vem skrotade vid skogis idag??

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Är det ett genetiskt fel i huvudet på oss hojåkare? Att det är så förbannat svårt att ta ansvar för sina egna handlingar.
Hellbyte har poängterat det självklara för några inlägg sedan. Av det följer att motorcyklister som beter sig idiotiskt är en sak, idioter som för stunden sitter på en motorcykel är en helt annan. Det kan verka som samma sak, men är det inte.
Motorcyklister i definitionen person med engagerat motorcykelintresse är påverkbara, och kan nås och kommuniceras med som grupp och enskilt. Lagar och bestämmelser kan till ganska stor del styra beteenden, om än inte i detalj. En idiot som för ögonblicket kör hoj, kanske oförsäkrad, avställd, efterlyst, kk-löst, är helt opåverkbar med traditionella medel. Enda sättet att påverka honom/henne är att ta bort tillgången till motorcyklar - vilket innebär totalförbud.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
I vanlig ordning så skall ví försvara oss, peka på andra händelser som inte är hojrelaterade som ett större problem för samnhället.

Är det ett genetiskt fel i huvudet på oss hojåkare?
Att det är så förbannat svårt att ta ansvar för sina egna handlingar.

gäller inte enbart hojåkare, fråga en jägare tex får du samma respons, de skyller ifrån sig på nått annat dem också... de är samma sorts sandlåda överallt.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Kom igen nu, "strutsen" joinade 2007-04-22 (och påstår att han har en Puch Dakota, låter seriöst, NOT...). Ingen verkar ha sett till nån rammad bil eller nån hoj i nån butik, jag hörde med en kontakt i bärgningsbranschen i södra Sthlm och han visste inget heller, lär bara vara flamebait...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kom igen nu, "strutsen" joinade 2007-04-22 (och påstår att han har en Puch Dakota, låter seriöst, NOT...). Ingen verkar ha sett till nån rammad bil eller nån hoj i nån butik, jag hörde med en kontakt i bärgningsbranschen i södra Sthlm och han visste inget heller, lär bara vara flamebait...
Kan någon bekräfta att det hela har hänt eller inte ?

Strutsen har använt sig av samma ip-adress som en annan relativt ny användare (reggad i början av april).
Så det kan vara en flaimbait...
:va

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vet inte om nån skrivit detta innan i tråden, Pallar inte läsa alla spekulationer...

MEN!!! Kan den oförsäkrade hojen kanske beror på dom sjukt feta försäkringarna??

Jag tror vi kommer se massor med "smitningar" och sedan hojar som blir anmälda som "stulna".. Smart drag av regeringen om så är fallet..

Det är bland annat detta beteende som SMC-Folksam försäkringen försöker "bota". Dvs en premie som är så låg att man har råd att helförsäkra men en självrisk som är så hög att vi tar ansvar för vad vi gör.
Nu har jag hört ryktesvägen att andra bolag också funderar på den här modellen, för att beivra skenförsäkringar, svårsålda hojar som stjäls och dumpas i en sjö. Dessutom kanske folk tänker sej för en extra gång innan man lyfter framhjulet på "fel" plats...

Det finns dock en poäng i förbudsivrarnas argumentation och det är att själva tillgången på framförallt motorstarka hojar med bra väghållning skapar problem. Att hävda att det inte är hojens fel att det sitter en idiot bakom styret är samma försvar som vapenanhängarna i USA använder för att få behålla sin "frihet" att köpa och bära vapen för att skydda sej själv och sin familj.
Jag tror inte att hojproblemet kommer att minska förrän det finns någon form av restriktion eller licens för att få köra tyvärr. Jag är definitivt motståndare till förbud, jag jobbar aktivt inom SMC med trafiksäkerhet och utbildning. Men jag, precis som Kjelle och GalneDansken, har börjar tvivla, med tanke på den eskalerande trenden med krascher så kanske det inte finns någon annan lösning tyvärr. Jag hoppas att jag har fel...:huvet

Attityden på Sporthoj.com har ju ändrats radikalt med åren och dom flesta seriösa sporthojsåkare är väl medvetna om att vi själva skapar problemen. Jag tror dessutom att dom allra flesta gör ganska mycket för att minska problemet, det finns väldigt många seriösa människor med seriösa inlägg här. Men på något sätt så känns det som att pissa i motvind, det finns så många fuckon därute som förstör för oss att det känns lite hopplöst ibland, och inte f-n hjälper det att media lägger bränsle på elden bara för att få sälja tidningar med feta rubriker... som dessutom en massa dussinpolitiker med två hjärnceller kan använda för sina personliga vendettor...jag blir så trött... (här skulle det finnas en uppgiven smiley)

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
En tråkig följd av en sådan här händelse och de olyckor som redd skett i år kan bli att ännu flera röster kommer att höjas mot motorcyklisterna. Kraven på polisen från allmänhet, politiker och polischefer kommer att öka, och det kommer tyvärr att krävas av oss att agera mera kraftfullt än tidigare...

