Verkstad / person i Göteborg för hjälp med Amatörbyggd / Ombyggd mc?

Hugh Dick

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2015
Hoj
2001 Yamaha Aerox
Tjena!

Vill ha en speciell typ av mc som inte finns massproducerad.

De enda källor jag hittar är hänvisningar till sfros bok, regelverk och annan hjälp där jag själv behöver investera ofantligt med tid. Folk har ju gjort amatörbyggen/ombyggnad förr, som kan dessa saker. Kanske som hjälpt andra redan. Jag tycker er kunskap är grym, men har inte möjlighet att lära mig allt själv, utan vill hitta en av er eldsjälar som kan hjälpa mig. Betalt givetvis, om inte det är självklart. Ingen fjortisbudget.

Finns någon i Göteborgsområdet?

Beskrivning:
Har 2st hojar, lillebror och storebror. Jag tänkte byta från lillebror till storebror pga prestande men gillar lillebror pga. vikt geometri, köregenskaper. Så ska slå samman dom. Allt är bara att bulta på, minus ev förstärkning av motorupphängning.
Behöver hjälp med helhetsgrepp om projektet, t.ex. ev förstärkning av motorupphängning, hantera eventuella krav på uppgradering av bromsar pga. effektökning.

2t luftkyld scooter (haha jag vet), så allt är ganska enkelt, men behöver hjälp för att få till det legitimt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vad för aerox är det? 50 och 90cc är samma motor bara mera cc aerox 100 är bara längre slaglängd i än på aerox 50-90.

90cc är igentligen bara 80cc ärliga.

Lossa stötdämpare i blocket.

Lossa den långa bulten ovanför förgasaren som går rakt igenom chassiet o motor.

Nu är motor bakhjul löst

Lossa bränsle slang, gaswire, och dra isär el kontakten.

Enda är om du har trumbroms på 90-100cc motorn för dom flesta 50 har skivbroms från brembo.

Det finns ombyggnads satser från trumma till skivbroms men man får modifiera blocket lite.
N
Vilken moppe verkstad som helst kan hjälpa dig men räkna med 7000-10000:- på en verkstad för jobbet.

Mvh

Hugh Dick

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2015
Hoj
2001 Yamaha Aerox
Vad för aerox är det? 50 och 90cc är samma motor bara mera cc aerox 100 är bara längre slaglängd i än på aerox 50-90.

90cc är igentligen bara 80cc ärliga.

Lossa stötdämpare i blocket.

Lossa den långa bulten ovanför förgasaren som går rakt igenom chassiet o motor.

Nu är motor bakhjul löst

Lossa bränsle slang, gaswire, och dra isär el kontakten.

Enda är om du har trumbroms på 90-100cc motorn för dom flesta 50 har skivbroms från brembo.

Det finns ombyggnads satser från trumma till skivbroms men man får modifiera blocket lite.
N
Vilken moppe verkstad som helst kan hjälpa dig men räkna med 7000-10000:- på en verkstad för jobbet.

Mvh

Tack för hjälp! Det är inte en aerox men intrrssant läsning, låter rätt smidigt gjort. Det är Piaggiomotor. Det är ungefär samma process, bulta på och fixa lite pill som kabelstam osv. Allt tekniskt är egentligen "typ" utrett. Jag har inga större problem att bygga om den, utan det är byråkratin att få den reggad / legitim plus ev. mekanik som kan uppstå. Ja den budgeten låter rimlig. Du verkar kunnig, har du gjort sånt här förr? Låter detta som nåt för dig? :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...byråkratin att få den reggad....

Glöm det och byt till en moppe som redan är reggad.

Troligen är det ett mission impossible men om det ändå går så lär du behöva div intyg plus en registreringsbesiktning så på en höft skulle jag dra till med att du måste slänga 5000 kr på den och sen kommer du inte hitta någon som vill köpa den av dig när du tröttnar.

Ska du regga den som amatörbyggt fordon kostar det ännu mer pengar och arbete. Kolla här:
http://sfro.com/

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Teoretiskt.

Så är det inte omöjligt med ett motorbyte.

Det som ÄR bekymmersamt är att få ett intyg av generalagenten som talar om hur den motorn du byter till är utrustad..

Tändning förgasare avgassystem strypningar variator utförande osv osv.

Sedan om du lyckas få ett motor intyg o du gör motorbytet så måste du lämna in moppen/mc,n på en auktoriserad piaggo verkstad som besiktigar o skriver ett intyg på att alla original delar med rätt nummer är monterade korekt.

Efter detta så är det bäst att åka till en besiktnings hall som gör regbesiktningar o prata med personen som regbesiktigar om det är något som du bör fixa.

Men rent krast skall en vanlig regbesiktning funka då moppe chassie ofta har bättre bromsar än 125cc scootrar har.

Men som sagt tala med en person på bilbesiktning så får du mest relevanta svar o vänd dig hela tiden till samma person.

Jag har gjort motorbyten mellan bilar o fabrikat o där är i princip bara det bekymmret att bromsarna skall klara motor effekten.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är Piaggiomotor.
PX200 motor i PX125? Det blir relativt mycket jobb och pengar för att spara 10kg vikt och öka topphastigheten 10kmh. Lägg pengarna på att trimma Vespan istället.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Finns biggbore kit till 125 som ger 180cc o närmare 35hp rätt justerat o med rätt avgassystem samt förgasare och Tändning. Dock närmare 10k ändå men ingen regbes eller annat krångel.

Hugh Dick

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2015
Hoj
2001 Yamaha Aerox
Tack för alla tips. Försöker hålla det on topic:

Finns någon i Göteborgs-området som kan ta sig an ett sånt här projekt?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati