Ventiljustering

Ser du till att få bågen ventiljusterad enl. specat intervall?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Min har justerskruvar istället för shims, så det är en baggis. Ska visst kollas med 600 mils intervall, men gör det inte fullt så ofta. Lyssnar däremot alltid noga på motorn.
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Håller precis på, men de e ju såååååÅ tråkigt, första gången jag gör det ... och f*n vet om det inte blir verkstad hädanefter

Sen är det ju ETT shims = 105 kr :skrämd :skrämd

/XJR
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ja, förutsatt att verkstaden inte skiter i att göra det.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Svårt eller bara tråkigt?

XJR skrev:
Håller precis på, men de e ju såååååÅ tråkigt, första gången jag gör det ... och f*n vet om det inte blir verkstad hädanefter

Sen är det ju ETT shims = 105 kr :skrämd :skrämd

/XJR

Har du en manual eller kompis till hjäp?

Är det bara tråkigt eller är det svårt oxå.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Gustav1 skrev:
Ja, förutsatt att verkstaden inte skiter i att göra det.

Bara att gå tillbaka dit med kvittot i hand och begära ny motor när motorn pajar då...

Fast, om man misstänker att verkstaden man anlitar inte gör vad de säger så BYT STÄLLE!!
Jag har 3 ställen jag kan tänka mig att lämna in min hoj.
Yamaha Center i Hbg (har bra relation med dem)
"Johan i Påarp"
Mitonga i malmö.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Jag fick ett spontant ryck av oseriositet och fyllde i "Jag skiter i det".

För det gör jag ju av naturlig anledning... :cool:

/J
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Re: Svårt eller bara tråkigt?

flugan skrev:
Har du en manual eller kompis till hjäp?

Är det bara tråkigt eller är det svårt oxå.

Har Haynes-manual, hade även en kompis, en stund, men det var som sagt tråkigt, så i slutet var jag själv :rolleyes:

Det är tekniskt inte svårt, jag behövde ett originalverktyg för ett par hundra spänn för att hålla nere lyftaren medan man vrider undan kammen, sen får man börja skriva, och pussla, och mäta , skriva, och pussla, och mäta, och skriva, och pussla, och mäta och.... sen saknas det nåra shims såom man får beställa lik förbannat.

Pilligaste och mest förvirrande jag har gjort på länge dock !

Mätte jag rätt nu, var det med 2,65:an vi hade 0,15, eller var det med 2,55:an ?

Anteckningarna blir ... speciella :crash

/XJR
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är en baggis på en encylindrig maskin med justerskruvar. Klart man fixar det. Kawan med shims däremot är lite pyssligare, men på den motorn är det sällan (har aldrig inträffat) det behövs justering - räcker att kolla att det är OK.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag har justerat spelet på alla hojar jag haft utom 2taltarna förstås:)
Men de med schimmsbrickor går ju långt utan att nya brickor behövs. Annat är det med mutter-skruv justering, där ska man se nog helst kolla upp det efter kanske 500 mil eller så, mer tätt på en stånka.
Det ger ju faktisk effekt om de står rätt så det är viktigt, sen är det ju trist att höra på en tickande motor med.
 

litzter

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Hämtade ut min nya zx9'a för en månad sen drygt, 0 mil å det tickade friskt, ringer direkt å dom säger att det bara är å köra till 100 mila servicen.
fast nu har den gått 40 mil å motorn har läckt olja i 10 mil, så det lär nog va dags för service snarast.
Alltid kul å få det defekta exemplaret från fabriken :finger
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
GSX behöver bara just i samband mer att man sätter ihop den samt samtidigt som man efterdrar toppen som koll. i övrigt slutade jag att justera för tio år sen. Man måste givetvis lyssna och kolla nån gång då och då så att inget hänt.
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Enligt Yamaha ska man bara behöva kolla/korrigera ventilspelet var 4200'a mil (!) på en R1'a.
Min har gått typ 3000 mil och klickar inte mer än en R1'a brukar göra så det verkar som dom vet vad dom snackar om. :D
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top