Vems fel vid krock med vänstersvängande bil?

Vem bär ansvaret?

• Antal röstningar
    0

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Orca69 skrev:
2109077 Man får väl inte köra om ett fordon som signalerar för att svänga (vänster) heller?
Jo men det är inte så lämpligt, det är den som svänger som ska se sig för, ÅT BÅDA HÅLL!

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag tycker att om man uppfattar att bilen uppför sig lustigt/kör sakta/ligger långt till vänster/inte blinkar ska man kolla efter möjliga infarter där bilisten kan tänkas svänga in till vänster. I alla fall avvakta.
Men som sagt...Det är ju lätt att säga här vid datorn

Vad spelar det för roll om du "hade rätt" om du sitter i rullstol?"

Håller me...tyvärr måste man väl säga

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Pertan skrev:
2109121 Jo men det är inte så lämpligt, det är den som svänger som ska se sig för, ÅT BÅDA HÅLL!
RedBaron skrev:
2109145 Jo, på högra sidan.
Något i mitt minne säger mig att jag läst att omkörning på vänster sida av ett fordon som signalerar för att svänga vänster är, bortsett från extremt dumt, olagligt. Får leta runt lite.

Edit:
Hittade det.

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

Trafikförordningen

Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Juridiskt sett är det den som svänger vänster, dvs bilistens fel. Oavsett om han blinkar eller ej. Han får eg inte ens svänga vänster om det är till fara eller hinder för övrig trafik.

Trafikförordningen: "26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken."

Det är absolut inte olagligt att köra om i en korsning (villkor se nedan), däremot är det alltid bättre att köra om efter korsningen.

Trafikförordningen: 39 § "Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt."

Dock får man inte köra om ett fordon som tydligt visar att han tänker svänga/förflytta sig vänster.

Trafikförordningen: "32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster."

hmm detta var menat som ett snabbsvar, bliv visst lite mer än jag först tänkte skriva.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Det var ett jäkla bjäbbande om lagar, när trådskaparen säger att tråden inte handlar om den juridiska aspekten.

Kör som om alla andra försöker ha ihjäl er med flit, så kanske ni slipper en gravsten med texten "Jag hade iallafall rätt".

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Vänstersväng utan blinkers = bilistens fel
Med blinkers = 90% bilist 10% hoj
Om MC föraren håller hög hastighet = 50/50
Om MC föraren håller en sjuhelvetes hastighet (=~2-3ggr skyltat) = 100% MC förarens fel.

:mattias

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
War-psycho skrev:
2109305 Det var ett jäkla bjäbbande om lagar, när trådskaparen säger att tråden inte handlar om den juridiska aspekten.

Kör som om alla andra försöker ha ihjäl er med flit, så kanske ni slipper en gravsten med texten "Jag hade iallafall rätt".
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! :tummenupp Tur att nån är lite läskunnig :hihi
Man kan ju fråga sig om alla här som anser att det är bilistens fel håller stenhårt på högerregeln och bara kör rakt ut framför bilar också? :va

acce

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098
ething skrev:
2108918 Enligt lag är vänstersvängande person alltid skyldig...under vissa förutsättningar. Omkörning får ej ske i obevakad korsning (förutom vid filkörning, vilket detta inte handlar om). Körde MC-föraren om i en sådan korsning är han tyvärr vållande.

Note: Få personer verkar vet att om man svänger vänster på en landsväg och krockar med en bil som kör om (alltså kommer bakifrån) så är det den som svänger som har ansvaret.

inte på 50 å 70 streckor! :ajjabajja

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Orca69 skrev:
2109077 Man får väl inte köra om ett fordon som signalerar för att svänga (vänster) heller?

Det finns andra situationer, tex om någon kör om en bil som i sin tur har svängande fordon framför sig. Numera läggs betydligt större ansvar på det vänstersvängande fordonet än förr.

