Vem gör vad hur, tips om bearbetning och material

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
jo iofs
skall man göra det helt korrekt skall kolfiber lagas med epoxi och kolfiber,
och glasfiber skall lagas med polyester och glasfiber.

glasfiber har en sizing som är anpassad för polyester och kolfiberns sizing är anpassad för epoxi.
(sizing= belägning på trådarna för vidhäftning av bindemedel)



TT-Henke skrev:
Anol70:

Använd inte polyester, utan 2-komponentsepoxi istället. Det är vad som används i "normala" fall när man kladdar med kolfiber. Du kan förstärka med valfri fiberväv. Snyggast med kolfiber dock :p Tror du kommer rätt långt med bara epoxin som förstärkning dock.

lycka till !
 

Brochs

hungrig
Gick med
30 Nov 2003
Ort
Onsala, Göteborg
Hoj
.......
Tja CMPS jag hade tänkt testa att anodisera lite nu i vinter.
Vad ska man använda för att maskera de delar som man inte vill anodisera?
Behöver man maskera gängorna på vanliga bultar eller blir lagret för tjockt så att de inte går att skruva in igen?
Vad finns det för risker med att anodisera? självklart vet jag att syrorna inte är så hälsosamt att få på sig, men kan de explodera eller börja brinna om man gör fel?
Något annat man behöver tänka på?
Självklart får alla som har svar på mina frågor svara, inte bara CMPS.
Tack på förhand.
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
Brochs skrev:
Tja CMPS jag hade tänkt testa att anodisera lite nu i vinter.
Vad ska man använda för att maskera de delar som man inte vill anodisera?
Behöver man maskera gängorna på vanliga bultar eller blir lagret för tjockt så att de inte går att skruva in igen?
Vad finns det för risker med att anodisera? självklart vet jag att syrorna inte är så hälsosamt att få på sig, men kan de explodera eller börja brinna om man gör fel?
Något annat man behöver tänka på?
Självklart får alla som har svar på mina frågor svara, inte bara CMPS.
Tack på förhand.
Vad det gäller syra ska du tänka på vad du lärde dig i kemin... Siv = Syra i Vatten... :tummenupp
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Brochs skrev:
Tja CMPS jag hade tänkt testa att anodisera lite nu i vinter.
Vad ska man använda för att maskera de delar som man inte vill anodisera?
Behöver man maskera gängorna på vanliga bultar eller blir lagret för tjockt så att de inte går att skruva in igen?
Vad finns det för risker med att anodisera? självklart vet jag att syrorna inte är så hälsosamt att få på sig, men kan de explodera eller börja brinna om man gör fel?
Något annat man behöver tänka på?
Självklart får alla som har svar på mina frågor svara, inte bara CMPS.
Tack på förhand.

Har skrivit en liten guide ang. anodisering som kan hittas på:
http://gpz900r.se/files/anodisering/DIY Anodisering av Aluminium.doc
Finns även en area och tid/ström kalkylator för oss som hellre använder metriska mått. :tummenupp En förklaring av kalkylatorn finns ej ännu men är på gång. EDIT: Skrivit in kommentarer i kalkylatorn vad formlerna grundar sig på, ställ pekaren över dom små röda trekanterna.
http://gpz900r.se/files/anodisering/area.xls

Guiden är i WORD och kalkylatorn i EXCEL.

(höger + spara mål som eller öppna i ny, om lösen frågas tryck avbryt så laddas det ändå. Macro i Excel är för att radera alla mått)

Kom gärna med förslag ang. guiden och kalkylatorn.

Maskering före anodisering kan man göra med ex. lackfärg eller tejp, har inte hittat mycket ang. maskering ännu men så länge maskeringen inte löses upp av syran borde det fungera. Får återkomma till detta senare.
Eftersom skiktet bara blir 2,5 hundradels millimeter tjockt brukar det aldrig vara några problem med vanliga skruvar och gängor men är det tajtare passning än skiktets tjocklek kan det förstås bli problem.
Ska kolla upp vilken gas som bildas vid anodisering men den är nog inte bra att andas in ialla fall, ventilerar man bort den borde det inte kunna explodera men lika bra att inte tända någon eld runt badet innan jag kollat upp detta.
 
Last edited:

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Om någon vill prova själv kan jag skriva ihop en beskrivning hur man gör.

