Verdi stakar?

TurboVmax

www.turbovmax.org
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Turbomatad Vmax
Han har för tillfället inte tillräckligt små verktyg för att göra vevstakar men vi i Vmaxklubben har mejltrakkat honom så han har bestämt sig för att ta tag i detta inom kort. Mejla gärna förfrågningar till Stefan Verdi så han ser att det finns en massa hojåkare som vill ha hans vevstakar, och de är ruggigt bra, Carrillo är halvdana i jämförelse. Ett Carrilloset till Vmax diffar c:a 3 gram i vikt, en polare köpte 9 st Verdistakar till V8, en (1) stake diffade ett (1) ynka gram så den fick bli reservstake. De prisbilder han pratat om är i klassen 7-8000 + moms för ett set till Vmax (4 st).

Jeffrey

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Små verktyg? Hur menar du då? Jag ska ha 22mm lillända och 44mm storända, är det dom måtten han har problem med?

TurboVmax skrev:
Han har för tillfället inte tillräckligt små verktyg för att göra vevstakar men vi i Vmaxklubben har mejltrakkat honom så han har bestämt sig för att ta tag i detta inom kort. Mejla gärna förfrågningar till Stefan Verdi så han ser att det finns en massa hojåkare som vill ha hans vevstakar, och de är ruggigt bra, Carrillo är halvdana i jämförelse. Ett Carrilloset till Vmax diffar c:a 3 gram i vikt, en polare köpte 9 st Verdistakar till V8, en (1) stake diffade ett (1) ynka gram så den fick bli reservstake. De prisbilder han pratat om är i klassen 7-8000 + moms för ett set till Vmax (4 st).

Jeffrey

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Fast det har gått lite troll i att ha absolut viktbalanserat. En rad-4'a blir trots alla försök inte helt vibrationsfri, trots balansaxlar å annat konstgjort.

Som jämförelse, GM's kolvar till 350" motorn kan diffa mer än 20 gram från fabrik och vevtakarna 6 till 8 gram. :D

8 lök för ett set bra vevstakar är dock ett väldigt mycket bättre pris än ett set Carillo från Motospeed för 17k.

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
17k! WOW, jag brukar ge ~2600:- ink. styck för mina från Carrillo.

andersbrink skrev:
Fast det har gått lite troll i att ha absolut viktbalanserat. En rad-4'a blir trots alla försök inte helt vibrationsfri, trots balansaxlar å annat konstgjort.

Som jämförelse, GM's kolvar till 350" motorn kan diffa mer än 20 gram från fabrik och vevtakarna 6 till 8 gram. :D

8 lök för ett set bra vevstakar är dock ett väldigt mycket bättre pris än ett set Carillo från Motospeed för 17k.

onon

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
V-max
Det har inte med balansen att göra, vilka stakar skulle du sätta i de som det skiljer 10g/set eller de som skiljer 0g/set?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
För att ge ytterligare perspektiv på saken, t.ex. Kurt körde förra året med originalstakar designade för 127 originalhästkrafter i sin SuperPro-hoj med över 400 på bakhjulet. Det "magiska" botemedlet? Moderata varvtal.

Dr.Bike

Guest
Arrow stakar är bra, ungefär på nivå med Carillo.

Men varför har ingen tryckt på (=mailat o frågat) om de nya svenska stakarna? Från MXComposites i Linköping. De är bättre, lättare än titan stakar & lär kosta bara lite mer än CrMo-stakar (=som Carillo o likn.)

Se hemsidan nedan, ladda ner deras INFO-blad här;
http://www.mxcomposites.com/MMC in engines.pdf

http://www.mxcomposites.com/

Jag har gjort det...
Jag har både försökt få loss stakar som spons till Husaförare, och även skickat ritningar på egna som jag själv vill ha.
Men:

1. De sponsar bara Husa fabriksteam, och det är av flera orsaker. De vill ha FULL koll på alla maskiner och stakar, särskilt nu i början innan man har erfarenhet av det hela. Allt är nämligen ff i sin linda och en sån sak som bearbetningen av det speciella materialet kräver en metod som hela tiden utvecklas eftersom den är väldigt verktygs-slukande. Men man hittar hela tiden på nya vägar vilket minskar kostnader och bättrar på resultatet.
Höghastighetsbearbetning är ett om inte rent pionjärarbete så iaf väldigt oförutsägbart och lurigt.
Allt detta gör att varje stake ÄR dyr som f! Och att ta upp en line med bara (som i mitt fall) 16 stakar.
Så även om de visst var välvilliga till spons, eller iaf delspons så räcker inte produktionskapaciteten just nu. (Vevstakar är ju bara en del av deras annars flygrelaterade produktion)

2. De har ännu inte gjort någon delad stake, och jag låg på som faen om det, men det är nog ännu en bit bort. (Husa har ju hel stake som ni vet) Men det kommer garanterat. Så lät det på VD när jag talade med honom iaf.
Som Svensk kan man bara hoppas att vi har ännu en världsprodukt på G. :tummenupp

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Tack för infon Dr.Bike:tummenupp

Hoppas företaget utvecklas i rätt riktning framöver...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept