Ventilspel på en ventil strax utanför spec

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Hej, gjorde precis en ventilspelskontroll. Alla ventiler utom en var inom spec:
Intake: 0.13 - 0.20
Exhaust: 0.2 - 0.30

Alla var väl inom spec, insug var 0.17 ungefär och avgas var 0.28 - 0.30 på alla ventiler förutom en som var ungefär 0.33. Läste att vara under spec är värre än att vara över spec, så bör man strunta i det eller bör man ta loss det och sätta in en större shim?

Brukar förresten ventilspelet öka eller minska med tiden? Ska man kanske byta ut alla shims så att man hamnar på den nedre skalan?
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hej, gjorde precis en ventilspelskontroll. Alla ventiler utom en var inom spec:
Intake: 0.13 - 0.20
Exhaust: 0.2 - 0.30

Alla var väl inom spec, insug var 0.17 ungefär och avgas var 0.28 - 0.30 på alla ventiler förutom en som var ungefär 0.33. Läste att vara under spec är värre än att vara över spec, så bör man strunta i det eller bör man ta loss det och sätta in en större shim?

Brukar förresten ventilspelet öka eller minska med tiden? Ska man kanske byta ut alla shims så att man hamnar på den nedre skalan?
Ventilspel brukar alltid minska. Dock har jag varit med om två gånger där jag varit med om att avgas legat åt andra hållet.
Jag har shimsat om båda gångerna. Sover bättre på natten sen :)
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej, gjorde precis en ventilspelskontroll. Alla ventiler utom en var inom spec:
Intake: 0.13 - 0.20
Exhaust: 0.2 - 0.30

Alla var väl inom spec, insug var 0.17 ungefär och avgas var 0.28 - 0.30 på alla ventiler förutom en som var ungefär 0.33. Läste att vara under spec är värre än att vara över spec, så bör man strunta i det eller bör man ta loss det och sätta in en större shim?

Brukar förresten ventilspelet öka eller minska med tiden? Ska man kanske byta ut alla shims så att man hamnar på den nedre skalan?


Slitage på kamlober och överföring ger ett ökat spel över tid, slitage på ventiltallrik/ventilsäte eller dislokerat ventilsäte ger sig normalt tillkänna genom minskat ventilspel.

I en perfekt värld skulle dessa två faktorer ta ut varandra.
Vi lever inte i en perfekt värld.

Du ligger bra som du gör. Jag hade inte börjat böka med ett shims för den lilla avvikelsen, och än mindre labba med alla för att hamna närmre det ena eller andra gränsvärdet.

Däremot hade jag hållt noggrann kontroll på den avgas som felar lite.
Ligger den still? Har jag på något sätt mätt fel? Ökar spelet?
Gör en ny ventilspelskontroll om några hundra mil och se om något ändrat sig.
Ökar det ytterligare över kort tid så k a n det finnas ett allvarligare fel dolt någonstans mellan kamlob och ventil. Isf är ventilspelet bara en indikation på något annat som måste åtgärdas.

Både för stort och för litet spel kan ge potentiella motorskador.
För litet spel allvarligare, eller åtminstone mer direkta skador.
Avgassidan dessutom mer känslig vid för litet spel än insugssidan.

Ditt beslut. Jag hade hållt koll, men inte åtgärdat spelet direkt.
YMMV
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att titta på en ögonblicksbild av spelet är inte alltid hela sanningen, det intressanta är om något är på väg att förändras. Den som sticker ut kan ha haft det spelet sen hojen var ny, men någon av dom andra kan ha ändrats ganska mycket sen senaste kollen, och då är det där problemet är, trots att dom är inom toleranserna.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Håller med om tidigare svar. Har även märkt att mycket stort ventilspel minskar effekten påtagligt.
Ventilspel mäts på kall motor. Fabriken har satt rekommenderat ventilspel så att en varm motor har lagom spel.
Har en gammal hoj där ventilspelet ska vara noll kall eftersom cylinder och topp av aluminium utvidgar sig mer än stötstängerna av stål.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju vinter och knappast bråttom att få ihop hojen så jag ser ingen anledning att forcera och plocka ihop hojen med onödigt mycket spel även om det förstås går.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Mycket intressanta svar, tack så mycket. Det kanske är en lite väl omständlig process så jag kommer nog göra lite mer mätningar och inspektioner innan jag river ut mer. Kan poängteras att jag mäter i kallgarage där tempen är cirka 0 grader, om det gör skillnad?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tror jag ska ta och byta ut shimen på den ventil som har för stort spel ändå, men de andra låter jag vara. 175 spänn styck kostar nya shims, så jag behåller de som är på de andra även om spelet kanske är precis utanför spec på de som jag fick in 0.3-bladmåttet tänker jag. Är det någon skillnad i kvalitet på original och "kopior".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror jag ska ta och byta ut shimen på den ventil som har för stort spel ändå, men de andra låter jag vara. 175 spänn styck kostar nya shims, så jag behåller de som är på de andra även om spelet kanske är precis utanför spec på de som jag fick in 0.3-bladmåttet tänker jag. Är det någon skillnad i kvalitet på original och "kopior".

175kr?! Dom säljer bara 5-pack va? Det är bara ett mellanlägg, spelar liksom ingen roll vilken stålkvalitet det är. Även kinesium fungerar.
 
Last edited:

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Låter onödigt dyrt, du hittar lätt samma shims för 20:-/st på nätet. 7,5mm skall det väl vara?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Vad är det för motorcykel? Min lokala Honda handlare har utbytesystem för ventishims, jag lämnar mitt gamla shims i utbyte och tror det kostade 30-50kr/st.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Vad är det för motorcykel? Min lokala Honda handlare har utbytesystem för ventishims, jag lämnar mitt gamla shims i utbyte och tror det kostade 30-50kr/st.
Åh, det är en yamaha. Tror inte de har utbytessystem för jag frågade vad en shim kostade och han nämnde inte något om utbytessystem, bara att de måste beställa dem och att det kostar 175 spänn.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Låter onödigt dyrt, du hittar lätt samma shims för 20:-/st på nätet. 7,5mm skall det väl vara?
Ja, jag känner likadant. Tror jag ska se om jag kan hitta dem på nätet, tar dock tid att få hem dem tänker jag. Eller känner du till någon bra leverantör? Vet inte hur många mm de är, får ta isär och mäta antar jag.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere

Bifogat

  • Screenshot_20221205-184247_Chrome.jpg
    Screenshot_20221205-184247_Chrome.jpg
    558.6 KB · Visningar: 24
  • Gilla
Reaktioner: VS

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Ofta brukar man kunna flytta runt shimsen mellan ventilerna/de olika positionerna och få ihop det utan att behöva köpa nya.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tänker lite som tidigare svar i tråden, låt det vara, och kontrollera nästa år igen.
Hur har du kommit fram till 0,33?
Jag har ingenting som kan mäta det i alla fall.
Så om det är 0,31 eller 0,33 skulle jag inte fundera på.
Men om det förändras är intressantare tycker jag.
Kör själv med en ventil utanför specen på min R6:a, tror det är femte året nu, och det är konstant.
När det blir en förändring på det spelet så tror jag att jag har ett problem, som inte går att shimsa bort.
Jag säger absolut inte att det är fel att shimsa, men jag tror bara inte att det har någon betydelse i mitt fall, och inte heller i ditt…annat än mentalt.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag tänker lite som tidigare svar i tråden, låt det vara, och kontrollera nästa år igen.
Hur har du kommit fram till 0,33?
Jag har ingenting som kan mäta det i alla fall.
Så om det är 0,31 eller 0,33 skulle jag inte fundera på.
Men om det förändras är intressantare tycker jag.
Kör själv med en ventil utanför specen på min R6:a, tror det är femte året nu, och det är konstant.
När det blir en förändring på det spelet så tror jag att jag har ett problem, som inte går att shimsa bort.
Jag säger absolut inte att det är fel att shimsa, men jag tror bara inte att det har någon betydelse i mitt fall, och inte heller i ditt…annat än mentalt.
Jag har bladmått i tum, så de går steg om 0.0254mm
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag rev ut skiten och köpte 5 puckar som är lite tjockare. Som någon annan sade så kan man ibland flytta runt lite, så kommer göra en kombination av att byta ut de som är på gränsen eller över, och flytta de som låg nära gränsen. Man lär sig mycket på att riva i detta :)

PS: Inte originalpuckar, utan någon annan hade 5 för 170 spänn inklusive frakt.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det var segt. Men Saarela i norr ser ut att ha.

Ja, dom levereras ju i 5-pack så ingen ids väl plocka ur dom. Jag brukar ha hemma sortiment med alla dimensioner, åtminstone till nästan alla kända märken. Ringer man eller mejlar man så brukar jag enligt önskemål droppa dom i en brevlåda, snabbare o lite billigare frakt.
Blir ju lite smidigare om man river, räknar lite, ev flyttar nåt shims och sen beställer.

Sett en del som rekommenderar/köper hela kit. Nackdelarna är att man måste kanske köpa två kit(hel- och halvsats) och dom flesta kommer kanske aldrig använda ens 90% av dom.(ja, om man nu inte har flera hojar och bor i garaget)

Utbytesshims kan jag väl inte tänka mig att nån håller på med mer? Om det är nån så är det väl isåfall av den gamla sorten, dom brukar kosta dryga hundralappen styck idag, ungefär samma som då på åttiotalet.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hej, gjorde precis en ventilspelskontroll. Alla ventiler utom en var inom spec:
Intake: 0.13 - 0.20
Exhaust: 0.2 - 0.30

Alla var väl inom spec, insug var 0.17 ungefär och avgas var 0.28 - 0.30 på alla ventiler förutom en som var ungefär 0.33. Läste att vara under spec är värre än att vara över spec, så bör man strunta i det eller bör man ta loss det och sätta in en större shim?

Brukar förresten ventilspelet öka eller minska med tiden? Ska man kanske byta ut alla shims så att man hamnar på den nedre skalan?
För prestandan ska det vara så lite som möjligt. Spec är Spec.

Ska det vara 0.10-0.20 ligger jag hellre på precis 0.10 än 0.20, men absolut inte under 0.10

På mina gsxr-motorer har det bara minskat med milen. Men jag har å andra sidan aldrig kört någon motor till 20000 mil.

Ofta halvrenoverar man ju...

0.33 betyder ju att du har 0.35.
Har du tex en 275 bricka blir det bra att prova en 285, men det har du koll på
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top