Ventiljustering ktm 525 exc

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
martysmart jag har själv en ktm 525 och har ställt ventiler på alla tänkbara sätt. bor du i göteborgs trakten så kan jag hjälpa dig med det. men jag råder dig att inte köra på 1/6 dels varv för att ventilerna slits och som allt annat gör i en motor och när den rullat ett få tag timmar så sätter sig ventilerna och spelet blir inte längre rätt vid den här metoden. det enda sättet du kan vara helt säker på att det blir rätt är med ett skutmått! man hade aldrig gått efter skutmått om det vore så enkelt att man bara kunde mäta med hjälp av muttern!!!! jag har också försökt med 1/6 dels metoden och det sket sig totalt och lika dant gick det för min kompis! när hojen blev varm slöt ventilerna åt i motorn och den började tända utan att ha fått i sig något brännsle!

Vad snackar du om? Du har nog inte riktigt förstått hela proceduren eller inte gjort rätt om du dömmer ut den bästa metoden att justera ventilerna. Skjutmåt vill jag påstå är den sämsta av dom metoder som har nämnts i denna tråd. Angående slitaget så det ju därför man kollar/justerar ventilspelet. Sen bör man byta komponenter som är slitna bortom gränsvärdena.
 

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
hur kan bladmått vara den sämsta? du kan inte få fel spel med bladmått om du gör rätt?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Bladmått är bra, men det skrev du inte. Skutmått är något annat.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
efter ett tag när hojen gått X antal timmar eller om man bytt ventilerna så funkar det med 1/6 dels varv på skruven men jag råder dig till använda dig utav ett skutmått då kan det inte bli fel. det är inte så helsosamt för hojen om du gör fel!
Vad är det här för svammel då?Om hojjen är ny eller inte spelar ingen roll eftersom du ändå har samma gängstigning på justerskruvarna och det går naturligtvis lika bra med 1/6 metoden oavsett.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Haha...sånt där ihopkokat dravel är det som skapar "sanningar" på våra internetforum, hört av en som läste på något forum vars polares syssling hade sett något i en tidning...tror han. :D

Man tightar åt spelet till 0, sedan backar man ett sjättedels varv (här kommer det finurliga, muttern är sexkantig...alltså öppnas justerskruven ett hörn på muttern) - man använder gängans stigning (på justerskruven) till att få önskat spel.
Det blir precis samma resultat som att köra med bladmått - men det är mer exakt, går snabbare och man slipper palta med bladmåttet. :)

/J
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ställde mina ngn gång med 1/6 dels varv och spände försiktigt så det inte skulle röra sig när jag spände muttern men sen när man mätte så stämde det inte riktigt ändå - så jag tycker inte det är fel o kontrollera me bladmåttet efteråt även om det tar lite längre tid.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ställde mina ngn gång med 1/6 dels varv och spände försiktigt så det inte skulle röra sig när jag spände muttern men sen när man mätte så stämde det inte riktigt ändå - så jag tycker inte det är fel o kontrollera me bladmåttet efteråt även om det tar lite längre tid.

Det där kommer sig av att kontaktytorna inte är helt plana (iaf inte på den FE400 jag sneglade lite på), det verkar vara lite konvext (eller konkavt beroende på vilken sida man kikar på).
Så jag tror att kör man bladmått finns det ett inbyggt fel där det alltid blir lite för stort.

/J
 

martysmarty

motardoo
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
-06,KTM 525 exc
oj oj:S nu blir jag verkligen förvirrad!!men dom flesta verkar köra med 1/6 mutter metoden..provar iaf de först! men det e inget som rasar om det nu inte stämmer? verkligen dyrt kan jag tänka mej:)

skoj att alla har sina egna metoder:) bara det blir bra så kan man ju göra lite som man tycker!

Marty
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
oj oj:S nu blir jag verkligen förvirrad!!men dom flesta verkar köra med 1/6 mutter metoden..provar iaf de först! men det e inget som rasar om det nu inte stämmer? verkligen dyrt kan jag tänka mej:)

skoj att alla har sina egna metoder:) bara det blir bra så kan man ju göra lite som man tycker!

