Först och främst behöver vi inga halmgubbar här - TS är en ung MC-entusiast som söker råd om hur denne ska tänka vid försäkring av sin hoj. Det handlar om strikt riskvärdering och -analys, det kan vi kanske vara överens om? Någon peeing contest mellan Dig och någon annan ligger knappast i TS intresse. För övrigt klarar sig BrooklynS alldeles utmärkt utan mig som överrock IMHO.
Du valde ett enkelt bolag att betrakta - Svedea erbjuder ju huvudsakligen sakförsäkringar men det är okey. Då de ingår i en tysk koncern är jag dock osäker på hur koncerninterna placeringar bokförs, dessutom är ett årsbokslut endast en ögonblicksbild av en dag under ett helt bokslutsår för ett företag. Men vi är eniga om att placering av kapital i fonder, kapitalförsäkringar eller aktier normalt redovisas som anläggningstillgångar i balansen.
Däremot finns inget i mina försäkringsvillkor som reglerar hur min premie ska hanteras av FB, jag antar att samma gäller Dina?
”…så säker man kan vara” är en ringa tröst när vi väl sitter i skiten som individ, det kanske vi kan enas kring? Jag vet inte vad Din erfarenhet är, själv blev en av mina bröder ensam överlevande i en svårt trafikolycka vid 18 års ålder och jag har av olika anledningar varit högst engagerad i regleringen av hans case, många, många år efter händelsen. Tack och lov var försäkringen okey vid händelsen, annars vet väl ingen hur det skulle ha slutat. Min erfarenhet från den händelsen är att man behöver vara tämligen skärpt för att rätt i slutänden ska bli rätt. En annan att affärsjuridik är en helt annan sak än försäkringsjuridik, vi talar om tiotals miljoner som ska regleras för en livslång skada. Per drabbad individ.
Jo, jag är hyfsat bekant med TSL, även i förhållande till lagen om motortävlingsförsäkring. Det är riktigt att skadeståndet kan jämkas, däremot verkar vi eniga om att ett regressförhållande och därmed ett skadeståndsansvar kan uppkomma om en individ har uppgivit felaktiga uppgifter vid tecknande av trafikförsäkring. Talar vi i slutändan om att jämka skadestånd om tiotals miljoner per drabbad individ handlar det likväl om betydande belopp…
Fakta är att:
1 - När Du tecknar försäkring intygar Du att förhållandena Du angivit vid tecknandet är korrekta.
2 - Har Du bevisligen uppgivit falska uppgifter vid tecknandet av försäkring riskerar Du att bli skadeståndsskyldig i en regressprocess. Det gäller skada på tredje man likväl som egna personskador
3 - Vi talar om stora belopp, särskilt om det handlar om livslång invaliditet eller oförmåga att arbeta för de inblandade.
4 - Händer inget går det förmodligen bra, FB är nöjda med premieintäkten och försäkringstagaren kan fortsätta sitt liv, nöjd med att sparat någon tusenlapp per år.
5 - Orsakar individen en skada som drabbar denne samt i värsta fall tredje man riskerar individen skadeståndsansvar för sjusiffriga belopp - även efter eventuell jämkning.
Efter våra respektive förtydliganden kan TS säkert bilda sig en uppfattning kring vilka risker som är värda att ta. Jag tror att de flesta av oss - förr som nu - väljer att undvika skenförsäkringar.
Mina 2p, god natt