på fordonet och det är alltid förarens ansvar, säkerheten FÖRE allt annat.

Ser dagligen i mitt jobb idioter som kör runt på allt från moppe till tyngsta mc:n utan hjälm eller skydd, ok utan skydd på moppe men inte utan hjälm.

Så kalla mig gärna för moralkärring men jag ser till att skydda mig själv, den som åker bak OCH MINA SKATTEPENGAR som kunde brukats till bättre saker än att vårda en idiot utan hjälm.........

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Utan att moralisera istället för att svara på frågan så är det passageraren som får böter, inte föraren.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Peterlan skrev:
2286768 Rebellisk? Nä, men moppefucko och 16år... Och nej, han var nykter. Han blev bara vrång och tänkte att här ska fan inte blåsas. Han ändrade sig dock nere på stationen.

Hoppas jag har distans nog att kalla min son för moppefucko om jag nu får en sån... :hihi

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
stephenj skrev:
2286187 Men det här måste ju vara tokfel!

Enda jag kan tänka mig som du kan vara ute efter skulle vara om personen inte kunde hålla i sig själv och det skulle bli en fråga om Vårdlöshet i trafik...inte fan skulle det bli fyllekörning.

Tror tänket är så här, att eftersom en passagerare på mc kan påverka körning mycket mer än med bil, så får man inte köra personen ifråga om den är påverkad. Ska inte sätta mitt hus i pant på det, men har hörde ifrån en som jag bedömde trovärdig källa, tror det var nån av höjdarna på SMC.
Men det är nog inte samma rubrik/straff som om man kör påverkad själv, men det är inte ok, det var det jag ville komma till. Nån av poliserna på forumet kanske kan upplysa oss...

/Pajje

BAD

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Förr Kawazaki Ninja modell skrot pga flygtur, Nu Yamaha XT660X
Det är så kul o se att trådar som denna tar en helt annan väg än den trådskaparen startade den för.. en enkel fråga ett enkelt svar sen hade det varit färdigt..men nää nu är vi inne i alkohol diskutioner med skjuts o annat :rofl :corn :öl

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln