Ventiljustering på 929 fireblade

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Nån som har koll på vad det kan kosta med "bara" ventiljustering?

Köpte precis en 929:a som rullat 3000mil, verkar som det är gjort en
service vid 2400mil (kvitto på en sådan var med) men det verkar som att det vart en vanlig oljeservice, inte den stora med ventiljustering m.m.

Undrar därför nu om man kan lämna in bara för ventiljustering och isf vad det kan tänkas kosta?

Nån?

P.S

Är det nåt annat som ska göras vid 2400 förutom oljeservicen och ventiljustering?
 
Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
det är vad jag vet mycket sällan man behöver ljustera ventilerna vid 2400 mil.

Men dom ska kontrolleras,kostanden är väl runt 1500-2500 el så.
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Dom ska kontrolleras men sällan justeras?

Mc-mecken plockar alltså fram sina bladmåt, kollar o säger... nehepp
inget att göra här inte... o sen skruvar han ihop möget igen?


Ringde idag och fick pris hos en meck jag brukar använda, inte honda verkstad med jäkligt duktig.

5000:- skulle han ha för en 2400mils service. Saftigt eller?

Nu verkar min hoj "bara" fåt sig en vanlig oljeservidce vid 2400mil och har nu rullat 3000, med ett olje och filterbyte samt nytt drivpaket och däck precis före säsong i år.

Vad säger ni ? skulle ni lagt ut 5lök på en 2400mils service nu?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nej, men det kostar en del.
Anledningen till att det är dyrt beror på att det tar tid. Massa grejer ska plockas av och sen plockas på igen. Själva ingreppet med att justera ventilerna eller kontrollera dom tar inte lång tid elle rär särskilt komplicerat.

En polare till mig gjorde på sin Fireblade för några år sen. Tror han betalade 2500 ungefär så det kan löna sig att ringa runt.
Själv tänkte jag göra det själv i vinter. Det är inte så svårt.
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Ok,

Är det nån som vet om det är några andra stora ingrepp som ska göras vid 2400 mil förutom ventiljusteringen?
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
2400milaservice är inspektera allt och byte olja+filter och tändstift!
Kolla även att luftfiltret byttes vid 1800 servicen.

Inte alltid man behöver ställa ventilerna men jag fick på min 929a:rolleyes:

Honda har rekomenderade service tider på alla servicar sedan är det upp till varje verkstad. Om man behöver byta schims ökar tiden eftersom man måste lyfta kammarna!

Tänk också på att billigt inte alltid är bäst.....
Pay peanuts get monkeys!
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
2400milaservice är inspektera allt och byte olja+filter och tändstift!
Kolla även att luftfiltret byttes vid 1800 servicen.

Inte alltid man behöver ställa ventilerna men jag fick på min 929a:rolleyes:

Honda har rekomenderade service tider på alla servicar sedan är det upp till varje verkstad. Om man behöver byta schims ökar tiden eftersom man måste lyfta kammarna!

Tänk också på att billigt inte alltid är bäst.....
Pay peanuts get monkeys!

Nej dyrt är heller inte alltid bäst...

Det är ju det som är så surt... storservice kostar ju fan knark!!

Sen står där kanske bara nån mupp o bockar av alla punkter på "kolla" listan utan att kolla ett skit, surfar porr resten av dan och tar betalt 6lök av mig sen när jag kommer o hämtar den.

Paranoid?

Får börja lära mig att mecka själv antar jag...
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Har för mig att det ska ligga serviceschema för dom flesta hojar nånstans i forumet?

Kan någon peka mig på rätt håll för serviceschema på 929:a 01:a?
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Ligger ni alla o sover eller?

Lilleman var uppe o hoppa halvsju imorse, vi har redan hunnit äta gröt, tralla lite visor, bytat bajjblöja och skrivit 3-4 inlägg.


Hallå?
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
ja, jag tror att spjällhusen ska synkas.

får nog bita i det sura och lämna in den på storservice ändå.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Har för mig att det ska ligga serviceschema för dom flesta hojar nånstans i forumet?

Kan någon peka mig på rätt håll för serviceschema på 929:a 01:a?

har du en mailadress kan du få hela service manualen...??
 

cbrmicke

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Treske
Hoj
-00 Honda Cbr Fireblade. XR 650r Grus å Motard. RD 350 YPVS
På min 929:a var 2 ventiler för tajta och behövde justeras vid 2200mil. Så jag tycker inte att man ska strunta i ventilkoll vid 2400mil. Hade jag kört ett tag till så hade jag kanske bränt ventilerna med renovering av topp som följd DYRT.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top