Marty

...det är samma resultat i slutändan...
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
oj oj:S nu blir jag verkligen förvirrad!!men dom flesta verkar köra med 1/6 mutter metoden..provar iaf de först! men det e inget som rasar om det nu inte stämmer? verkligen dyrt kan jag tänka mej:)

skoj att alla har sina egna metoder:) bara det blir bra så kan man ju göra lite som man tycker!

Marty

dyrt? nä lite nya ventiler går på en tusenlapp. eventuelt skadad kolv går på 2. sen kan det iofs gå riktigt illa oxå... men inte så troligt.. gör som du vill.. känns bara dumsnålt o chansa när man inte har 100% kläm på 1/6-metoden.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
dyrt? nä lite nya ventiler går på en tusenlapp. eventuelt skadad kolv går på 2. sen kan det iofs gå riktigt illa oxå... men inte så troligt.. gör som du vill.. känns bara dumsnålt o chansa när man inte har 100% kläm på 1/6-metoden.

Men? Det är ju inget man chansar med? Det *går* inte att göra fel...om något så är det mer osäkerthet inbyggt i att köra med bladmått "hur trögt skall det gå" etc (en del har svårt att få in måttet på rätt ställe till och med).

Att skruva ned skruven så det bottnar (små verktyg, inte ta i *alls", fjäderlätt handlag) och ställa muttern så att hörnen är i linje med skruven, hålla i muttern med en ringnyckel och öppna "ett hörn" (dvs 1/6 varv) är inte direkt raketforskning, att chansa eller svårt.

Jisses...

/J - morgongrinig, inget kaffe än
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Men? Det är ju inget man chansar med? Det *går* inte att göra fel...om något så är det mer osäkerthet inbyggt i att köra med bladmått "hur trögt skall det gå" etc (en del har svårt att få in måttet på rätt ställe till och med).

Att skruva ned skruven så det bottnar (små verktyg, inte ta i *alls", fjäderlätt handlag) och ställa muttern så att hörnen är i linje med skruven, hålla i muttern med en ringnyckel och öppna "ett hörn" (dvs 1/6 varv) är inte direkt raketforskning, att chansa eller svårt.

Jisses...

/J - morgongrinig, inget kaffe än

att peta in ett bladmått e inte precis raketforskning heller :rolleyes:
men det är lätt hänt att spelet blir mindre när man spänner åt låsmuttern.. specielt ibörjan. skulle inte rekomendera någon som ställer ventilerna för första gången att blint lita på den metoden. tar typ 20sek extra o kolla med bladmått. kan va värt det :tummenupp
 

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
ahh joo ställ med 1/6 dels metoden men som chuka sa blir det ibland lite för litet spel när man tightar åt så då kommer den börja cp när hojen blir varm! kör en extra koll med bladmåttet sedan! bladmåttet ska slida in ganska så lätt under ventilen när man är klar. ett annat knep är att böja bladmåttet som en "gaffel" då blir det betydligt enklare att nå in och få bladmåttet på rätt plats!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
dyrt? nä lite nya ventiler går på en tusenlapp. eventuelt skadad kolv går på 2. sen kan det iofs gå riktigt illa oxå... men inte så troligt.. gör som du vill.. känns bara dumsnålt o chansa när man inte har 100% kläm på 1/6-metoden.
Nä precis.Antingen kan man eller så kan man inte,men det är ju inte metoden som det är fel på för det...
 

auti

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2013
Ort
kvicksund
Hoj
ktm 525 smr 2005
Ny här på sporthoj och hoppas någon kan hjälpa mig. Har en ktm 525 smr 2005 och skulle ställa ventilerna idag och vipporna är bara "lösa" i nedre döläge? Det jag har läst så ska väl kolven va i topp när man ställer ventilerna? Tacksam för svar.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top