ventiljusterings fundering

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Okej, verkar inte som jag hittar någon som vill hjälpa mig att justera ventilerna, så tänkte försöka själv, då det inte ska vara för svårt enligt vissa. :)

Har aldrig justerat ventilerna förut, så tar gärna emot tips om vad som gäller. Äger alltså en Honda VF 750 F -83, så behöver inte veta massa fakta om hojar som inte är lika konstruerade. :tungan

Verktyg?
Mått?
Vart köper man bladmått?
Bra att veta?

Tack på förhand!

Kolla av med google bruka underlätta.

Bladmått får du tag i hos exempelvis Mekonomen.
Sen är tipset att ta din tid iom första gången, andra gången så kommer det gå tokfort...

Böket är lite med kylaren ifall det är som VFR.

Last edited:

Tomas76

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
hoj lös, nästa kan bli en KTM eller Husaberg
Vid 3600 var det på min, gjorde den tidigare på ca 3400 mil och det behövdes justeras. Vart en helt annan gång i motorn efter det. Men enligt bok vid 3600 och där är det även förgasarsynk...

va gött då kan jag vänta lite till då.
Du råkar inte har instruktions bok på svenska. de skulle uppskattas.

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
cbr1000f-92
Då min Mc mekare gjorde min ventiljustering så står det så här på fakturan.
Ventiljustering 2tim 400:- a-pris =800 kronor
Shims 8st insug 8st avgas 0,08 in/ut 16st A-pris 80kr =1280 kr
Totalt:2080:-

TellyLe

--=A.c.A.b.=--
Gick med
23 Apr 2010
Hoj
Honda VF 750 F
Kolla av med google bruka underlätta.

Bladmått får du tag i hos exempelvis Mekonomen.
Sen är tipset att ta din tid iom första gången, andra gången så kommer det gå tokfort...

Böket är lite med kylaren ifall det är som VFR.

Google hittade jag inget ang måtten, därav min fråga. :)

Okej, blir att åka förbi mekonomen direkt då och inhandla bladmått.
Fått för mig att det är skruv, så behövs shims?
Jepp, tror också på att kylaren blir lite bökig, men ska ta mig god tid, lovar.

Återkommer om jag lyckats, misslyckats eller gett upp. hahaha..
Håll tummarna! :tummenupp

Tack!

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Bilder på motorn inifrån

http://www.vfrdiscussion.com/forum/index.php/topic/46531-84-honda-vf750f-interceptor-a-rebuild/

Yepp, du behöver inga shims.

Är inte raketforskning, men finns 2 vägar. Antingen så svär du en dag över jobbet, eller så betalat du för o få det rätt gjort från början.

Räkna en clymers/haynes manual för en 500ing och det är en bra början. Vill du lära dig, gör det själv.

Över lag ang mekaniker, du får vad du betalar för. Vad är din egen tid värd ? Är det viktigt att det blir rätt från början ? Om mekanikern gör fel, kan du felsöka det själv ?

Har testat diverse typer av mekaniker och kommit fram till att antingen gör jag det själv, svär en massa o lär mig av det, eller så betalat jag vad det kostar och bara får det avklarat.

Jag ställde ventilerna på min häromdagen, med hjälp av en manual o en satans massa tålamod. Hade aldrig gjort det förr, så det tog mer än 3 h, men visst, det går.

Här har du en steg för steg guide. Med lista på vilka verktyg du behöver. Och bilder.

0.12 in och ut som gäller

http://www.bluepoof.com/motorcycles/howto/vf_valveadjustment/

Tänk vad lite google kan göra.

Last edited:

TellyLe

--=A.c.A.b.=--
Gick med
23 Apr 2010
Hoj
Honda VF 750 F
Här har du en steg för steg guide. Med lista på vilka verktyg du behöver. Och bilder.

0.12 in och ut som gäller

http://www.bluepoof.com/motorcycles/howto/vf_valveadjustment/

Tänk vad lite google kan göra.

Tack för hjälpen!! Behövdes faktiskt! :tungan
Vart som du sa, en massa svordomar (mest pga att jag ej hade alla verktyg hemma), så projektet får ta en paus under midsommarhelgen helt enkelt. Så på söndag ska jag skruva och justera mer! :yoparty

Så erbjudandet står kvar fortfarande: Kom och hjälp mig mot två backar pilsner nån! ;)

~*Glad midsommar!*~

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
ZX10R -08
Får man fråga vad din arbetsgivare tar betalt för din arbetsinsats per timme, när du tycker att en ventiljustering kostar 2 backar öl... säkert 33cl oxå.
Du måste inse att det kostar pengar att skaffa sig kunskapen att göra detta jobb snabbt på ett korrekt sätt, och det kräver som du nu säkert har upptäckt ett garage och rätt verktyg, vilket kostar deg.
Sedan kan jag hålla med om att det finns många verkstäder som inte är helt OK vad gäller jobb som ventil kontroll och justering, men med tanke på att ett shims kostar ca 100:- så blir materialkostnaden ca 1000-1500:- vid en ventilkoll, med olja+filter+luftfilter+packnigar+ev shims

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Glömde skriva det.

Dra med en polare ut i garaget o drick upp ölen då ni ställer ventilerna i stället.

2 plattor (platta => burkar = budget?), för det jobbet.....du kommer o förstå vad jag menar då du e klar.

Last edited:

TellyLe

--=A.c.A.b.=--
Gick med
23 Apr 2010
Hoj
Honda VF 750 F
Får man fråga vad din arbetsgivare tar betalt för din arbetsinsats per timme, när du tycker att en ventiljustering kostar 2 backar öl... säkert 33cl oxå.

Menade inte att göra någon upprörd över mitt erbjudande. :tungan

Om du läst lite mer än mitt senaste inlägg, så hade du nog förstått att jag kollade om nån var sugen att hjälpa mer än att göra hela jobbet.

Jag har inga polare här i länet som åker hoj och som jag kan be om hjälp, därför frågade jag bara lite löst om det var någon som var sugen att hjälpa mig mot två backar bärs eller en 500:ing som ett tecken på min tacksamhet.
Finns faktiskt folk som kan hjälpa andra, för att vara schyssta. ;)

Skrev även att jag nyligen blivit arbetslös (= ingen arbetsgivare), därför känns det lite tungt att betala en fjärdedel av vad min gamla skrutt till hoj är värd för en justering som enligt många inte skall vara för svår att göra själv. hahaha! :D

Glad midsommar på dig!

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022

Grabben, det är en fri marknad. Om någon vill hjälpa killen med en ventiljustering för 2 backar öl så är det väl bara för dig att skita i det?
Hade jag bott i Eskilstuna så hade jag hjälpt till utan att blinka.

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
ZX10R -08
Grabben, det är en fri marknad. Om någon vill hjälpa killen med en ventiljustering för 2 backar öl så är det väl bara för dig att skita i det?
Hade jag bott i Eskilstuna så hade jag hjälpt till utan att blinka.

Håller med helt och fullt, men man får det man betalar för...

Sedan är det ju så att tekniken skiljer sig en hel hur man justerar ventilerna, men grovt sätt kan man säga att en 80 talare justeras med skruv och mutter, en 90 talare hade vipparmar (shims), men man behövde inte ta ur kammarna för att justera.
Sent nittiotal och framåt så måste man ta ur kammarna för att justera (byta shims) ventilspelet och jag tror inte att det är en övervägande del som har skrivit i denna tråden, som vet hur det går till!
En märkes verkstad jobbar per timme och en stor service kostar "fläsk",
när jag frågade efter testprotokoll på en begagnad hoj som jag köpte, så fanns det så klart inte. (hur många har ett servicehäfte på sin hoj?)
Då blev det till att fixa detta på egen hand, men det kräver ju att man har tillgång till service manualer och eventuella special verktyg samt ett garage där man kan ha en hoj ståendes "nerskruvad" en dag eller två.

Hjälper till om jag kan, men är begränsad till Kawa, GPZ, ZZR, XZ12 och ZX10

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Då min Mc mekare gjorde min ventiljustering så står det så här på fakturan.
Ventiljustering 2tim 400:- a-pris =800 kronor
Shims 8st insug 8st avgas 0,08 in/ut 16st A-pris 80kr =1280 kr
Totalt:2080:-

Nice sätt att dölja arbetskostnaden.....

Shims när man köper en sats kostar 4kr/st och jag har aldrig varit med om att man behöver byta i närheten av 16st...

