Vem undercuttar växeldrev?

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Håller på att fixa växellådan på min ninja. Vem fixar att undercutta dreven? Finns ju 1000 ställen i usa som gör det men har inte hittat något bra ställe här i sverige. Finns det någon nackdel med att undercutta? Vad kostar det ungefär?

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Kollade på ebos prislista och dom hade tydligen höjt till 750:- för varje drevpar. Ringde dem och då kostade det 850! Kreativ prissättning :rolleyes:

Men bara det bli bra så kan de ju vara värt pengarna. Jag inbillar mig att det är lite mer komplicerat än att bara fräsa en negativ vinkel på klackar och "gropar", annars skulle ju vilken mekanisk verkstad som helst fixa det betydligt billigare.

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
547:- per drevpar hos Motospeed, löste ut dom strax före jul.

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Men bara det bli bra så kan de ju vara värt pengarna. Jag inbillar mig att det är lite mer komplicerat än att bara fräsa en negativ vinkel på klackar och "gropar", annars skulle ju vilken mekanisk verkstad som helst fixa det betydligt billigare.[/QUOTE]

Det är lite mer komplicerat en så, dom är ju svängd i en båge som en banan oxå. Samt att du har tre till fyra klor som ska vara i ingrepp samtidigt annars blir belastningen sned..

Jag kollade med Marklund men dom hade slutat för det gick inte att lämna någon garanti.
Lycka till.

Mvh Mathias

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
MaPe skrev:
Jag kollade med Marklund men dom hade slutat för det gick inte att lämna någon garanti.
Lycka till.

Mvh Mathias

Vad menar du med att de inte kunde lämna garanti? Finns det stor risk att det inte blir bra eller vadå?

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
Agamemnon skrev:
Håller på att fixa växellådan på min ninja. Vem fixar att undercutta dreven? Finns ju 1000 ställen i usa som gör det men har inte hittat något bra ställe här i sverige. Finns det någon nackdel med att undercutta? Vad kostar det ungefär?

Kolla med Rickard på RG-Engineering i Falkenberg 0346-58628

MaPe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Agamemnon skrev:
Vad menar du med att de inte kunde lämna garanti? Finns det stor risk att det inte blir bra eller vadå?

Det blir bra, antar jag men är lite skeptisk själv angånde härdningen.

Det dom hade bekymmer var att race åkarna stampade sönder lådorna i första rejset, för oftast så blir ju inte lådan starkare. Om man inte härdar den bättre osv. Utan den orkar ju bara hålla kvar växeln hårdare vilket gör att det blir svårare att växla om man cuttar med en för brant vinkel.
Så svaret på att det finns stor risk att det inte blir bra är stor.
Varför ska du cutta???
Starkare låda? Värre effekt uttag?

Mathias

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Agamemnon skrev:
547:- låter som ett bra pris. Hur såg resultatet ut? Hur lång tid tog de på sig?

Det tog lite tid, men det var inte enbart deras fel, utan det visade sig att jag hade 3 olika kund.nr. där så dom skickade till fel adress först.

Jodå, det såg bra ut, kanske att det var lite "lite" cuttat, men det har ju att göra med att man vill ta så lite som möjligt med tanke på härdningen. Orginal har GSX-R 1100 '91 ca 4 graders cuttning om jag inte minns fel, men har provat med 10 grader och det var inga problem med att få i friläget.

Och vilken mekanisk verkstad som har en fräs KAN göra det, spelar ingen roll att dom är svängda hit o dit, MEN det tar tid. Provat med en NY pinnfräs på 4 klackar, och då hade den tagit lite mindre på sista klacken så det blir till o prova med märkfärg tills man har lika mycket anliggning på alla klackar.

Sen finns det dom som använder en bandslip eller nåt när dom cuttar, tror Motospeed gör så, har inte sett med egna ögon hur det går till.

MaPe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Wibbe skrev:
Och vilken mekanisk verkstad som har en fräs KAN göra det, spelar ingen roll att dom är svängda hit o dit, MEN det tar tid. Provat med en NY pinnfräs på 4 klackar, och då hade den tagit lite mindre på sista klacken så det blir till o prova med märkfärg tills man har lika mycket anliggning på alla klackar.

Inget snack om att det går, men att vilken mekanisk vst som helst skulle kunna göra det är nog bara att drömma om. Men visst finns det många som är duktiga å skulle klara det.
Hur djupt kan man ta på klackarna innan ythärdningen är borta, vet du?
Att ni som kör rakt fram race gör det förstår jag men inte annars.
Finns ju en anledning varför lådorna inte görs lika mycket från fabrik.

Mathias

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Agamemnon skrev:
japp undercuttning är en nödlösning eftersom man slipar igenom härdskiktet på klackarna det funkar ju ett tag men missar man växel för mycke eller har mycke pulver i maskin så funkar det inte
klart man kan ju härda om men det tror ja inte det fins nån som gör i sverige

Peter

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
MaPe skrev:
Inget snack om att det går, men att vilken mekanisk vst som helst skulle kunna göra det är nog bara att drömma om. Men visst finns det många som är duktiga å skulle klara det.
Hur djupt kan man ta på klackarna innan ythärdningen är borta, vet du?
Att ni som kör rakt fram race gör det förstår jag men inte annars.
Finns ju en anledning varför lådorna inte görs lika mycket från fabrik.

Mathias

På en ZX9:a C modell gör man det för att det inte är undercuttat alls från fabrik, vilket det borde vara, och ÄR på de nyare från E som kom 2000. Man struntade i det för att det är en kostnadsfråga. Anledningen till att man ändå "tvingades" göra det på nyare modeller är pga massiv kritik från alla som haft problem med växellådorna (vilket Kawa inte riktigt erkänner). De tvingades även designa om utgående axel och flytta 3:ans drev närmare 5:an då anledningen till att 3:an bråkar beror på en konstruktionsmiss som gör att klackarna på 5:an endast går in någon mm i 3:ans drev. Inga problem i början, men sen efter några missade växlingar så börjar det ge sig mer och mer. Först börjar den hugga när man kör med lätt belastning på 3:an, sedan blir det värre och 5:ans växelgaffel tar stryk. Tillslut hoppar växeln ur hela tiden. Lösning - sätt dit distanser mellan 3:an och 4:an (Kawa nr 92200-1522 och 92200-1523 + 2st bussningar 92028-1968) och sedan måste man svarva ett nytt spår för att få dit låsringen.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Identiskt med NS400R faktiskt. Dreven för långt isär. Hugger under belastning våldtagna gafflar o fasade klackar. Jag får shimsa nästan alla drev.

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kan för övrigt nämna att jag upptäckte i vinter att jag åkt med ocuttat 2'ans o 5'ans drev, tror bottendelen blev monterad '98. Har kört med lustgas o rejjsat ca 2ggr i veckan under säsong '99-'02, och det håller i än. Suzuki är BRA grejjor! :D

BTW, många graders cuttning med pinnfräs så måste man ju även karva i "ytterväggen" på 2'ans drev...kanske inte så bra...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
håkanolsson skrev:
Mina är på undercutning o det vore kul att få en uppfattning om livslängd.

Dom håller precis lika länge (om inte längre) som nya drev. Växlar man som folk håller dom hur länge som helst. Mina drev lär jag kolla efter varje säsong, dvs efter ca 30 mil (körd mest på strippen). Turbohojar käkar mest drevtänder istället för ingreppsklackar har jag sett.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Ser det ut såhär månne:

Bilderna ska visst föreställa inkromet i en ZX9-låda...

Chris%27s%20trans%20part.jpg

samt:

Chris%27s%20trans%202.jpg

/B

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring