verkstad blandat ihop tapparna

cbx

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
uppsala
Hoj
CBX 600 E
Jag har hållt på och renoverat en gammal honda cbx600 nu ett tag verkar jämnt få nya kostsamma problem att lösa. hojen har gått under 2000 mil och haft körförbud sen 87.

Jag lämnade in min topp för att få nya gängor till tändstiftet men nybörjare som jag är hade jag endast plockat bort "rocker arm"(lyftarna?) och inte själva tappen som ligger där under.

rockers arm:sen hade jag numrerat upp och sorterat i ordning enligt manualen men tapparna hade jag glömt kvar.. nu när jag fick tillbaka toppen från motorslipen här i stan hade de plockat ur alla tapparna utan att lägga dom i ordning, tydligen hade de bara ramlat ut när verkstadsmannen vänt toppen upp och ner. de sa inte heller något om detta när jag hämtade ut den utan det var först när jag lastade in toppen i bilen jag såg en extra påse med innehåll i lådan jag bar på.

Manualen varnar inför att blanda ihop dessa då de är olika slitna och nu undrar jag ifall jag kommer behöva köpa allting nytt då det är omöjligt att veta vilka tappar som satt var?

Får jag skylla mig själv som lämnade in toppen med tapparna i eller ska jag försöka få ersättning för nyinköp?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
"försöka få ersättning för nyköp":va

Skämtar du? Hur ska du lägga upp det när du hävdar att det är deras fel:va
 

cbx

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
uppsala
Hoj
CBX 600 E
"försöka få ersättning för nyköp":va

Skämtar du? Hur ska du lägga upp det när du hävdar att det är deras fel:va

Det argument jag har är att de är proffs när de kommer till sånt här, vilket jag som lämnar in på reparation inte är. det är alltså en motorslip som gjort arbetet, ingen vanlig mekanisk verkstad. men jag inser själv att det är ett long shot.

Det är just att jag kan förstå om nån enstaka tapp ramlat ur, men att alla 16 ramlat ur samtidigt?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är väl en DOHC-motor du har. Då ska det inte vara några vippor (rocker arms) i den :va. Är det det överfallen till kamaxellagren samt kamaxlarna du menar att du plockat bort och märkt upp korrekt. Men att sedan alla lyftarna ramlat ur?
 

cbx

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
uppsala
Hoj
CBX 600 E
Det är väl en DOHC-motor du har. Då ska det inte vara några vippor (rocker arms) i den :va. Är det det överfallen till kamaxellagren samt kamaxlarna du menar att du plockat bort och märkt upp korrekt. Men att sedan alla lyftarna ramlat ur?

Japp, DOHC motor stämmer bra. I manualen kallas dom rocker arms, har en liten bild där de syns lite:
http://picasaweb.google.se/lh/photo/HF2yTNyJE6l4dluq1JL7hg?feat=directlink

Är dom blanka sakerna som ligger mot kamaxelns "slitbanor" och ventilerna.

jag tror(och hoppas) att det är rocker arm som är viktigast att dom hamnar på rätt ställe. blir lite skraj när manualen på flera ställen varnar för att blanda ihop dom där.

jag tror att det som är lyftare är nått jag fått för mig att kalla tappar, heter hydraulic tappets i manualen.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Hydraulic tappets är väl lyftarna?
Då borde det räcka att du kollar ventilspelet när du monterar ihop så shimsningen blir rätt...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Inte hela världen att dom inte kommer på samma ställe även om det vore önskvärt

Vill du vara lite på säkra sidan så aplicera lite " mollypasta " så som man gör vid montage av nya kammar och kör lite försiktigt i början
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det är just att jag kan förstå om nån enstaka tapp ramlat ur, men att alla 16 ramlat ur samtidigt?

Om det är 16 stycken tappar på 16 olika platser så är det väll bara att chansa, du har ju en chans på 21 000 000 000 000 att få det rätt :tummenupp

Edit: Sorry för OT :rolleyes:
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Hydraulic tappets är väl lyftarna?
Då borde det räcka att du kollar ventilspelet när du monterar ihop så shimsningen blir rätt...

På den motorn behöver man inte kolla ventilspelet............hydralic tappets=
Hydraliska "tryckare".

/KentW
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte hela världen att dom inte kommer på samma ställe även om det vore önskvärt

Vill du vara lite på säkra sidan så aplicera lite " mollypasta " så som man gör vid montage av nya kammar och kör lite försiktigt i början

Hade tänkt föreslå detsamma om det visar sig vara lyftare som avsågs. Bara att montera de förväxlade som nya lyftare. Dvs kamfett eller molyfett och sedan inkörning som vid ny kam vid första uppstarten.

/J
 

cbx

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
uppsala
Hoj
CBX 600 E
Hade tänkt föreslå detsamma om det visar sig vara lyftare som avsågs. Bara att montera de förväxlade som nya lyftare. Dvs kamfett eller molyfett och sedan inkörning som vid ny kam vid första uppstarten.

/J

Aahhhh, ångesten börjar lätta. Har tillomed lite Molybdendisulfidfett MoS2 hemma om det är rätt?

Då har jag lärt mig en nyttig läxa om lyftare då och killen på motorslipen vet nu att det finns klantarslen som överraskar med lösa saker.

I manualen står det att jag ska "bleeda" dessa lyftare (inte tappar :)) genom att "pumpa" dom med en pinne medans dom är nedsänkta i "kerosene" (paraffin olja) så det inte är någon luft kvar, och den paraffin olja jag hittar på biltema (100% paraffinolja) är till för att smörja in obehandlade träprodukter :/ kan det verkligen stämma?

hur kör man in en ny kam?

Tack så mycket för hjälpen allihop, trodde domedagen var här.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Är inte kerosene samma sak som fotogen? Om parafinoljan från B-tema är lika lättflyktig så borde det gå att tvätta ur lyftarna men annars är det nog svårt. *spekulerar*
 

Dr.Bike

Guest
Aahhhh, ångesten börjar lätta. Har tillomed lite Molybdendisulfidfett MoS2 hemma om det är rätt?

Då har jag lärt mig en nyttig läxa om lyftare då och killen på motorslipen vet nu att det finns klantarslen som överraskar med lösa saker.

I manualen står det att jag ska "bleeda" dessa lyftare (inte tappar :)) genom att "pumpa" dom med en pinne medans dom är nedsänkta i "kerosene" (paraffin olja) så det inte är någon luft kvar, och den paraffin olja jag hittar på biltema (100% paraffinolja) är till för att smörja in obehandlade träprodukter :/ kan det verkligen stämma?

hur kör man in en ny kam?

Tack så mycket för hjälpen allihop, trodde domedagen var här.

Kerosene kan du översätta med fotogen...

Men vanlig motorolja går oxå bra, om man är lite noggrann.

Sen är det inte hela världen om du INTE lyckas lufta dem 100%

Det enda som händer är att de slamrar lite extra under första starten, innan de justerat in sig. De är f.ö självluftande oxå...
SÅ du har ingen anledning till oro.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aahhhh, ångesten börjar lätta. Har tillomed lite Molybdendisulfidfett MoS2 hemma om det är rätt?

Då har jag lärt mig en nyttig läxa om lyftare då och killen på motorslipen vet nu att det finns klantarslen som överraskar med lösa saker.

I manualen står det att jag ska "bleeda" dessa lyftare (inte tappar :)) genom att "pumpa" dom med en pinne medans dom är nedsänkta i "kerosene" (paraffin olja) så det inte är någon luft kvar, och den paraffin olja jag hittar på biltema (100% paraffinolja) är till för att smörja in obehandlade träprodukter :/ kan det verkligen stämma?

hur kör man in en ny kam?

Tack så mycket för hjälpen allihop, trodde domedagen var här.

Det viktiga är som sagt fettet, samt att när motorn startat inte ligga på tomgångsvarvtal. Gå direkt upp till iaf 2000 rpm på en hojmotor, så att det smörjer ordentligt och så att lyftarna snabbt kommer igång att rotera. Om den nyihopsatta motorn tjuvstannar eller måste stoppas för att du hittar en läcka eller dylikt: Gå direkt upp till 2000-3000 igen så fort du fått igång den. Stoppa motorn när du tycker att den är driftsvarm i toppen så att den inte överhettar. Du kan med fördel variera varvtalet men låt den inte gå på tomgång utan håll den över iaf 2000 rpm.

Efter 2-3 såna tomgångskörningar. Så kan du börja köra med hojen, hellt minimalt med tomgång de första 10-20 minutrarna. Efter ca 20-30 minuters total drift brukar man säga att inkörningen av lyftarna mot kammen klar och det är mindre risk med tomgångsvarvtal. Kan vara bra att byta olja i närtid för att få ut det nu smälta fetten och ev partiklar i oljan. Jag skulle låta motorn pumpa upp lyftarna, det går rätt fort. Slutar det inte sluta ticka om inom nogon minut så är ngn lyftare trasig eller har fått skräp i sig.

Om nu alla dina lyftare i värsta fall har ramlat ned i ett cementgolv på verkstaden, kolla så att de är rena och fria från utvändiga grader. Hydraullyftare är känsliga och kan sluta fungera om de får även små partiklar i sig.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top