En del säger redan att man inte kommer någon vart att prata med hojåkare utan att det bara är hårda tag som gäller. Jag har alltid påstått motsatsen, men när det sker en massa svåra olyckor och händelser som denna så får det mig att fundera... Jag kanske är helt fel ute i mitt resonemang. Men det skulle vara väldigt tråkigt om det blir så att vi poliser blir tvingade till att vara hårdare i våra bedömningar och vid möten med hojåkare.

Tyvärr så är det ju så att det är ett fåtal som förstör för många...

// Kjelle

Det ser inte battre ut an att fa forstor for sa manga..
Men, lat oss saga att det var en oforsakrad sportbil (stulen eller inte, dyr eller inte) men kord av samma manniska, hade personen i fraga stannat pa platsen da?

Mvh
Jonathan

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Vet inte om nån skrivit detta innan i tråden, Pallar inte läsa alla spekulationer...

MEN!!! Kan den oförsäkrade hojen kanske beror på dom sjukt feta försäkringarna??

Jag tror vi kommer se massor med "smitningar" och sedan hojar som blir anmälda som "stulna".. Smart drag av regeringen om så är fallet..

I vilket fall som hälst så är personen idiot som smiter.. Det kunde funnits skadade som inte syntes direkt.. Man får fan ta sitt ansvar om man nu vill komma undan ett par lappar mer om året.. Eller köp en ER6 eller nåt...
Det gjorde jag.

Har man inte rad att kora mc sa gor man det inte :tummenupp

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
En tråkig följd av en sådan här händelse och de olyckor som redd skett i år kan bli att ännu flera röster kommer att höjas mot motorcyklisterna. Kraven på polisen från allmänhet, politiker och polischefer kommer att öka, och det kommer tyvärr att krävas av oss att agera mera kraftfullt än tidigare...

En del säger redan att man inte kommer någon vart att prata med hojåkare utan att det bara är hårda tag som gäller. Jag har alltid påstått motsatsen, men när det sker en massa svåra olyckor och händelser som denna så får det mig att fundera... Jag kanske är helt fel ute i mitt resonemang. Men det skulle vara väldigt tråkigt om det blir så att vi poliser blir tvingade till att vara hårdare i våra bedömningar och vid möten med hojåkare.

// Kjelle

Tjenna!

Jag håller i alla fall med i En sak du skriver, och det är att få förstår för många. Men, det är ju ett typexempel att se "En tråkig följd av en sådan här händelse och de olyckor som redd skett i år kan bli att ännu flera röster kommer att höjas mot motorcyklisterna. Kraven på polisen från allmänhet, politiker och polischefer kommer att öka, och det kommer tyvärr att krävas av oss att agera mera kraftfullt än tidigare...", och mitt svar blir "OH REALY?!".

Att media vinklar allting åt helvete det visste man ju, men vad Du säger är att polischeferna är så urbota korkade att dom inte kan skillja på en hit and run, och att generalisera så grovt att detta är ett MC-Dåd, och en typisk handling av en MC-Förare?

Sen skriver du att detta kommer tvinga er att agera mer kraftfullt? Mot Vem? Kriminella personer som stjäler motorcyklar och mosar in dom i blomsterbutiker? Well be my guest, men det lät inte riktigt så i ditt framförande. Det lät snarare som att "nu ska vi ta i med hårdhandskarna, knipa åt röven, och bli riktigt anala och otrevliga mot alla som kör hoj" Tycker bara det tyder på att du är lika påverkad och avtrubbad av ditt yrke som alla andra.

En normalt funtad människa som läser att någon bombat in i en blomsterbutik på en avställd motorcykel och smitit från platsen likställer ju inte denna person med en "hojåkare", och det borde ingen annan göra heller för den delen.

Frågan är hur långt man kommer genom att "prata" med hojåkare. Visst, man kan säkert öka medvetandet en hel del, och få folk att inse riskerna. Men vad är alternativet? Att försöka få folk att ge fan i hoj genom att nyttja "brute force"? Det är ju detta som är hela polisens stora problem i grund och botten. Att allmänheten upplever en otrevlighet och ett frånstötande istället för ett inbjudande. Varför anordnas det inte bandagar där folk får köra hoj med MC-Poliser? Nej, istället går man ut på första bästa flygraka alá 70 -> inbromsning till-> 50-sträcka och skjuter hejvillt med lasern, och plockar pengar och körkort så det står härliga till... nej men det är ju en gåta att det finns ett uppbubblat hat för trafikpolisen, verkligen...

Äh, ska ge mig nu, blir bara förbannad på hela rättsystemet och prioriteringarna som görs i vilket fall, och det är med största sannolikhet inte ditt fel KJECOP, men jag jag uppfattade ditt inlägg lite väl onyanserat för att vara hojåkare, och inte BARA polis.

