Ventiljustering???

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Ludde skrev:
Jaja, jag vet... Snart blir det 4 nya fina ventiler...
Kollat så mkt just pga den där jävla ventilen som knackar in sig, annars vet jag att det ju inte behövs såååå ofta...

Ha de gôtt!


ok.. måste man byta alla då eller? vad kostar ventiler o säten?
kan ju va bra o veta.. o hur vet man när kamkedjen behöver bytas?
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
ozto skrev:
ok.. måste man byta alla då eller? vad kostar ventiler o säten?
kan ju va bra o veta.. o hur vet man när kamkedjen behöver bytas?

Nä, det behöver du inte, men på min är alla ventilerna rätt slitna så det är lika bra att byta alla...

Ventiler ligger la på runt 300:- för avgas vad jag kommer ihåg... Och har för mig att jag har hört runt 900:- för insug... Insugsventilerna är ju i titan så dom blir endel dyrare...

Ha de gôtt!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tänkte bidra med det lilla jag vet om KTM. Jag har pillat på två toppar (senast ikväll), olika årsmodellet, båda topparna ha haft ventilsäten där fräsvertyget från fabrik varit trasigt och gjort refflor i ventilsätet vilket inneburit att ventilerna bara får 1/4 av tätningsytan mot normalt - men det riktigt allvarliga är att värmen inte avleds korrekt. Insugsventilerna har varit värst. Får ni justera ventilspelet alltför oftast i början av inkörningsperioden vet ni nu vad det förmodligen beror på.
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
andersbrink skrev:
Tänkte bidra med det lilla jag vet om KTM. Jag har pillat på två toppar (senast ikväll), olika årsmodellet, båda topparna ha haft ventilsäten där fräsvertyget från fabrik varit trasigt och gjort refflor i ventilsätet vilket inneburit att ventilerna bara får 1/4 av tätningsytan mot normalt - men det riktigt allvarliga är att värmen inte avleds korrekt. Insugsventilerna har varit värst. Får ni justera ventilspelet alltför oftast i början av inkörningsperioden vet ni nu vad det förmodligen beror på.

hmm lät lite för komplicerat för mig.. vad var det för hojjar?? vad menade du med fräsverktyg?? hur kollar man det då? å vad ska man göra åt det??
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
fattaliano skrev:
hmm lät lite för komplicerat för mig.. vad var det för hojjar?? vad menade du med fräsverktyg?? hur kollar man det då? å vad ska man göra åt det??

Fräsverktyget är en sk "mirrafräs" om jag inte tänker galet... En fräs som man använder när man fräser om ventilsätena. Man sticker ner en "centreringspinne" ner i ventilstyrningen och sen ställer man in skäret efter ventilstorleken och vinklar och grejer... Så skär den lite i sätet så att ventilen får en jämn och fin tätningsyta.

Om du nu har taskig passning mellan ventil/säte så får man snacka med nån som kan detta med att fräsa säten (tex andersbrink) eller nån annan renoverare/trimmare. Så fräser dom sätet så det blir jämn och bra tätningsyta.

Ha de gôtt
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
Ludde skrev:
Fräsverktyget är en sk "mirrafräs" om jag inte tänker galet... En fräs som man använder när man fräser om ventilsätena. Man sticker ner en "centreringspinne" ner i ventilstyrningen och sen ställer man in skäret efter ventilstorleken och vinklar och grejer... Så skär den lite i sätet så att ventilen får en jämn och fin tätningsyta.

Om du nu har taskig passning mellan ventil/säte så får man snacka med nån som kan detta med att fräsa säten (tex andersbrink) eller nån annan renoverare/trimmare. Så fräser dom sätet så det blir jämn och bra tätningsyta.

Ha de gôtt

ok förstår vad du menar!! men hur ska man veta att man har det då? finns det några speciella symptom?? man tycker ju att en hoj som gått ca 20 timmar inte ska behöva göras sånna där saker med eller har jag fel?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
fattaliano skrev:
hmm lät lite för komplicerat för mig.. vad var det för hojjar?? vad menade du med fräsverktyg?? hur kollar man det då? å vad ska man göra åt det??

Det absolut första du ska göra är att kolla ventilspelet. Är det för tajt är risken stor att det finns ett inbyggt problem från fabrik. Ett komptest bör ge en första indikation. En leakdown-test avslöjar det definitivt. Det är snabbt åtgärdat hos en motorrenoveringsfirma som har MIRA-fräs eller en vanlig hederlig gammal stenslip eller Neway-fräsar (de flesta har sådana verktyg). Det är bara sätet som behöver fixas. Ventilen slipar du sen in lite lätt med ventilslippasta bara för att verifiera att det är 100, dvs om du får en matt yta över hela sätesytan.
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
andersbrink skrev:
Det absolut första du ska göra är att kolla ventilspelet. Är det för tajt är risken stor att det finns ett inbyggt problem från fabrik. Ett komptest bör ge en första indikation. En leakdown-test avslöjar det definitivt. Det är snabbt åtgärdat hos en motorrenoveringsfirma som har MIRA-fräs eller en vanlig hederlig gammal stenslip eller Neway-fräsar (de flesta har sådana verktyg). Det är bara sätet som behöver fixas. Ventilen slipar du sen in lite lätt med ventilslippasta bara för att verifiera att det är 100, dvs om du får en matt yta över hela sätesytan.

vad är ett leak down test då? å var gör man det?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
fattaliano skrev:
vad är ett leak down test då? å var gör man det?

"läcka ner" beskriver precis vad det är fråga om. Vätska (t-doja eller nåt) som man häller uppe i toppen och ser om det läcker ner i cylindern via de stängda ventilerna. Görs hemma i garaget ;) Inget jag gjort själv, men jag misstänker att man bör plocka bort toppen (och kanske även cylindern) för att komma åt och se något resultat. Anders kan säkert ge mer detaljer...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top