ventiljustering

pete

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
vimmerby/storebro
Hoj
honda 1100 xx blackbird
Har en kawa zzr 1100 någon som har kläm på vad en ventiljusrering kan kosta på vekstad på en sådan hoj
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
De skulle ha ca 1500 för min zzr 600, det e väl lika många (16 st) o motorn ser väl likadan ut, nästan iaf. Men jag gjorde det själv o behövde till slut bara köpa 5 shims (90 :- st) efter ett jävla pusslande o flyttande på shimsen :). 13 st var fel sas.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Ventiler justerade GSX-R -88

Jag hade av ventilkåpan första gången nu sedan jag skaffade hojen i Juli och kollade/justerade ventilspel.
Jag lusläste verkstadsboken först och det var inga problem att förstå proceduren. På en del ventiler var det i stort sett 0.20mm spel så det borde bli lite tystare hoppas jag, jag har inte hunnit starta ännu. Jag är inte en säker om ventilspelet har att göra med det mekaniska ljud jag hört så det blir intressant. Avgasventilerna var överlag lite mer spel än insug. Ungefär som att ställa ventilerna på en gammal Amazon med B18 :tummenupp , när man drar åt låsmuttern ändras spelet lite så jag ställde skruven lite tajt så att jag skulle få 0.10mm efter att jag dragit muttern. Det var lite pyssel men jag klarade det hela utan att ha skaffat passande verktyg för att vrida justerskruven, det gick att vrida för hand och spänna muttern/mäta spel tills det blev rätt. Jag såg inget direkt slitet vad jag kunde se. Motorn har gått 6300 mil, kammar/lyftare var bytta mot nya originalkammar när den hade gått 4500 mil. Det följde med ett kvitto där det hade betalats 7500:- för kammar/lyftare utöver jobb, reservdelsnumren stämmer med det som gäller för original J-kammar. Jag skall rengöra förgasarna innan jag drar igång och det hann jag inte i kväll. Jag kommer att rapportera sedan om den låter mindre scaniabuss efter den här justeringen. Jag undersökte originalkedjespännaren som jag bytte mot en mekanisk för 14 dagar sedan och jag hittar inget fel på den alls och den hade inte justerat i botten så det finns marginal. Så jag tänker montera tillbaka den. Så troligen behöver jag inte sedan den APE-spännare jag skaffade.
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
ventilspel gsxr 88

justera ventilspelet igår dom stog inte så mycket fel blev inte så mycket tystare tycker jag.. gjorde som du beskrev hade inge special verktyg heller men det gick bra :banana
gunnar_gt750 skrev:
Jag hade av ventilkåpan första gången nu sedan jag skaffade hojen i Juli och kollade/justerade ventilspel.
Jag lusläste verkstadsboken först och det var inga problem att förstå proceduren. På en del ventiler var det i stort sett 0.20mm spel så det borde bli lite tystare hoppas jag, jag har inte hunnit starta ännu. Jag är inte en säker om ventilspelet har att göra med det mekaniska ljud jag hört så det blir intressant. Avgasventilerna var överlag lite mer spel än insug. Ungefär som att ställa ventilerna på en gammal Amazon med B18 :tummenupp , när man drar åt låsmuttern ändras spelet lite så jag ställde skruven lite tajt så att jag skulle få 0.10mm efter att jag dragit muttern. Det var lite pyssel men jag klarade det hela utan att ha skaffat passande verktyg för att vrida justerskruven, det gick att vrida för hand och spänna muttern/mäta spel tills det blev rätt. Jag såg inget direkt slitet vad jag kunde se. Motorn har gått 6300 mil, kammar/lyftare var bytta mot nya originalkammar när den hade gått 4500 mil. Det följde med ett kvitto där det hade betalats 7500:- för kammar/lyftare utöver jobb, reservdelsnumren stämmer med det som gäller för original J-kammar. Jag skall rengöra förgasarna innan jag drar igång och det hann jag inte i kväll. Jag kommer att rapportera sedan om den låter mindre scaniabuss efter den här justeringen. Jag undersökte originalkedjespännaren som jag bytte mot en mekanisk för 14 dagar sedan och jag hittar inget fel på den alls och den hade inte justerat i botten så det finns marginal. Så jag tänker montera tillbaka den. Så troligen behöver jag inte sedan den APE-spännare jag skaffade.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
För mig låter justera ventilspelet som ett stort projekt :tomten
Funderade på att lämna in för att göra det, samt låta
dom göra rent alla bränslepassager.
Även köpt nya packningar på lite ställen där det fuktar lite...

Jag tror inte min scania truck kommer låta mindre, men
jag tror den kommer att gå mycket bättre.
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
ventiler

det e inte så svårt som det låter om jag nu gjorde rätt själva jobbet tar inte låg tid det som tar tid e att få bort ventilkåpan lyfta tank m.m de du behöver e ett bladmått 29 kronor på micro billigare an 1500-2000 eller vad det kostar på verkstad,, :tummenupp
Noyah skrev:
För mig låter justera ventilspelet som ett stort projekt :tomten
Funderade på att lämna in för att göra det, samt låta
dom göra rent alla bränslepassager.
Även köpt nya packningar på lite ställen där det fuktar lite...

Jag tror inte min scania truck kommer låta mindre, men
jag tror den kommer att gå mycket bättre.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Man behöver se till att ha tämligen rent runt ventilkåpan innan man släpar den ut ur ramen, det är inte kul om det faller ner små gruspartiklar i motorn.
Ha, jag minns en artikel i en brittisk klassiker-mc-tidning där de hade lämnat in en CBX på motorrrenovering. Renoveraren hade glömt ventilslippasta kvar i motorn. Det var otroligt hur snabbt pastan hade distribuerats runt i motorn av oljan. Efter hopmontering hade de inte hunnit köra många mil förrän motorn sade upp bekantskapen. Fotona av de slipade lagerytorna (kamaxlar, vevaxel, osv i tidningen) var inte vackra. Nu är väl inte grus riktigt samma men inte långt ifrån. Apropå bladmått, jag körde upp en massa bensin igår i jakt efter en mack som sålde bladmått, vart är världen på väg, alla säljer tjock-korv och potatismos men bladmåttens tid är ute. En OK-mack, ett OBS-varuhus, sedan till Nacka :3freak och till slut, där fanns bladmåttet på OK.

Ett litet tillägg: Det blev i alla fall ännu klarare att mc-mek inte är något yrke som man avundas. I alla fall de som jobbade när dessa tidiga modeller fyllde verkstäderna. Det går väl an så länge det gäller en egen MC.
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top