Love and Light!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är bland annat detta beteende som SMC-Folksam försäkringen försöker "bota". Dvs en premie som är så låg att man har råd att helförsäkra men en självrisk som är så hög att vi tar ansvar för vad vi gör.
Nu har jag hört ryktesvägen att andra bolag också funderar på den här modellen, för att beivra skenförsäkringar, svårsålda hojar som stjäls och dumpas i en sjö. Dessutom kanske folk tänker sej för en extra gång innan man lyfter framhjulet på "fel" plats...

IF:s märkesförsäkringar för Honda och Triumph funkar på samma sätt för sportmodellerna, höga självrisker för att få ned årspremierna.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
reg nr fanns inget men vad jag kunde se på hojjen hade han brutit av regplåten och tagit den med sig (alltså man såg på undertailen att reg hållaren brutits bort)

Så någon köper sig en splitter ny hoj, stuntar och drar in i en bil, hojen studsar in i en blombutik, mannen/kvinnan/föraren/ägaren studsar upp på benen, hoppar in i butiken, börjar känga loss regskyltshållaren, sliter med sig den och hoppar upp på en väntande mc och försvinner? Allt detta mitt på dagen när butiken dessutom är öppen? Fantastiskt.

Vad hjälper det att inte lämna kvar regskylten? Han kapade inte bort ramnumret när han ändå höll på? Det finns väl 220V i blombutiken så det är bara till att hala fram en vinkelslip ur skinnstället.

Gick med
22 Apr 2007
Hoj
WWW.KLUBBLOS.SE
Så någon köper sig en splitter ny hoj, stuntar och drar in i en bil, hojen studsar in i en blombutik, mannen/kvinnan/föraren/ägaren studsar upp på benen, hoppar in i butiken, börjar känga loss regskyltshållaren, sliter med sig den och hoppar upp på en väntande mc och försvinner? Allt detta mitt på dagen när butiken dessutom är öppen? Fantastiskt.

Vad hjälper det att inte lämna kvar regskylten? Han kapade inte bort ramnumret när han ändå höll på? Det finns väl 220V i blombutiken så det är bara till att hala fram en vinkelslip ur skinnstället.

hahahaha ja du jag vet inte såg tyvärr inte händelsen va där senare...är rätt förvånad att han/hon/det ställde sig upp överhuvudtaget men det kanske inte gick så snabbt... synd på alla fina blommor bara :arsele

Pizzabagarn

Guest
Helt rätt ställe att krascha på om man ser det ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Det är ju skitnära till den sista vilan varför transportkostnaderna blir låga :tummenupp

Danne 24

Ny medlem
Gick med
16 May 2004
Hoj
På Jakt!!
Kan någon bekräfta att det hela har hänt eller inte ?

Strutsen har använt sig av samma ip-adress som en annan relativt ny användare (reggad i början av april).
Så det kan vara en flaimbait...
:va

Jag kan bekräfta att det hela har hänt, då det är min familj som driver Richardsons Blommor!!!! Jag var inte där själv men både min syrra å morsa var där. Hojen kom i hög fart på bakhjulet när en volvo svängde ut och han slog i bilen, hojen kom åkandes själv in i ställningen och missade en väntande kund med 1cm. Föraren i bilen mådde inte särskilt bra efter det som hände det kan förstås även om det inte var hans fel. Min syrra snackade med föraren som var uppe i varv och frågade hur det var med honom då en annan mc kom och plockade upp honom å drog från platsen. Regskylten var bortagen. Föraren tror jag slängdes över bilen så man undrar ju hur han mår???? Polis, Ambulans och bärgare kom till platsen......
/Danne

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
Vilken skit att inte stå för sitt handlande,tur att det gick bra med dom i blomkiosken och bilföraren,sen hoppas jag att det dyker upp bilder här eller på sos stockholm :)

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
-08 CBR1000RR

// Kjelle

Jag tycker det är mycket märkligt att det är sån förföljelse av mc åkare.. Man diskuterar aldrig att förbjuda sportbilar o liknande som är inblandade i betydligt fler olyckor än vad hojar är.
Kan det vara så att polisen känner sig så kränkta av att en del hojåkare kör ifrån dom jämt o ständigt så att dom helt enkelt känner ett visst hat mot dom i största allmänhet?
Förra året tex hade polisen väldigt ofta en helikopter i luften på onsdag kvällarna som hovrade o störde medborgarna som bor kring enskede bara för att försöka fånga nån hoj som inte vill stanna för dom.. Vad kostar inte den samhället?? O stör betydligt fler o mer än vad några hojar gör!
Nää ta o leta reda på några pedofiler eller våltäktsmän i stället som verkligen gör skada, men d kanske är för svårt!?

Vänligaste hälsningar Leon N

// Kjelle

Med det sagt tycker ja inte det e ok att köra på slangen in i en blomsteräffär o sticka (förtydligande)

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...