Ventilerna på Husaberg?

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Jag ställde ventilerna i går för första gången och jag gjorde som Husaberg killarna sa att man skulle göra, motor i noll läge, skruva ner justeringen(stava?) tills det tar i mot, skruva upp 1 & ½ hack/spår på 10:a nyckeln, gjorde lika dant på alla ventiler men avgas vipporna kan man inte röra lika mycket på som insug så ska det vara så eller ska dom gå att röra på lika mycket?
Man känner ju inget spel upp/ner med fingrarna men man kan ju röra dem lite i sidled.

// Martin.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Hummmmm...sitter inte med en manual hær....men du justerar ju inte med 10:ans nyckel, du låser ju bara justerskruvarna med den....

Jag anvænder bladmått, skaffa dom du behøver, før man måste "modda" dom lite till husaberg, dvs bøja dom....
Stoppa in bladmåttet och justera som vanligt, en i taget.....man ska kænna att dom "glappar" nær det ær klart, ibland så kan man ofrivilligt dra justerskruvarna mer nær man låser dom med muttrarna, bara att låsa upp dom och kompensera med justerskruvarna hur mycket dom vandrar och dubbelkolla med bladmåttet.

Ældre Husaberg ventilspel hade før vana att krympa, berodde på att ventilerna stræckte sig (føre 96 eller så tror jag), men eftersom alla hær verka byta sina bergare oftare æn dom byter sina alpinestarskalsonger, så ær det væl knappast ett problem bland trendnissarna hær inne ;):D;)
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Evil M skrev:
Jag ställde ventilerna i går för första gången och jag gjorde som Husaberg killarna sa att man skulle göra, motor i noll läge, skruva ner justeringen(stava?) tills det tar i mot, skruva upp 1 & ½ hack/spår på 10:a nyckeln, gjorde lika dant på alla ventiler men avgas vipporna kan man inte röra lika mycket på som insug så ska det vara så eller ska dom gå att röra på lika mycket?
Man känner ju inget spel upp/ner med fingrarna men man kan ju röra dem lite i sidled.

// Martin.


Jag orkar inte skriva men jag förklarar gärna hur jag gör för att det ska bli rätt och lika varje gång.

Så ring 0709-85 33 99 eller 013-18 01 56 Jobb

Hälsn. Ola
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
phastasphuk skrev:
Hummmmm...sitter inte med en manual hær....men du justerar ju inte med 10:ans nyckel, du låser ju bara justerskruvarna med den....

Jag anvænder bladmått, skaffa dom du behøver, før man måste "modda" dom lite till husaberg, dvs bøja dom....
Stoppa in bladmåttet och justera som vanligt, en i taget.....man ska kænna att dom "glappar" nær det ær klart, ibland så kan man ofrivilligt dra justerskruvarna mer nær man låser dom med muttrarna, bara att låsa upp dom och kompensera med justerskruvarna hur mycket dom vandrar och dubbelkolla med bladmåttet.

Ældre Husaberg ventilspel hade før vana att krympa, berodde på att ventilerna stræckte sig (føre 96 eller så tror jag), men eftersom alla hær verka byta sina bergare oftare æn dom byter sina alpinestarskalsonger, så ær det væl knappast ett problem bland trendnissarna hær inne ;):D;)

Ja vet att man inte justerar med 10:a nyckeln men hacken/spåren i ringen på nyckeln skulle man skruva juster skruven 1 & ½ hack/spår då ska det vara 0,10.

Det här är min första Husabergare så än har jag inte bytt :)
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Det kan vara svårt att känna.. men 1/8 varv ska det vara. Se till att håll fast ventilerna när du låser de sedan också.

Tommy Öhrn (rolands son) sade att det typ aldrig blir bra när man ställer med bladmått...

- Johan

Evil M skrev:
Jag ställde ventilerna i går för första gången och jag gjorde som Husaberg killarna sa att man skulle göra, motor i noll läge, skruva ner justeringen(stava?) tills det tar i mot, skruva upp 1 & ½ hack/spår på 10:a nyckeln, gjorde lika dant på alla ventiler men avgas vipporna kan man inte röra lika mycket på som insug så ska det vara så eller ska dom gå att röra på lika mycket?
Man känner ju inget spel upp/ner med fingrarna men man kan ju röra dem lite i sidled.

// Martin.
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Evil M skrev:
Ja vet att man inte justerar med 10:a nyckeln men hacken/spåren i ringen på nyckeln skulle man skruva juster skruven 1 & ½ hack/spår då ska det vara 0,10.

Det här är min första Husabergare så än har jag inte bytt :)

bry dig inte om axial spelet.
ta en titt på klockan och försök att justera "10min" eller 1/6 varv
Och var noga med att kolla var 10h.
Börja alltid med att lossa båda justeringarna innan du börjar för annars finns risken att den ena ventilen påverkar den andra. (dom har ju en gemensam vipparm)
När du skruvar in ventilen till anliggning så var noga för det är lätt att skruva lite för mycket eller lite för lite. jag brukar ta skruvmejseln och lätt skruva fram och tillbaks så att jag får en känsla av var ventilen precis börjar att ligga på. Tänk på att oljefilmen som finns mellan kontakt ytorna gör att det gärna suger fast och det kan vara svårt att känna i början.
När man sedan låser ventiljusteringen så flyttar sig alltid justerpinnen lite uppåt (spelet ökar) så kolla med handen efteråt att spelet inte har blivit för stort.

jag kan säkert skriva lika mycket till men det var det här jag kom ihåg i första hand.

Hälsn. Ola
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
1/6 varv ser man ju enkelt eftersom låsmuttern är 6 kantig...

#11 skrev:
bry dig inte om axial spelet.
ta en titt på klockan och försök att justera "10min" eller 1/6 varv
Och var noga med att kolla var 10h.
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
hörrni husa ponkar....
har ni testat att få in bladmått 0,10 när ni ställer på detta viset??


skulle vara mycket bra att få veta.
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
WaZZe skrev:
hörrni husa ponkar....
har ni testat att få in bladmått 0,10 när ni ställer på detta viset??


skulle vara mycket bra att få veta.

Jag har kollat men det var inte mycket kvar av bladmåttet sedan.
DET ÄR TRÅNGT :fakta

Huvudsaken är ju att det funkar och om alla rejs teamen ochså gör på detta sättet så kan det nog inte vara fel ;)
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Det kan vara svårt att känna.. men 1/8 varv ska det vara. Se till att håll fast ventilerna när du låser de sedan också.
Hur brukar du göra när du håller fast ventilerna? Ganska svårt att få ett ordentligt tag om dem när bara en del av skaftet sticker upp... :D
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
#11 skrev:
Jag har kollat men det var inte mycket kvar av bladmåttet sedan.
DET ÄR TRÅNGT :fakta

Huvudsaken är ju att det funkar och om alla rejs teamen ochså gör på detta sättet så kan det nog inte vara fel ;)

så du har altså lyckats fått imellan??

några fler som har mätt med med bladmåttet och fått det imellan??

på min 640 går det inte att få in bladmåttet om man använder den här metoden.
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Jag har kört med ett bladmått som är vikt som ett Z ungefär. Det är ganska svårt att känna spelet, det optimala vore att ha tryckluft att blåsa bort oljefilmen med först. Det är otroligt svårt att få dit bladmåttet sedan man dragit runt motorn ett par varv efter justeringen. Många (bla jag) har ingen indikatorklocka för att få in övre dödläge exakt och förlitar mig på svänghjulets märkning innanför den svarta plastpluggen. Det gäller att tändningen är exakt justerad då för att få det rätt. Det är olika märkningar beroende på om man har elstart eller inte och det kan ju stå fel om man har otur. Att känna med en skruvmejsel i tändstiftshålet brukar funka men något vidare exakt kan vara svårt att få det.

Jag tror att 1/8 varv ut med helt kall motor är den bästa (och snabbaste) metoden när allt kommer omkring... :)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Evil M skrev:
Jag ställde ventilerna i går för första gången och jag gjorde som Husaberg killarna sa att man skulle göra, motor i noll läge, skruva ner justeringen(stava?) tills det tar i mot, skruva upp 1 & ½ hack/spår på 10:a nyckeln, gjorde lika dant på alla ventiler men avgas vipporna kan man inte röra lika mycket på som insug så ska det vara så eller ska dom gå att röra på lika mycket?
Man känner ju inget spel upp/ner med fingrarna men man kan ju röra dem lite i sidled.

// Martin.
Om du inte känner något spel på avgasvippan kan du kolla så att inte dekompen ligger emot.Peta loss fjädern och känn efter.
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Evil M skrev:
Jag ställde ventilerna i går för första gången och jag gjorde som Husaberg killarna sa att man skulle göra, motor i noll läge, skruva ner justeringen(stava?) tills det tar i mot, skruva upp 1 & ½ hack/spår på 10:a nyckeln, gjorde lika dant på alla ventiler men avgas vipporna kan man inte röra lika mycket på som insug så ska det vara så eller ska dom gå att röra på lika mycket?
Man känner ju inget spel upp/ner med fingrarna men man kan ju röra dem lite i sidled.

// Martin.
enligt mekpraktigan så skrúvar du ner skruven i botten och skruvar upp en 11 dels varv men använd gärna bladmått,annars kan du sno lite bladmässing i 0,10mm från jobbet kärringen etc och klippa till engångs mått,tänk på att när du drar åt mutter på skruven kanske skruven följer med lite,kanske får skruva upp lite mer än nämda mått. tips finns ledad ringnyckel med spärrfunktion på biltema för en 100 lapp görbra verktyg till detta :fyllisar :yoparty
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
husabergrobin skrev:
enligt mekpraktigan så skrúvar du ner skruven i botten och skruvar upp en 11 dels varv men använd gärna bladmått,annars kan du sno lite bladmässing i 0,10mm från jobbet kärringen etc och klippa till engångs mått,tänk på att när du drar åt mutter på skruven kanske skruven följer med lite,kanske får skruva upp lite mer än nämda mått. tips finns ledad ringnyckel med spärrfunktion på biltema för en 100 lapp görbra verktyg till detta :fyllisar :yoparty

Du ska ha cred för att ha lyft en tråd från 0303, han kanske inte lärt sig än... :banana

//jaG
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Evil M skrev:
Hehe fint trådlyft.

Jodå jag har lärt mig ställa ventilerna. Har gjort det ett par ggr nu :tummenupp


Nu är det jag som har problemen istället :)

Går det att förlita sig på tändinställningens högra markering? Jag ställde markeringarna rätt nu efter att ha hört den suga i sig luft och därav hittar rätt taktläge.

Nu kommer som sagt den lilla roliga biten att hålla kvar justerskruven när man drar åt. Jag tycker det var många bud om att justera.

Det smidigaste är ju en sida av muttern d.v.s. 1/6 varv. Men några säger även 1/8 dels varv. Vad blir det på en mutter ungefär?

Vad händer om tändningen skulle stå fel nu och jag justerar ventilerna fel?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Grrrooov skrev:
Nu är det jag som har problemen istället :)

Går det att förlita sig på tändinställningens högra markering? Jag ställde markeringarna rätt nu efter att ha hört den suga i sig luft och därav hittar rätt taktläge.

Nu kommer som sagt den lilla roliga biten att hålla kvar justerskruven när man drar åt. Jag tycker det var många bud om att justera.

Det smidigaste är ju en sida av muttern d.v.s. 1/6 varv. Men några säger även 1/8 dels varv. Vad blir det på en mutter ungefär?

Vad händer om tändningen skulle stå fel nu och jag justerar ventilerna fel?
om spelet blir för stort tappar du ju effekt då du får kortare öppningstid. Blir spelet för tight kan ventilerna slå emot kolven om du har otur men vanligast är väl att du bränner ventilsätena då ventilerna aldrig riktigt stänger och tar skada under förbränningen.
1/8 varv är 45 grader (7 min 30 sek på en klocka) om du har ett skaft att rikta dig efter så är det ganska smidigt. Kolla hälst med ett bladmått när du ställt ventilerna så att inte spelet blitt för tight. Och som tidigare talare har skrivit så är de lite svårt att hålla justerskruven still när du drar åt låsmuttern, du kan få större ventilspel iom att justerskruven åker upp en bit när man drar åt och även tightare spel då justerskruven gärna skruvas ner en liten bit.
Bara till att gå ut och meka, du lär dig snart. :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top