Ventilrenovering/trimning (arkiv)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tjenna,

Först är det par saker du ska kolla innan det är läge att börja fundera på vad du ska göra med topplocket. Efter att du har tagit bort topplocket ska du göra följande:

1) Kolla att ventilerna är täta. Fyll insugen med T-röd och kolla i förbränningsutrymmet om det läcker igenom. En droppe var 20 sekund eller så kan accepteras.

2) Kolla samtidigt att ventiltätningarna inte läcker ut T-röd mot ventilfjädrarna. Där får det inte läcka alls.

Gör samma sak på avgassidan.

Om din hoj har gått mer än 4000 mil är det nog även läge att byta ventilstyrningarna, sånt tar jag inte åt mig att göra ännu, saknar verktyg.

Ifall att ventiltätningarna läcker är sannorligheten 100 att även styrningarna är slut.

Måste styrningarna bytas ska även tätningar (400 spänn) och ventilfjädrar (1000 spänn) bytas.

3) Märk upp ventilerna med siffror från 1 till 8 och märkt även toppen med "1" i ena hörnet och "8" i det andra så att man kan montera tillbaka ventilerna på rätt plats.

4) Demontera ventilerna genom att palla upp topplocket så att ventilerna har minst 30 mm fritt spel mot bordsytan. Ta en rund 12 mm hylsa och en förlängning och sätt ann hylsan mot ventilhållaren och dunka på ett rejält slag med hammaren så kommer knastren att komma loss och du kan ta bort ventilen. Sätt på dig skyddsglasögon eftersom knastren kan flyga iväg rätt rejält. Sätt INGET mothåll mot ventiltrumpeten för att "göra det enklare" att få bort dom. Dom blir krokiga för minsta lilla.

5) Kontrollera ventilens tätning mot sätet. Anliggningen ska vara 45 grader och jämn. Ett vanligt fel är att ventilen har slagits in i sätet och det går kanske att fixa till genom att svarva till ventilkantarellen. Ser någon ventil alldeles för jäklig ut så kostar dom 200 kronor per styck.

6) Beslutsångest! Om allt ser rätt okay ut är det värt att skicka toppen till mig för lite massage/portning. Behöver styrningar och tätningar bytas är det nog bättre att skicka toppen till Grottis, Motospeed, MC-Xpress, Sangberg, Ståhl eller någon annan topplocksrenoverare som har verktyg för ändamålet.

Som sagt, läcker ventiltätningarna är risken nästan 100 att även styrningarna måste bytas.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Wooooo.. Det här känner jag igen i ett PM till mig. Flashbak, but a nice one. Keep 'em coming!
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top