Vem kan svetsa titan i stockholm?

hasse w

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
vallentuna
Hoj
CBR 600 RR ssp
Jag behöver hjälp med att reparera ett avgassystem i titan.
Någon i stockholm som behärskar det?

/Hasse
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
det här är ett par år sedan men då var det "bara" 2 firmor i sthlm som lyckades svetsa titan.... den ena var hammarhagens rostfria i nynäshamn... men jag tror inte att dom håller på med det längre eftersom det är lite knepigt att få det bra.... (har för mej att man måste svetsa inne i en kammare som e fylld av en viss gas och att det absolut inte får finnas något syre alls...., lite kinkit) men som sagt det var ett par år sedan och jag tror att ny teknik kanske har framkommit och då även nya firmor som pysslar med titan....

google kanske?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Vad krävs i svetsväg för att svetsa titan? används gas gemensam med andra metaller vid tig-svetsning?
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
Vad krävs i svetsväg för att svetsa titan? används gas gemensam med andra metaller vid tig-svetsning?

du kan jämföra det med rostfri svetsning.. är det bara en spricka så räcker det med rotgas i röret. ska det vara "precisionssvets" så ska det vara atmosfärisk skyddsgas, alltså svetsa i gasfylld kammare (liknar blästerskåp).. saken är att titan åtdrar sig syre i materialet redan vid 400°C och ändrar karaktär i strukturen (när det blir blått).. en "rolig" sak med att svetsa titan är att man blir rookie på nytt och doppar elektroden ganska lätt för smältan blir nästan magnetiskt, det går att se när man kör med tillsats, droppen liksom drar sig mot elektroden... det är förövrigt väldigt lätt att få snygga fogar i titan :)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
du kan jämföra det med rostfri svetsning.. är det bara en spricka så räcker det med rotgas i röret. ska det vara "precisionssvets" så ska det vara atmosfärisk skyddsgas, alltså svetsa i gasfylld kammare (liknar blästerskåp).. saken är att titan åtdrar sig syre i materialet redan vid 400°C och ändrar karaktär i strukturen (när det blir blått).. en "rolig" sak med att svetsa titan är att man blir rookie på nytt och doppar elektroden ganska lätt för smältan blir nästan magnetiskt, det går att se när man kör med tillsats, droppen liksom drar sig mot elektroden... det är förövrigt väldigt lätt att få snygga fogar i titan :)

Fan det låter nästan som att jag måste leka runt lite på jobbet och prova!

Hur beter det sig över 400 grader menar du?

Precis som om man svetsar svart med tig:en och har för mkt ström / stannar för länge. Fogen blir full med luft / porer och "exploderar"??
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Ring aerosvets och hör med honom. Han ska tydligen vara en klippa på att svetsa i allt möjligt material.
 

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
Japp, Aerosvets svetsar titan utan problem. Håller hus i Vinsta industriområde.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Ring aerosvets och hör med honom. Han ska tydligen vara en klippa på att svetsa i allt möjligt material.

Jag svetsade bobinfästen på svingen hos honom. för att folk rekomendarade honom. Han tog bra betalt och han gjorde två försök och båda losnade.

Sen tog Petter min hoj till hans kontakt i Uppsala.
Och dom bara garvade och den taskiga svetsen som Aerosvets hade gjort.
Så dom slipade rent allt och byggde upp ett nytt färste, som blev fan bättre än orginal.

Men det var i aluminium.
Aero kanske är asgrym på Titan men suger på ali´jum´jum.
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
Fan det låter nästan som att jag måste leka runt lite på jobbet och prova!

Hur beter det sig över 400 grader menar du?

Precis som om man svetsar svart med tig:en och har för mkt ström / stannar för länge. Fogen blir full med luft / porer och "exploderar"??


Dom mekaniska egenskaperna ändras när titanet kommer i kontakt med gaser som hydrogen, oxygen och nitrogen omkring svetszonen.

testa att leka lite med ett par skrotbitar..

du kan läsa mer om egenskaperna här http://www.abc.se/~m8010/titan1.htm
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Såå..

Hur var det nu?
Vem kunde svetsa & blev det bra?

Har ett mellanrör till mitt akra-system som behöver sys ihop lite..
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag kan ev. fixa ditt rör.

Åker dock utomlands nu 1½ vecka. Skicka över en liten bild på min mail så kan jag avgöra.

micke169@hotmail.com
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Stellan Egeland (SE - service, Beyond bolt on) har nyligen gått en kurs i titansvetsning.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Såå..

Hur var det nu?
Vem kunde svetsa & blev det bra?

Har ett mellanrör till mitt akra-system som behöver sys ihop lite..

Det sista röret jag svetsade ihop blev kalasbra.

Röret före det blev fungerande, men om du tar en y-förgrening och kör över med bil några gånger och sedan låter någon som inte kan svetsa försöka först så är inte förutsättningarna så bra.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Det sista röret jag svetsade ihop blev kalasbra.

Röret före det blev fungerande, men om du tar en y-förgrening och kör över med bil några gånger och sedan låter någon som inte kan svetsa försöka först så är inte förutsättningarna så bra.

Riktigt så illa är det inte..
Mera som ett par sprickor i bara..

Skickar pm.
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
titan

har oxå lämnat in jobb på aero svets, både alu och titan, typ 6ggr, han har varierande kvalite på det utförda jobbet och tar riktigt bra betalt!!
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Aero-svets var en utmärkt firma på Lennart Erlandssons tid.

Jag har däremot inte hört något bra om den nye ägaren.

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top