Venriljustering Gsx R750 -98 Hur noga ????

666_Racing

Quem di diligunt adulescens moritur
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Lycksele
Hoj
GSXR 750
Ventiljustering Gsx R750 -98 Hur noga ????

Jag har nu kollat ventilspelet på gsxr å alla ventiler utom en var i årdning på isugssidan skulle spelet va 0,10-0,20 doch så var en insugsventil va just under 0,10 0,5 är väldigt glapp får man dit 0,10 så suger den väligt hårt så den torde väl va på ca 0,8-0,9 måste jag shimsa om eller funkare de något år till ?????
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Shimsa ! Surt att bränna en ventil o kanske ännu värre skador...
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Japp, när du ändå river i grejerna så kan du lika gärna ta bort kamaxeln och fixa spelet. Alternativet är ju att gå och oroa sig hela sommaren. Se det possitiva, det var ju bara en som var fel...med lite pusslande mellan shimsen så kanske du kan få rätt spel på alla utan att behöva beställa.
 

666_Racing

Quem di diligunt adulescens moritur
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Lycksele
Hoj
GSXR 750
De va de jag anade. Har nu rivit lös de skyldiga shimset ska köpa ett nytt imorgon hoppas dom har några i stan. Vart annars kan man köpa shimsen styckevis ?? Undrar även hur pass svårt det är att nolla kammar och vev när man ska sätta ihop de igen har en mek bok där står de säkert men jag tänkte höra mig för lite innan jag börjar att läsa :gnissla
Dess värre så verkar kamen var lite repig på ett överfall (tro ja de heter) man måste anstränga sig för att känna repan med nageln är de bara att kasta kamen eller ???
Unrar även över vad de ska stå på orginal kammarna ?


Skitcykel :gnissla :gnissla :mad: :huvet
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Ett litet tips: lås fast kamkedjan på dreven med buntband så blir det inga tveksamheter sen när det ska dit igen. Annars är det inga problem men det kan va lite svårt att se markeringarna eftersom ramen sitter ivägen på utsidan.
 

666_Racing

Quem di diligunt adulescens moritur
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Lycksele
Hoj
GSXR 750
Tack för tippset. Har även kollat runt lite å reporna som fanns på kamen skulle tydligen inte vara något att oroa sig över å brickproblemet löser sig nog om jag dribblar runt brickorna lite äntligen börjar den branta uppförsbacken plana ut lite :banana
 
Last edited:

pl_84

Ny medlem
Gick med
12 May 2006
Ort
Ö-vik
Hoj
Suzuki GSX-r 750
666_Racing skrev:
1926659 Jag har nu kollat ventilspelet på gsxr å alla ventiler utom en var i årdning på isugssidan skulle spelet va 0,10-0,20 doch så var en insugsventil va just under 0,10 0,5 är väldigt glapp får man dit 0,10 så suger den väligt hårt så den torde väl va på ca 0,8-0,9 måste jag shimsa om eller funkare de något år till ?????


Har du eller någon annan uppgifter på ventilspelet på en GSX-R 750 -96??
 

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
3st Yamaha xs650 1971-1978
Ventilspel

pl_84 skrev:
2428862 Har du eller någon annan uppgifter på ventilspelet på en GSX-R 750 -96??

Samma ventilspel för alla 750 96-99.

kall insugventil 0.10-0.20
kall avgasventil 0.20-0.30

//Fredric
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
ola_sandin skrev:
1926778 Japp, när du ändå river i grejerna så kan du lika gärna ta bort kamaxeln och fixa spelet. Alternativet är ju att gå och oroa sig hela sommaren. Se det possitiva, det var ju bara en som var fel...med lite pusslande mellan shimsen så kanske du kan få rätt spel på alla utan att behöva beställa.
Det va nog årets sämts tips. Inte fasiken ska man pilla på dom som stämmer, ett shims kostar ju några tior om man byter in.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
HanneZ skrev:
2428994 Det va nog årets sämts tips. Inte fasiken ska man pilla på dom som stämmer, ett shims kostar ju några tior om man byter in.

Det jag menar är att man kan flytta runt shimsen och därmed få rätt ventilspel och dessutom slippa beställa. Men om du tycker det är roligt att beställa shims och sedan ha dubletter så ok.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
ola_sandin skrev:
2444300 Det jag menar är att man kan flytta runt shimsen och därmed få rätt ventilspel och dessutom slippa beställa. Men om du tycker det är roligt att beställa shims och sedan ha dubletter så ok.
Man brukar väl byta in shimsen o sen pröjsa några kronor imellan?

Mitt tips är att INTE pilla på dom som stämmer.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
HanneZ skrev:
2444360 Man brukar väl byta in shimsen o sen pröjsa några kronor imellan?

Mitt tips är att INTE pilla på dom som stämmer.


Jag brukar se till så att alla står på den övre hälften inom toleranserna. Ibland har man tur och kan flytta runt och få alla som man vill ha dom. Har faktiskt aldrig bytt utan bara köpt, ena gången betalde jag 70kr/st och sist betalade jag 10kr för 2.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top