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Boris Jr, var köper du dem för 4kr styck?? jag betalade 80 spänn styck, vilket djävulskt ocker, och det sa jag till dem också, rena guldpriset!!! Snacka om goa marginaler! det gick åt 11 stycken för att få ordning på min, jag fick lite rabatt då, 10%.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Nice sätt att dölja arbetskostnaden.....

Shims när man köper en sats kostar 4kr/st och jag har aldrig varit med om att man behöver byta i närheten av 16st...

Var köper man sådana satser?! :)

Jag håller just nu på med ventiljustering och samtliga 20 shims behöver bytas/flyttas. Enligt yamaha kostar de 130 kr/st. :skrämd

Denna service kommer alltså att kosta mig omkring 2 000 kr enbart i shimskostnad. Jag har letat febrilt på nätet efter en annan leverentör av shims men det billigaste jag hittat hittills är bikebandit.com, som "bara" begär 100 kr/st. Den enda skillnaden på USA-priser och svenska priser är alltså momsen.

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Hoj
Honda CBR1000RR

Jag håller just nu på med ventiljustering och samtliga 20 shims behöver bytas/flyttas. Enligt yamaha kostar de 130 kr/st. :skrämd

Denna service kommer alltså att kosta mig omkring 2 000 kr enbart i shimskostnad. Jag har letat febrilt på nätet efter en annan leverentör av shims men det billigaste jag hittat hittills är bikebandit.com, som "bara" begär 100 kr/st. Den enda skillnaden på USA-priser och svenska priser är alltså momsen.

Lelles säljer för 35 kr styck tror jag: http://www.lellesmcdelar.se/index.php?cPath=11_12_352
Sen finns det billig satser från USA:
http://www.cyclebuy.com/shopping/hotcams/shimkits.htm
Men då tillkommer moms, tull, frakt, om du inte känner någon där som kan hjälpa dig.
Om du behöver byta/ flytta 20 shims så behöver du nog inte köpa 20 nya, du flyttar om dem och ser till slut hur många nya du behöver.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Boris Jr, var köper du dem för 4kr styck?? jag betalade 80 spänn styck, vilket djävulskt ocker, och det sa jag till dem också, rena guldpriset!!! Snacka om goa marginaler! det gick åt 11 stycken för att få ordning på min, jag fick lite rabatt då, 10%.

Hotcams heter tillverkaren och du kan handla av valfri webhandlare från staterna eller tyskland/england. För att de skall kosta 4kr/st behöver man dock lite extra rabatt men en hel sats som räcker livet ut går lös på 80$.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Lelles säljer för 35 kr styck tror jag: http://www.lellesmcdelar.se/index.php?cPath=11_12_352
Sen finns det billig satser från USA:
http://www.cyclebuy.com/shopping/hotcams/shimkits.htm
Men då tillkommer moms, tull, frakt, om du inte känner någon där som kan hjälpa dig.
Om du behöver byta/ flytta 20 shims så behöver du nog inte köpa 20 nya, du flyttar om dem och ser till slut hur många nya du behöver.

Hotcams heter tillverkaren och du kan handla av valfri webhandlare från staterna eller tyskland/england. För att de skall kosta 4kr/st behöver man dock lite extra rabatt men en hel sats som räcker livet ut går lös på 80$.

Tack för svar och tips. Hade jag justerat ventilerna på Thunderacen så hade dessa tips vara perfekta. Problemet är att det är FZ 750:n jag skruvar på för närvarande. (Vilket jag kanske borde nämnt... :) ) Det är en annan sorts shims på den maskinen och dessa säljs inte av t.ex. hot cams. Shimsen är smalare (7 mm) och djupare upp-ner-vända "koppar" helt enkelt. Det var tydligen några olika yamaha-modeller som hade dessa shims i mitten på 80-talet. (FZ, FZR, XJ)

Vad vet jag. Det kanske är därför de är så in i h-vetes dyra?

Bifogat

• !BnheKqw!2k~$(KGrHqUH-DcEtvJ5qQ20BLjzPFIjZg~~_1.JPG
    !BnheKqw!2k~$(KGrHqUH-DcEtvJ5qQ20BLjzPFIjZg~~_1.JPG
    21.2 KB · Visningar: 33
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...