En tråkig följd av en sådan här händelse och de olyckor som redd skett i år kan bli att ännu flera röster kommer att höjas mot motorcyklisterna. Kraven på polisen från allmänhet, politiker och polischefer kommer att öka, och det kommer tyvärr att krävas av oss att agera mera kraftfullt än tidigare...
En del säger redan att man inte kommer någon vart att prata med hojåkare utan att det bara är hårda tag som gäller. Jag har alltid påstått motsatsen, men när det sker en massa svåra olyckor och händelser som denna så får det mig att fundera... Jag kanske är helt fel ute i mitt resonemang. Men det skulle vara väldigt tråkigt om det blir så att vi poliser blir tvingade till att vara hårdare i våra bedömningar och vid möten med hojåkare.
Tyvärr så är det ju så att det är ett fåtal som förstör för många...
// Kjelle
Tjenna!
Jag håller i alla fall med i En sak du skriver, och det är att få förstår för många. Men, det är ju ett typexempel att se "En tråkig följd av en sådan här händelse och de olyckor som redd skett i år kan bli att ännu flera röster kommer att höjas mot motorcyklisterna. Kraven på polisen från allmänhet, politiker och polischefer kommer att öka, och det kommer tyvärr att krävas av oss att agera mera kraftfullt än tidigare...", och mitt svar blir "OH REALY?!".
Att media vinklar allting åt helvete det visste man ju, men vad Du säger är att polischeferna är så urbota korkade att dom inte kan skillja på en hit and run, och att generalisera så grovt att detta är ett MC-Dåd, och en typisk handling av en MC-Förare?
Sen skriver du att detta kommer tvinga er att agera mer kraftfullt? Mot Vem? Kriminella personer som stjäler motorcyklar och mosar in dom i blomsterbutiker? Well be my guest, men det lät inte riktigt så i ditt framförande. Det lät snarare som att "nu ska vi ta i med hårdhandskarna, knipa åt röven, och bli riktigt anala och otrevliga mot alla som kör hoj" Tycker bara det tyder på att du är lika påverkad och avtrubbad av ditt yrke som alla andra.
En normalt funtad människa som läser att någon bombat in i en blomsterbutik på en avställd motorcykel och smitit från platsen likställer ju inte denna person med en "hojåkare", och det borde ingen annan göra heller för den delen.
Frågan är hur långt man kommer genom att "prata" med hojåkare. Visst, man kan säkert öka medvetandet en hel del, och få folk att inse riskerna. Men vad är alternativet? Att försöka få folk att ge fan i hoj genom att nyttja "brute force"? Det är ju detta som är hela polisens stora problem i grund och botten. Att allmänheten upplever en otrevlighet och ett frånstötande istället för ett inbjudande. Varför anordnas det inte bandagar där folk får köra hoj med MC-Poliser? Nej, istället går man ut på första bästa flygraka alá 70 -> inbromsning till-> 50-sträcka och skjuter hejvillt med lasern, och plockar pengar och körkort så det står härliga till... nej men det är ju en gåta att det finns ett uppbubblat hat för trafikpolisen, verkligen...
Äh, ska ge mig nu, blir bara förbannad på hela rättsystemet och prioriteringarna som görs i vilket fall, och det är med största sannolikhet inte ditt fel KJECOP, men jag jag uppfattade ditt inlägg lite väl onyanserat för att vara hojåkare, och inte BARA polis.
Love and Light!