Ventilspelsundran

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Mäter jag ventilspelen när motorn står i ÖD är dom precis som dom ska vara. MEN drar jag runt motorn är spelen vid ett annat tillfälle (fel tillfälle..) större. Vilket är rätt?

Vad jag vet ska spelet inte någonstans vara större än de rekomenderade?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ok om spelet är större vid en annan punkt sålänge det beror på kammens profil vilket inte är helt otroligt men en sohc motor
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Eru alldeles säker på att du e på ÖD när du kollar? Då ska ju lyftarna vara på bascirkeln av kammen. Låter otroligt annars. :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Servicemanualen berättar exakt hur kammarna ska stå när du justerar ventilerna. På min hoj är det när kamaxeländarnas streck är horsintella. Hur det är på din... vet din manual.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
andersbrink skrev:
2393035 Servicemanualen berättar exakt hur kammarna ska stå när du justerar ventilerna. På min hoj är det när kamaxeländarnas streck är horsintella. Hur det är på din... vet din manual.

Jo boken säger vid ÖD, men jag fattar fortfarande inte riktigt hur spelet kan vara större någon annanstans
 

Freedom

Guest
Ljunghusen skrev:
2393445 Jo boken säger vid ÖD, men jag fattar fortfarande inte riktigt hur spelet kan vara större någon annanstans
Variation i kamaxeln, det viktiga är att spelet är rätt vid ÖD, inte ovanligt att spelet kan vara större vid andra lägen, men det har ingen betydelse.
 

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
Ljunghusen skrev:
2392580 Mäter jag ventilspelen när motorn står i ÖD är dom precis som dom ska vara. MEN drar jag runt motorn är spelen vid ett annat tillfälle (fel tillfälle..) större. Vilket är rätt?

Vad jag vet ska spelet inte någonstans vara större än de rekomenderade?


Varför skulle profilen på en SOHC motor påverka kammen?:corn

Jag är inte säker, men är det en encylindrig mc du har?
När du ligger i öd i rätt varv är kammen obelastad (i sin lagring).
När du sen börjar snurra så trycker kammen på någon ventil och trycks upp mot övre lagerdelen, mäter du på den andra vetilen som fortfarande är fri ökar spelet.
Bara en spontan teori.....
 

carsam

prone2failure
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
ktm
Jag gissar att det är din XR? Isåfall måste man ha koll så det är "rätt" ÖD. Det är lite overlap på kamaxeln, så i ena ÖD-läget ska ventilerna vara lite öppna.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ljunghusen skrev:
2393445 Jo boken säger vid ÖD, men jag fattar fortfarande inte riktigt hur spelet kan vara större någon annanstans

Spel och toleranser på prylarna i motorn och kamlobers inverkan på kamaxelns "lutning och läge". Det är därför tillverkarna anger att visst sätt att mäta ventilspel på.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
carsam skrev:
2395058 Jag gissar att det är din XR? Isåfall måste man ha koll så det är "rätt" ÖD. Det är lite overlap på kamaxeln, så i ena ÖD-läget ska ventilerna vara lite öppna.


Sure det är rätt öd!




Alright då har jag lite bättre koll på läget, thx
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Aldrig hört att spelet ska/kan vara större nån annanstans än i (rätt) öd.
Är det så låter det i mina öron som taskig kvalite på nåt. Och vad som då är 'rätt' spel
verkar ju lite vanskligt att säga. Men, men, finns det nån bra förklaring till fenomenet
(om det finns) så vill jag gärna höra den.

F.ö. så är det väldigt lätt skilja på rätt och fel öd. I fel öd är avgas i slutfasen av stängningen
och insug har börjat öppna. Skitlätt se om man kollar ventilerna och samtidigt vrider veven, åt rätt håll.

Ventilerna rör sig som M__M__ (4 hela varv) där rätt öd är mitt på '__' (stängda)
och fel öd är mitt i 'M'. Avgas stänger (vänstra delen av 'M'et) och insug öppnar,
(hö delen av 'M'et).
/u
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top