(stämmer säkert inte in på just detta fallet, mer som att det finns tillfällen då vänstersvängande åker dit även om han blinkar ordentligt)

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
ething skrev:
2108918 Enligt lag är vänstersvängande person alltid skyldig...under vissa förutsättningar. Omkörning får ej ske i obevakad korsning (förutom vid filkörning, vilket detta inte handlar om). Körde MC-föraren om i en sådan korsning är han tyvärr vållande.

Note: Få personer verkar vet att om man svänger vänster på en landsväg och krockar med en bil som kör om (alltså kommer bakifrån) så är det den som svänger som har ansvaret.

Ungefär som med övergånställes reglerna då jag går alltid utan att titta jag har ju lagen på min sida!

om jag för så är det ju inte mitt fel i alla fall och då känns det ju lite bättre!

Nope lagar må tala om vem som gort fel men det är upp till dig att se till att det inte inträffar för det är du som tar största smällen.......

Försök få en gammal 90 årig stel gubbe vrida på huvet för att se döda vinkeln ska ni se!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Ooops skrev:
<klipp>Slutsatsen på det här området är att det är mycket behagligare och mindre smärtsamt att lära av andras fel." Kanske en bra idé att starta en tråd där vi kan utbyta händelser och erfarenheter som slutat, eller varit nära att sluta, med katastrof?
Bra tanke, men förmodligen meningslöst.
Alla som tagit svenskt motorcykelkörkort vet vilka situationer som är farliga; att köra om andra fordon på platser där de kan tänkas komma att svänga vänster hör till de farligaste och till dem där flest hojåkare dör varje säsong. Ändå sker det, gång på gång.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Bilisten har ansvaret för en olycka på landsväg där bilisten svänger vänster framför en omkörande fordon.

http://www.folksam.se/skador/vallande/index_vallande.htm
ex7.gif

Vänstersväng
Vänstersvängen orsakar cirka 15 procent av alla trafikolyckor med bil.

Trafikregler
Förare får svänga i vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra som färdas i samma riktning. Kontrollera alltid den bakomvarande trafiken innan svängen.

Praxis
Domstolarna lägger ett stort ansvar på svängande bilister och ju högre hastighet som tillåts, desto högre krav ställs på den svängandes försiktighet.
Många gånger får den svängande ensam bära skulden.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
amullo skrev:
2109542 Bilisten har ansvaret för en olycka på landsväg där bilisten svänger vänster framför en omkörande fordon.

http://www.folksam.se/skador/vallande/index_vallande.htm
ex7.gif

Vänstersväng

Trafikregler
Förare får svänga i vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra som färdas i samma riktning. Kontrollera alltid den bakomvarande trafiken innan svängen.

Praxis
Domstolarna lägger ett stort ansvar på svängande bilister och ju högre hastighet som tillåts, desto högre krav ställs på den svängandes försiktighet.
Många gånger får den svängande ensam bära skulden.

Själv tycker jag det är skit i samma vem som får skulden det är ju inte direkt så att man spö straffar den som skitit i att titta ordentligt! eller kört berusad eller vad det nu må tänkas var. Kör man i trafiken vare sig man går cyklar åker bil eller mc spelar det ingen roll om det var den andres fel det är ändå du som får ont och böket med försäkringsbolag mm..... det är inte många som tjänar ekonomiskt på en olycka även om det var den andras fel.

kör med insidan och skit i om andra bryter mot regler det gäller att hålla sig själv vid liv och skadefri!

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
pjohan skrev:
2109503 Det finns andra situationer, tex om någon kör om en bil som i sin tur har svängande fordon framför sig. Numera läggs betydligt större ansvar på det vänstersvängande fordonet än förr.

(stämmer säkert inte in på just detta fallet, mer som att det finns tillfällen då vänstersvängande åker dit även om han blinkar ordentligt)
Jo, bäst är ju att göra en så kallad avtömning en liten bit innan om man har flera fordon bakom. Detta är ju dock inte alltid ett alternativ, till exempel när trafiken är allt för tung. Då kanske man bör passera och välja en annan avfart (vända vid lämplig plats).

