Ventiljustering varm eller kall motor?

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Lite allt möjligt
Ska ställa ventilerna på husabergen, ska motorn vara varm eller kall?

Jävla meck med bladmått, läste att man kan skruva den i botten och upp igen 1/6 varv och 1/8 såg jag med.. Blir det bra då?
 
Last edited:

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
AP skrev:
2264842 Ska ställa ventilerna på husabergen, ska motorn vara varm eller kall?

Jävla meck med bladmått, läste att man kan skruva den i botten och upp igen 1/6 varv och 1/8 såg jag med.. Blir det bra då?


Insug 0,12 ut 0,12 kall motor använd bladmått
 

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Lite allt möjligt
Bikacapa skrev:
2264887 Insug 0,12 ut 0,12 kall motor använd bladmått

Fan ställde dom igår med bladmått 0.10 (som det står i manualen, 650 02:a) men fan tickade och hade sig. klockan var ju runt midnatt med iochfösig ..

Använde bladmått förra gången och då blev det bra antar jag (hörde inget iallafall) men så jävla svårt att se och komma åt, känns som det blir kalle anka av allting..
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
AP skrev:
2264909 Fan ställde dom igår med bladmått 0.10 (som det står i manualen, 650 02:a) men fan tickade och hade sig. klockan var ju runt midnatt med iochfösig ..

Använde bladmått förra gången och då blev det bra antar jag (hörde inget iallafall) men så jävla svårt att se och komma åt, känns som det blir kalle anka av allting..

Jag brukar skruva ut dom ordentligt först så att bladmåttet är lätt att få imellan. Sen skruva bara tills du känner att det tar emot lite grann på justerskruven. Det blir perfekt avstånd.
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
acura skrev:
2264864... tre hack på ringen i en blocknyckel.

Det beror på om man har en 12 kantig nyckel eller inte samt hur man räknar hacken, annars kan det bli lite fel... :näsblod
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
AP skrev:
2264842 Ska ställa ventilerna på husabergen, ska motorn vara varm eller kall?

Jävla meck med bladmått, läste att man kan skruva den i botten och upp igen 1/6 varv och 1/8 såg jag med.. Blir det bra då?

Räknar man på gängstigningen är det ju lätt att se om det är 1/8 eller 1/6 som motsvarar 0,10 mm. 1/6 är ju lättast att ställa eftersom det motsvarar en nock på muttern.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
AP skrev:
2264909 Fan ställde dom igår med bladmått 0.10 (som det står i manualen, 650 02:a) men fan tickade och hade sig. klockan var ju runt midnatt med iochfösig ..

Använde bladmått förra gången och då blev det bra antar jag (hörde inget iallafall) men så jävla svårt att se och komma åt, känns som det blir kalle anka av allting..
Fel fel !.. eller ja.. jag vet inte.. 2 snabba frågor. Efterkontrollerade du med bladmått när du dragit åt låsmuttrarna? De finns en viss tendens till att justerskruven åker ner en bit. fråga 2, hur ser ditt bladmått ut. Mitt är böjd 90 grader i änden och det är väldigt lätt att använda.
 

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Lite allt möjligt
Basse skrev:
2272306 Jag brukar skruva ut dom ordentligt först så att bladmåttet är lätt att få imellan. Sen skruva bara tills du känner att det tar emot lite grann på justerskruven. Det blir perfekt avstånd.

likt fan om jag gör det så får jag inte in ett 0.10 mått men ett styvare 0.15 brukar gå in..

philsson skrev:
2273162 Fel fel !.. eller ja.. jag vet inte.. 2 snabba frågor. Efterkontrollerade du med bladmått när du dragit åt låsmuttrarna? De finns en viss tendens till att justerskruven åker ner en bit. fråga 2, hur ser ditt bladmått ut. Mitt är böjd 90 grader i änden och det är väldigt lätt att använda.

Så jävla svårt att efterkontrollera, för man kommer ju inte åt och sen så är ju "pinnen" som trycker ner ventilen "lös" så man får juxa och mecka och så försöka trycka in ett 0.10 blad mått så får man inte kraft så viker det sig och har sig..

Mitt bladmått är ett helt rakt, men jag har böjt det lite för att komma åt bättre. men det är rätt smalt i änden, undrar om det inte är en fördel om det är lite bredare. fast å andra sidan kankse det är ännu svårare att få ner och emellan för att komma åt..



Det är väll jag som är helt handikappad om det går så bra för alla andra... hah
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
danie_l skrev:
2279581 hur märker man att man behöver justera ventilerna?

Om hojen är svårstartad eller slammrar/tickar från ventilerna. Vad jag fattat det som så kan ventilerna stå fel även fast dessa symptom inte uppstår.
Rätta mig gärna om jag har fel, God natt!
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
AP skrev:
2279460 likt fan om jag gör det så får jag inte in ett 0.10 mått men ett styvare 0.15 brukar gå in..

Vet inte hur du gör men jag brukar trycka in bladet från sidan liksom, inte rakt på. Håller bladet där med ena handen och trycker från sidan med fingret. Sen drar jag ut bladet sakta medans jag skruvar så känner man när det blir rätt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top