Min GPZ 750 -82 har gått illa, oftast på tre cylindrar och ibland bara två. Det är cylinder 1 och 4 som har bråkat. Efter att ha kollat allt annat så kollade jag ventilspelet, och där har jag nog felet:
In: <0,05 0,10 0,05 0,10
Ut: 0,05 0,15 0,20 <0,05
Cylinder 1 har alltså mindre ventilspel än mitt minsta bladmått på 0,05mm på insuget, och cylinder 4 har det på utblåset. Inte konstigt att dom cylindrarna haft problem.
Frågan är, hur mycket skall det egentligen vara? 0,10 eller 0,15 kanske?
Sedan undrar jag hur man nollar kammarna, jag vågar inte plocka isär innan jag vet hur det skall stå. Finns det några märken att gå efter? Och finns det ett kedjelås att ta isär, eller hur gör man?
Vidare undrar jag om det är lönt att plocka lös toppen och kolla ventilernas skick? Dom kan ju som bekant ta skada av för dåligt ventilspel. Eller skall jag shimsa om bara och hoppas på det bästa?
Var köper man shims bäst? Dom är väll rätt dyra kan jag tänka mig, och jag behöver ju ganska många. Finns det att få tag på fortfarnade över huvud taget?
In: <0,05 0,10 0,05 0,10
Ut: 0,05 0,15 0,20 <0,05
Cylinder 1 har alltså mindre ventilspel än mitt minsta bladmått på 0,05mm på insuget, och cylinder 4 har det på utblåset. Inte konstigt att dom cylindrarna haft problem.
Frågan är, hur mycket skall det egentligen vara? 0,10 eller 0,15 kanske?
Sedan undrar jag hur man nollar kammarna, jag vågar inte plocka isär innan jag vet hur det skall stå. Finns det några märken att gå efter? Och finns det ett kedjelås att ta isär, eller hur gör man?
Vidare undrar jag om det är lönt att plocka lös toppen och kolla ventilernas skick? Dom kan ju som bekant ta skada av för dåligt ventilspel. Eller skall jag shimsa om bara och hoppas på det bästa?
Var köper man shims bäst? Dom är väll rätt dyra kan jag tänka mig, och jag behöver ju ganska många. Finns det att få tag på fortfarnade över huvud taget?