I slutändan kommer det ändå fram till vem av de inblandade som har gjort den dummaste grejen. Jag har svårt att klandra en bilist som blir påkörd av en motorcykel vid vänstersväng om motorcykeln höll 200+ km/h även om ansvaret egentligen är störst för bilisten rent lagmässigt.

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Orca69 skrev:
2109254 Något i mitt minne säger mig att jag läst att omkörning på vänster sida av ett fordon som signalerar för att svänga vänster är, bortsett från extremt dumt, olagligt. Får leta runt lite.

Edit:
Hittade det.

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

Trafikförordningen
Bilisten för inte fordonet åt vänster utan korsar vänster körfält och lämnar vägen, det är där skillnaden ligger, men du har helt rätt rent praktiskt, kör inte om ett fordon som tänkt svänga vänster, så slipper man texten på stenen.

Warlock

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
None for the moment
Vänstersväng

Trafikregler

Praxis
Många gånger får den svängande ensam bära skulden.[/QUOTE]

Så resonerade inte BMW dial när jag råkade ut för exakt detta scenario med bilen för tre årsedan jag fick 50% trots att det klart framgick att den vänstersvängande slarvat med blinkers o placerat bilen till höger alldeles innan han svängde vänster (han erkände själv) för min del slutade det med en undanmanöver åt vänster gick med fyrhjulslåsning en halvmeter framför fronten på honom och missade men plockade ett staket till ett åkeri istället + lite lackskador på egna fronten min hastighet var ca:90 km/h på 70 väg. överklagade detta och fick till svar att lagen ger mig rätt och polisen skulle säkert ge hela ansvaret till den svängande men jag skulle varit mer på min vakt och förutsett trotts att han drog åt höger och började svänga utan att blinka, han började blinka efter han börjat svänga :machinegu , men på bolaget gör dom egna bedömmningar av ansvarsfrågan så jag fick som sagt 50%.

Vad gäller den olyckan som det här handlar om och bilistens yttrande om att han blivit omkörd i hög fart: Enligt de flesta bilister så kör vi i 200+ hela tiden för att det låter så högt har haft den diskusitionen med många både vid mc körning o lastbilskörning i tätort det verkar som 99% av befolkningen är utrustade med siar-skalle för de kan se hur fort man kör om de hör ljudet

Tack för ordet

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Eg. tycker jag det är en ganska dålig fråga/poll.

"Vems är ansvaret.." och sen undanbe sig den juridiska aspekten?

För mc-åkare och tillika lastbilschaufförer finns det bara ett rätt förhållningssätt,
kör aldrig aldrig aldrig om i närheten av en korsning.

Warlock

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
None for the moment
cleaner skrev:
2111396 Eg. tycker jag det är en ganska dålig fråga/poll.

"Vems är ansvaret.." och sen undanbe sig den juridiska aspekten?

För mc-åkare och tillika lastbilschaufförer finns det bara ett rätt förhållningssätt,
kör aldrig aldrig aldrig om i närheten av en korsning.

Ursäkta en dum fråga men hur fick du in "lastbilschaufförer" ?

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
War-psycho skrev:
2108931
Alla hojåkare borde veta att bilister ej går att lita på.
Att man bör behandla alla bilister som mc-mördare.
Dom ser inte, tittar inte, blinkar inte, följer ej trafikregler m.m.

Detta ska man ha klart för sig när man kör hoj, och köra därefter.
För precis som alla vet, vem som har rätt känns ganska oväsentligt vid en kollision.

Att bilisten är en idiot när han gör fel är underförstått.
MC-förare bör veta bättre än att lita på bilister.

Där satt du spiken på huvet :tummenupp
Tycker att ansvaret ligger på båda, men det betyder inte att nån av dom gör rätt

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin