Vems var felet (egentligen)?

Knubblo

Lev nu, dö sen
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
GSX-1300BK (B-King)
Hej!
Upptäckte att jag körde för fort häromdagen. Jag kom på en länsväg, blinkade och la ut för omkörning av framförvarande bil (i god tid).
Bilen framför gör plötsligt en snabb inbromsning för att svänga vänster. Det var 2 meter tillgodo innan det hade blivit ytterligare en klassisk MC-olycka.

Eftersom jag körde för fort fanns det inte bromstid utan endast väjningstid (på håret). Hade jag haft lagstadgad fart hade det aldrig kunnat bli ett problem då jag lätt hade kunnat bromsa in trots att bilen framför aldrig gjorde tecken för vänstersväng.

I mitt tycke var felet mitt, men samtidigt kan jag inte sluta fundera på vänstersvängen utan blinkers. Tänk om "jag" varit en ambulans.

Vad tycker ni?

/Knubblo

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Moraliskt har väl du lite till last, på grund av fortkörningen, men ofta så kör man ju för fort under en omkörning. Lagligt sett så är det den som gör vänstersvängen som gör fel, man får inte prejas under en omkörning, d.v.s inte svänga utan uppmärksamhet om vad som händer både framför bakom och åt sidorna.
Men visst kom du i 300+ på en 70-väg och du kommer ikapp honom bakom ett krön, så han har ett tidsfönster på en halv sekund att upptäcka dig, så kanske det även blir ditt fel lagligt sett.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
det var ju slarv från båda hoj. Du körde för fort och den i bilen använde inte blinkers (tydligen ett modernt ilands pproblem att orka använda dem nuförtiden, börjar bli dax för nån slag autoblinker)

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Bilisten gjorde helt klart fel som inte blinkade (och troligen inte var tillräckligt uppmärksam). Speciellt vid vänstersväng på landsväg inträffar det som du skriver många olyckor.
Enligt mig är dock inte hela felet bilistens utan några % av felet får även läggas på dig eftersom du faktiskt bröt mot hastigheten vilket kan ha bidragit till att bilisten inte uppfattade dig.
Alltså båda gjorde fel men bilisten var värst (det är de ju alltid)...

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ni glömmer att påpeka att även om bilisten blinkar, så är det bilistens fel om det sker en olycka. Att blinka ger en inte rätt att svänga. Det är en signal till bakomvarande att vara uppmärksamma på att bilen/MC framför kommer att göra en manöver.
Den som bryter in i ett nytt körfält måste se till så att denne gör detta på ett trafiksäkert sätt och inte hindrar övrig trafik eller tvingar övrig trafik till undanmanövrar/kraftiga inbromsningar etc.

Den som ändrar färdriktning/byter fil blir vållade till olyckan. Det är grundreglen. Sedan finns det säker massor av undantag, så som om bakomvarande håller 300 på 70 väg kan man ju knappast klandra bilisten...

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
PutteLiten skrev:
Ni glömmer att påpeka att även om bilisten blinkar, så är det bilistens fel om det sker en olycka. Att blinka ger en inte rätt att svänga. Det är en signal till bakomvarande att vara uppmärksamma på att bilen/MC framför kommer att göra en manöver.
Den som bryter in i ett nytt körfält måste se till så att denne gör detta på ett trafiksäkert sätt och inte hindrar övrig trafik eller tvingar övrig trafik till undanmanövrar/kraftiga inbromsningar etc.

Den som ändrar färdriktning/byter fil blir vållade till olyckan. Det är grundreglen. Sedan finns det säker massor av undantag, så som om bakomvarande håller 300 på 70 väg kan man ju knappast klandra bilisten...

Men då är det så här oxå enligt lag, man får inte göra en vänstersväng om det kan ske en olycka.

DET STÅR NÅ LIKNANDE I LAGBOKEN SOM JAG SKRIVER HÄR UNDER
Jag får nte gära en omkörning ifall nån annan har börjat köra om mig.

Jag får inte göra en vänstersväng ifall nån annan har börjat köra om mig.

Så det är den som gjorde vänstersvängen som skulle ha haft fel

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Instämmer med R1 Uffe . Hade det blivit en olycka och en utredning så hade bilisten haft skulden.

Den som ska korsa en annan vägbana har väjningsplikt mot all annan trafik och precis som det står så får man ej svänga vänster om annat fordon påbörjat en omkörning.

Man ska ju i god tid signalera att man ska svänga och då placera fordonet korrekt för den manöver man ska göra bla bla bla bla, allt det där lär väl körskolorna ut väldigt noga , eller ?

/Nitrous

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
På den tiden jag hade tuta på hojen satt jag alltid jäkligt beredd med den så fort jag låg bredvid en bil eller var på väg att köra om. Många har fått sig en läxa och jag hoppas de numera tittar en gång extra. Numera brukar det räcka att koppla ur och varva till ordentligt en gång för att få uppmärksamhet, hehe...

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Fel hit och fel dit. Hur intressant är skuldfrågan egentligen? Visst, det är klart det spelar en praktisk roll när det gäller vem som ska ge ersättning till vem. I detta fall var det bilisten som gjorde fel. Som MC-förare måste dock skuldfråga och ersätting vara av skundärt intresse. Det som är mest intressant är väl den egna säkerheten och hälsan. Oavsett vem som gör fel är det nästan alltid MC-föraren som betalar det högre priset, ibland det högsta. Det finns många bilförare som kör konstigt, farligt och fel, men oavsett hur de kör är plåt hårt och skinn mjukt. Bilen får en repa i lacken. Du ligger tre veckor på sjukhus.

Tänk er att ni blir överkörda av en buss på ett övergångställe och ligger som en dörrmatta på vägen.
-Jävla bussjävel, det var hans fel.
Jo, visst det var hans fel. Busscaffisen kan ha hur fel som hellst, men det är fortfarande han som kör vidare och du som ligger död på gatan. Vad hjälper det dig att det vara han som gjorde fel?

Att köra MC på gatan ÄR farligt. Du kör med livet som insats. Tänk på det. Att konstatera vem som gjort fel är bortkastad tid och energi. Tänk istället på hur du och andra kör. Tag inte onödiga risker om du vill leva. Hur viktiga är de där extra km/h? Även om det var bilistens fel om ni krockat.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa