Ventiljustering på CBR?

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
Tar tacksamt emot tips och ideer för hur jag justerar ventilerna på en CBR 600 eller hur man gör överhuvudtaget på en DOHC motor med shims. Någon som vet var man kan hitta bra sprängskisser på nätet? :tummenupp
 
Last edited:

martan

Posör, #2428
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 916, Ducati 998BP 1:9
En HAYNES-manual är inte att tänka på??
Välinvesterad 4-hundring....

/MA
 

Fingal Olsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skaune
Hoj
FS1_RR ,kawa likkista med megafon
De e inte överdrivet avancerat att justera ventilerna på en cbr 600 de e precis som på cbr 900 o cbr1100 men man bör ju oxå ha en viss vana av lite finlir med kamaxlar osv ,
Grund tanken är ju att brotta sig in under ventilkåpan , ta bort alla tändstift , ta bort motorkåpan som döljer tändningen .
Ta fram penna o papper gör en anteckning om va du får för ventilspel på varje ventil , mät alltså cyl1 när den tänder ,då skiftar cyl4 , mao mät ventilspelet när kolven för aktuell cylinder är i topp sk. Ö.D övre dödläge .
när allt detta är färdigt ser du om alla ventiler höll sig inom intervallet (inte helt ovanligt på honda att de inte behövs lyftas).
Skulle det behöva justeras så finns de lite olika tillvägagångssätt beroende på vilka ventiler som behöver justeras ibland e de enbart avgasventiler eller insugsventiler på vissa cyklar klarar man sig då med att bara lyfta ena kamaxeln .
Iallafall grundtanken om man skall lyfta kamaxlar är att ställa motorn i ett tacksamt läge för att kunna se tydliga märkningar på vevaxel och kamaxlar så man enkelt kan se att man fått dom i rätt position vid återmonteringen .
Ofta är detta när ettans kolv är i Ö.D och i tändläge .
När önskat läge hittats så skall kamkedjesträckaren släppas på .
de flesta av hondas sträckare är liknande på sporthojarna , en bult i bakkant som man tar bort ,längst in finns ett spår som en liten skruvmejsel når ,krävs egentligen en liten specialutformad skruvmejsel vid återmonteringen av sträckaren .
Men av med sträckaren ,sen är kamkedjan slak och samtliga kamaxel överfall kan demonteras och kamaxlarna trocklas ur glöm ej säkra kedjan på nåt vis så den ej försvinner ner .
innan ni tagit bort kamaxlarna gå gärna över märkningarna o försök memorera ungefär hur nockarna står ,räkna gärna antalet länkar på kedjan mellan kamaxlarna se till så vevaxel märkningen är mitt för en markering ,använder själv krita ibland för o märka kamdreven jäms med överkanten på topplocket .
när kamaxlarna är borta o samtliga chims utbytta till matematiskt utträknade korrekta chims ,pilla dit kammarna igen ,spänn ner överfallen så kammen glider ner med så jämt tryck som möjligt ,dra alltså inte ner ett överfall i bott o sen nästa utan lite på varje tills botten är nådd .
när detta är gjort och ni är 100% säkra på att märkningarna stämmer , montera ditt sträckaren igen försök lista ut hur den fungerar innan ,viktigt att den ej monteras i fullt utskjutet läge då den ej kan gå tillbaka utan istället kommer ni o spänna sönder något vid monteringen går att använda en instrument mejsel för o släppa på trycket på den .
Dra aldrig runt motorn utan sträckaren monterad , när allt detta är färdigt och kedjans slack är upptaget av sträckaren dra runt motorn minst 360 grader gärna 2 varv så ni e absolut säkra på att inget krockar i motorn dubbelkolla alla märkningar innan ni skruvar på ventilkåpan .
Sådär färdigt hoppas de inte e alltför mycke grekiska
svårt o förklara så här men de e annars o rekomendera att ha en polare med lite vana av sånt här o fråga .
/Fingal Olsson
 

Fingal Olsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skaune
Hoj
FS1_RR ,kawa likkista med megafon
tror för övrigt att det lättaste är att ha en mentor bredvid sig som förklarar hela tiden vad han gör o varför o varnar för misstag man kan göra ,de finns en del fallgropar o gå i innanför ventilkåpan och ibland jävligt dyra sådana .
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
uwl skrev:
dvs. jättelätt ;)

Det är jättelätt, tom jag klarar det. Det viktigaste är dock att vara noggrann. Jag märker också kamdreven innan jag demonterar kamaxlarna. Det är visserligen märkningar längst ut på kamaxeln men det kan diffa på en kugg trots att det skiljer väldigt lite på den märkningen.
 

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
tack Fingal, att du ens orkade beöda dig att skriva ner allt :bow
Det kommer att införskaffas en haynes manual från poleposition för endast 298 faktiskt. Det verkar ju onekligen inte vara ett jobb som man genomför på ett par tre timmar direkt. Chris Ash måste ju ha ett förflutet som lärling hos Peter Sköld eftersom han tycker att ventiljusteringen är en bit kaka.

En fråga till: Behöver jag införskaffa en micrometer?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Banco skrev:
tack Fingal, att du ens orkade beöda dig att skriva ner allt :bow
Det kommer att införskaffas en haynes manual från poleposition för endast 298 faktiskt. Det verkar ju onekligen inte vara ett jobb som man genomför på ett par tre timmar direkt. Chris Ash måste ju ha ett förflutet som lärling hos Peter Sköld eftersom han tycker att ventiljusteringen är en bit kaka.

En fråga till: Behöver jag införskaffa en micrometer?

Kamma till dig lite va?(Nr 18s favvouttryck) Jag justerade två ventiler och behövde bara demontera en kamaxel. Tar icke lång tid.


Micrometer kan vara bra att ha men shimsmärkningen brukar man kunna lita på.
 

Fingal Olsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skaune
Hoj
FS1_RR ,kawa likkista med megafon
om du vill kalla dig seriös så använder du micrometer .
De man vill ha fram är ju egentligen storleksskillnaden på schimsen nytt kontra de gamla de händer att dom slår på ett par hundradelar från märkningen oftast håller dom sig inom +- 1/100mm men har man missflyt så kan de resultera i ytterligare ett kamlyft för o åtgärda det =) men de e bra träning iofs.
man lär sig bäst den hårda vägen
/ha de
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Låter som man ska montera tillbaka kammarna i samma läge som
dom satt innan. Annars finns de risk att man trycker ner nån ventil
i nån kolvtopp eftersom två kolvar står i topp fortfarande. I synnerhet
om man sen måste vrida kammen rätt.

Är det inte säkrast vrida ner kolvarna mens man fixar korrekt spel
överallt, sen vrida kammarna rätt och sist vrida tillbaka veven ?
Eller finns det nån risk man får ventilerna gå ihop ? Borde inte vara
det; kammarna stannar väl bara i ofarliga lägen på en rak 4a.

(Har inte gjort det själv, vilket framgår, antar jag.)
/u
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det är 4 skiftnycklar av 5 (svårighetsgrad) på att justera veniler på min hoj enligt Haynes, men inget enskilt moment är speciellt svårt. Det är mest många grejer som måste dit, och sen tillbaks igen. Se till att inte tappa ner skruvar och annat på konstiga ställen för DÅ kan man få problem. :död
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top