Verks.handbok Honda +teknikfrågor

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Finns det något magiskt sätt att få tag på dessa för mer digitala årsmodeller så att säga? Gissar att det inte finns någon fysisk handbok till min pendlare ADV350 -22 (21-24 tror jag är same same)

För äldre fordon har jag tjöpt på ebay etc. men nu hittar jag dåligt med alt.. Ibland bemödar sig någon med att skapa pdf men inte fått träff på det heller =/ Absolut, de flesta momenten går att hitta med google/youtube men tycker det är trevligt med allt samlat. När man skrotat eller tappat bort något(fått reservdelar över..) är det smidigt att kunna se vad det är med artikelnr eller åtminstone vad dom kallar det.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Dom har en förmåga att käka drivrem vilket resulterar i ett säreget missljud under belastning, typ kall väderlek, skarpt uppför etc.. Remen verkar ingen hitta något fel på men resterna samlas lite olägligt här och där vilket förmodligen påverkar cvt = missljud.

Inga konstigheter att plocka ner och blåsa rent, förhoppningsvis bara en inkörningsprocedur per rem.

Åtdragningsmoment är dock fridlyst, främre skruven verkar sitta hårdare än den bakre men vad är rimligt att anta för remhjulen? De exempel jag sett drog den ena åt så att det matcha originalmarkeringen, läs; penna och den andra brappa dit den med mutterknack. Sen måste man uppfinna någon låsning Om man ska momentveva förstås.

Hur gör expertisen utan data? 17mm skalle på båda.
Screenshot-20240629-003401-You-Tube.jpg

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Håller med, jag gillar också att ha en manual i typ PDF.
Kunna sitta o ch bläddra infår kommande jobb, och kanske skriva ut någon sida med viktiga mått osv.
Tyvärr har jag inget tips till just den modellen, och vissa av mina saknar jag också manual till, och får nöja mig med sprängskisser från CMS.
Själv har jag 6 farkoster med just den där typen av variatordrift.
Jag håller bara med en handske och kör med mutterknackaren, både när jag lossar och när jag skruvar dit dom.
Har hittils aldrig haft något problem med den arbetsgången.
En gång köpte jag en hoj som kanske inte riktigt var i det skick som föregående ägare utgav.
Där hade man lyckats att vålda dit främre/yttre skivan i fel läge, och den satt som berget på axeln.
Det blev en avdragare som fick lösa jobbet.
Har i och för sig ingenting med åtdragningsmomentet att göra.
Jag brukar i alla fall plocka isär och blåsa rent i variatorerna varje år, känns bra.

Variator_1.jpg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Mycket bra info! :tummenupp

Då har jag förmodligen frågor till dig med den kunskapen & erfarenheten av variabeldrift när jag sitter där med rullar, distanser, fjädrar? m.m. och tycker det är allmänt obegripligt.

Gillart.

Ansökt om dispens hemmavid om att detta måste till så kanske redan i afton ;)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Mycket bra info! :tummenupp

Då har jag förmodligen frågor till dig med den kunskapen & erfarenheten av variabeldrift när jag sitter där med rullar, distanser, fjädrar? m.m. och tycker det är allmänt obegripligt.

Gillart.

Ansökt om dispens hemmavid om att detta måste till så kanske redan i afton ;)
Skön kväll stundar hör jag! :tummenupp

Den bakre variatorn brukar innefatta någonting som ser ut som bromsbackar, som fjädrar ut mot "klockan".
Där brukar jag ta en mycket fin smärgelduk och putsa den yta som blir "glasartad", och sedan tvätta med T-sprit, gör susen.

Och glöm för all del inte......

Garagerykare_1.JPG

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Snubblade över denna, tyska är väl inte helt önskvärt men finns iaf ett artikelnr så kanske inte helt omöjligt att få fram ett för engelsk utgåva. Inte lyckats med det på egen hand men nu väl värt att fråga en åf, tyska är väl ingen omöjlighet men klart enklare på ett begripligare språk.
64K2L00.jpg

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...