Vems fel #2 ?

Frozt

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Linköping
Hoj
Cbr 600!
Hojjen håller en till synes mycket högre hastighet än ALLA de andra fordonen. Kör ganska vårdslöst samt att det ser ut som om bilen blinkar när han bytte fil. I det läget hade nog jag inte ens blinkat utan mest kollat runt över axeln och faktiskt konstaterat att det inte kom någon. Finns inte en chans att bilen ska lastas för något alls enligt mig.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Skitsmart att köra mellan två köer,,, det gick inte så sakta heller. Klantarsel på hojen
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Å andra sidan ser det ju ut som det är dubbla spärrlinjer, och om dom betyder det jag tror, så gjorde ju bilisten fel.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Bilen får inte byta fil där så på så vis gör även bilisten fel, men han blinkar tillåme så hojjaren har väl mest skuld till själva olyckan.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hojföraren förutsatte att ingen bil skulle köra över heldraget och bilföraren förutsatte att ingen kör mellan bilarna (på heldraget), alltså bådas fel.
 

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
Naturligtvis bilförarens fel.

Enligt filmmakaren är det lagligt med lanesplitting i California. Han blev dessutom tilldömd ett stort sladestånd enligt texten..

Men om vi talar om Sverige så blir det nog delat ansvar. Bägge hade gjort fel här.

Därför jag alltid kör på högt varv och med helljus när jag fildelar.. ;)
 

Solid snake

Guest
Bilistens fel, han gjorde filbyte, över spärrlinje dessutom.

Men hojföraren var inte så laglig han heller.
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Ha ha det kan vem som helst räkna ut med arslet och en krita att det skulle smälla.

Köra mellan köer kan ju vara ok, men inte som om det inte fanns andra trafikanter på vägen. I mina ögon kan han gott ha det :lök
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Bilistens fel, han gjorde filbyte, över spärrlinje dessutom.

Men hojföraren var inte så laglig han heller.

du får ju köra om hur mycket du vill så länge du inte går över spärrlinjen, och förutsatt att de går i laglig fart.

samma sak när du kör om med mötande trafik, så länge du inte behöver gå över till mittlinjen vid möte så är de ok omkörning, dock om det sker under gällande hastighets begränsning.
 

Vtr Larsa

WWW.VTR.NU
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
Honda VTR 1000 WR 250
Fel o fel... För fort på fel ställe,men han var ju tvungen att va ball han hade ju hjälmkamera.. Suck ...
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Bilisten, vad skulle han ut och göra över det helsträckade? Sen hade ju mc föraren självklart inte behövt köra så fort, såg lite väl vågat ut när det var så trångt. Båda har förhoppningsvis lärt sig en läxa.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Ser man filmen flera gånger, så ser man följande:
Bilarna står stilla i kön. Då kan en bilist tröttna när som helst.
MC'n kör nog lite för fort för att kunna reagera på oväntade händelser.
Bilen backar faktiskt för att få plats till at svänga ut.
MC'n smäller i bilen när den backande frontflygeln svänger ut.

Min kommentar:
Bra att gaffeln gick av. När det känns i plånboken så tänker man efter bättre till nästa gång.

Vems fel?... Vad spelar det för roll? På MC blir man skadad och vilken glädje har man om det är någon annans fel. Kör som en schitzofren som tror att alla vill köra ner dej, så överlever du längst.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som jag ser det. Visst kanske bilen gör fel som byter fil över heldragen linje.

Men. Motorcyklisten som lanesplittar håller en avsevärt högre hastighet än jag skulle anse som lämpligt. För övrigt så blinkar ju bilen att han vill över. Med andra ord. Hojen borde ha upptäckt att bilen ville byta fil och skulle säkert ha gjort det om han valt en lämplig hastighet. Han hade helt enkelt inte koll på läget och bad om det. :skyllasigsjälvsmiley
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Bara för att vara kärringen mot strömmen så kan jag bara tycka att bilisten borde ha sett mc:n långt innan det smällde. TREdubbla heldragna linjer betyder att man inte får byta körfält och det spelar ingen som helst roll att mc:föraren kör för fort.
Den attityd som dom flesta i trafiken tyvärr har är numera: jag kör inte för fort och då får jag bryta mot alla grundläggande trafikregler som existerar. Det är helt sanslöst att man ens kan komma på tanken att byta fil när det är heldraget och dessutom inte ha någon som helst uppsikt bakåt. Alla har väl totalkoll bakåt även när köerna står stilla? Det kan faktiskt komma utryckningsfordon långt bak. Backspeglarna är inte en prydnad på bilarna utan något man använder oavbrutet för att ha lika mycket koll bakåt som framåt. Alla kan göra missar, men det där var total brist på uppsikt och dessutom ett grovt regelbrott.
 
Last edited:

guffy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Sprint RS 955i -00
Som vissa sa tidigare, finns ingen anledning att peka på blame när det är bestämt att bilföraren fick betala... men som MC-förare måste man själv ansvara för sin säkerhet och därför inte köra dumt och vårdslöst på fel ställen.

PS. Har inte kortet ännu ;)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top