RaceMe
Gudomlig sporthojare
martysmart jag har själv en ktm 525 och har ställt ventiler på alla tänkbara sätt. bor du i göteborgs trakten så kan jag hjälpa dig med det. men jag råder dig att inte köra på 1/6 dels varv för att ventilerna slits och som allt annat gör i en motor och när den rullat ett få tag timmar så sätter sig ventilerna och spelet blir inte längre rätt vid den här metoden. det enda sättet du kan vara helt säker på att det blir rätt är med ett skutmått! man hade aldrig gått efter skutmått om det vore så enkelt att man bara kunde mäta med hjälp av muttern!!!! jag har också försökt med 1/6 dels metoden och det sket sig totalt och lika dant gick det för min kompis! när hojen blev varm slöt ventilerna åt i motorn och den började tända utan att ha fått i sig något brännsle!
Vad snackar du om? Du har nog inte riktigt förstått hela proceduren eller inte gjort rätt om du dömmer ut den bästa metoden att justera ventilerna. Skjutmåt vill jag påstå är den sämsta av dom metoder som har nämnts i denna tråd. Angående slitaget så det ju därför man kollar/justerar ventilspelet. Sen bör man byta komponenter som är slitna bortom gränsvärdena.