Ja, jag skulle mycket gärna vilja prova. Har du en beskrivning så tackar jag på förhand. :) :)
Mvh//Nils

PS Vad har du använt för poleringen och hur har du gjort? :confused:
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Bara titta på inlägget ovan ditt och prova. :tummenupp

Polering.
Finns några bra trådar i forumet ang. polering men jag körde snikvarianten: svarva/fräsa, 240-380 smärgelduk med WD40, 600-800 våtslip-papper med WD40 (håller slipduken ren och fin), lumpskiva med AutoSol, anodisering + färgning, AutoSol och fingrarna, gnuggning med en frotte-trasa. Duger ganska långt.
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
CPMS skrev:
Bara titta på inlägget ovan ditt och prova. :tummenupp

Polering.
Finns några bra trådar i forumet ang. polering men jag körde snikvarianten: svarva/fräsa, 240-380 smärgelduk med WD40, 600-800 våtslip-papper med WD40 (håller slipduken ren och fin), lumpskiva med AutoSol, anodisering + färgning, AutoSol och fingrarna, gnuggning med en frotte-trasa. Duger ganska långt.

Stort tack för infon.... kanonbra :)
Hittade två insprirationssidor:

http://www.medial.com/suzuki/index1.html

http://gt750.medial.com/renov-gt750L/index-adsl.html

Dom hjälpt mig enormt mycket. TACK GUNNAR!
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Dom där sidorna är rena PORREN som dom brukar säga, efter att ha sett förgasarrenoveringen på GT750 förstår man att ingenting är omöjligt.

På ett blad i kalkylatorn finns vad man behöver för elförzinkning och andra ytbehandlingar om du är intresserad. Tänker prova zink och koppar själv i vinter och troligtvis skriva en guide på det också så all info och länkar ang. DIY-ytbehandling är välkommen.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
CPMS skrev:
1554592 DIY Anodisering

Ger en hård, stabil och hållbar yta, kan färgas och/eller poleras.
Inget slask med betande grundfärg, färgburkar eller penseltvätt.
Ingen torktid, baden kan sparas nästan hur länge som helst (med tätslutande lock).
Flagnar ej, behåller finishen länge, ej elektriskt ledande.

Anodiserade detaljer kan enkelt av-anodiseras och ny anodisering kan läggas på och färgas. Har tyvärr ej ännu hittat lämpligt maskeringsmedel i sverige för detaljer med partier som ej får anodiseras.

Brukar felaktigt kallas eloxsering.

Batterisyra och dest.vatten (50/50).
Lämpliga plastbaljor.
Aluminium eller bly plåt.
Batteriladdare (EJ automatisk)
Ström-mätare.
Aluminiumsvetstråd eller titantråd.
Ev. organskt färgpulver/färgvätska.
Vanlig spis med några pannor.
Termometer för färgbad (50-60 grader celsius)

Lite bilder på mina första försök

Provbad i en WiledaQuickmopp hink:
DIY%20anodising%20bath.jpg


Stabilisering av anodisering och infärgning
dye%20steem%20bath.jpg


Bilder på färdiga detaljer

Insugsgummi adapter/N2O fogger hållare till trottelhus:

Innan ytbehandling
throttle%20adapter%20and%20fogger.jpg


Polerad
adapter%20polished.jpg


Efter anodisering
adapter%20after%20anodising.jpg


Färgad svart med klädfärgningsvätska (3ggr starkare än vad som står på förpackningen)
adapter%20dyed%20black.jpg


Insugsgummiadaptrar monterade (en ej färgad på bilden)
testfit%204.jpg


Hållare för plugg i trottelhus:

Svarvad, fräst, gängad och borrad
bracket%20raw%20after%20manufactoring.jpg


Polerat
bracket%20polished.jpg


Anodiserat
bracket%20anodized.jpg


Färgad svart och polerad
bracket%20dyed%20black.jpg


Hållare monterad
testfit%201.jpg


Om någon vill prova själv kan jag skriva ihop en beskrivning hur man gör.

Har inte provat med legerat/gjutet aluminium ännu pga. svårigheter att få tag i rätt syra.

Någon som vet vart man som privatperson kan beställa syror och kemikalier i Sverige? - PM.

Impnerande finish, du får kasta upp lite fler byggbilder och info om hojen.
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
TT-Henke skrev:
1655231 Anol70:

Använd inte polyester, utan 2-komponentsepoxi istället. Det är vad som används i "normala" fall när man kladdar med kolfiber. Du kan förstärka med valfri fiberväv. Snyggast med kolfiber dock :p Tror du kommer rätt långt med bara epoxin som förstärkning dock.

lycka till !
Lamineringsepoxy heter det.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top