Verkstad som kan tillverka en metallplatta likt en jag reda har fast större?

Mekstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
Harley Davidson Sportster S 2022
Hej, Vet inte om detta är ett bra ställe att posta frågan men testar.

Jag har en Sportster S som jag har köpt ett "luggage rack" till, men väskan jag vill ha på den är för bred och jag kan därför inte få den att bli stabil.
Vet någon om det är möjligt att en platta tillverkad någonstans i Göteborgsområdet? Den är ganska simpel och skrivas fast med 4 skruv i mitten så det är egentligen bara en stålplatta med 4 hål i mitten och några slots för att kunna sätta fast remmar i. Optimalt hade varit om den var likadan som den plattan jag har, bara bredare och längre.. Går det att fixa någonstans tro?

Bifogat

• 08-CL-0012-9997OfsGk9xGhrX.jpg
    08-CL-0012-9997OfsGk9xGhrX.jpg
    193.8 KB · Visningar: 35
  • IMG_20220803_163320.jpg
    IMG_20220803_163320.jpg
    2.8 MB · Visningar: 36
  • IMG_20220803_155711.jpg
    IMG_20220803_155711.jpg
    2.2 MB · Visningar: 35

Mekstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
Är det stål och inte alu? Ska du ha någon form av ytbehandling på den också? Hur tjock är den, och vad är det för mått på den du har?
Den är i stål, ja. Om jag inte missminner mig är den 4-5 mm tjock och 175 mm bred och 250 mm lång. Jag vet faktiskt inte om ytbehandling, kan inte så mycket om sånt här, men något är väl bra att ha antar jag? ? Det står att den är powder coated. Är det det du syftar på?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Den är i stål, ja. Om jag inte missminner mig är den 4-5 mm tjock och 175 mm bred och 250 mm lång. Jag vet faktiskt inte om ytbehandling, kan inte så mycket om sånt här, men något är väl bra att ha antar jag? ? Det står att den är powder coated. Är det det du syftar på?
Det låter som att den där väger som en normal campingpackning :näsblod

Ja, precis, du vill ju inte ha ren metall, då lär det börja rosta fort, och du vill nog inte ha en sådär stor bit utfräst i rostfritt heller, snordyrt.

Mekstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
Det låter som att den där väger som en normal campingpackning :näsblod

Ja, precis, du vill ju inte ha ren metall, då lär det börja rosta fort, och du vill nog inte ha en sådär stor bit utfräst i rostfritt heller, snordyrt.
Haha den väger nog strax under kilot skulle jag gissa ?

Måste ju vara ganska styv för att kunna spänna åt hårt utan att det böjer sig antar jag. Vet inte hur aluminium skulle stå sig i det avseendet?
Vad innebär snordyrt? Snackar vi 3k eller 30 k?? finns typ inga lösningar till den hojen än, detta var den enda jag hittade efter 10 talet timmar på Google... så är ändå beredd att pynta ut en lagom slant?

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Du kanske kan lägga en 3 mm aluminiumplåt ovanpå plattan du har, tvärs och i de mått som väskan är i botten. Väger inte mycket mer. Fyra skruvhål, försänkta M8 insex. Gör en mall i kartong först.

Mekstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
Där har vi det! Super ?

Mekstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
Du kanske kan lägga en 3 mm aluminiumplåt ovanpå plattan du har, tvärs och i de mått som väskan är i botten. Väger inte mycket mer. Fyra skruvhål, försänkta M8 insex. Gör en mall i kartong först.
Ja det kanske skulle funka, är mest "orolig" för att den inte ska va styv nog? Och hur får jag tag i en aluminiumplåt i rätt storlek och hur fixar jag hålen? Som sagt, har ingen erfarenhet att fixa sånt här själv ?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Ja det kanske skulle funka, är mest "orolig" för att den inte ska va styv nog? Och hur får jag tag i en aluminiumplåt i rätt storlek och hur fixar jag hålen? Som sagt, har ingen erfarenhet att fixa sånt här själv ?
Vad tänkte du frakta i väskan, blytackor eller fyra plattor bärs?
Är det så tungt i ytterkanterna på väskan?

En bockad kant styvar upp väldigt mycket.

Belastningen tas ju upp av befintlig platta. Fast den med de fyra skruvarna ser lite liten ut.

En verkstad som jag ville ha hjälp av skulle 850 kr plus moms per påbörjad timme.

Det var bara några idéer. Svårt på distans.

Hoppas du får hjälp lokalt.

Mekstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
Vad tänkte du frakta i väskan, blytackor eller fyra plattor bärs?
Är det så tungt i ytterkanterna på väskan?

En bockad kant styvar upp väldigt mycket.

Belastningen tas ju upp av befintlig platta. Fast den med de fyra skruvarna ser lite liten ut.

En verkstad som jag ville ha hjälp av skulle 850 kr plus moms per påbörjad timme.

Det var bara några idéer. Svårt på distans.

Hoppas du får hjälp lokalt.
Alla mina guldtackor såklart ?‍♂️

Nej men jag fraktar en hund? Väskan är rätt "mjuk" också så jag antar att det är en del av problemet. Väskan + hund = 10 kg ungefär och vikten är nog ganska jämt fördelad över bredden. Belastningen neråt är inga problem men då väskan är så bred så tippar den om jag spänner fast den på den befintliga. Inte så att den välter men nog för att ge mig en mindre hjärtattack ? Enligt tillverkaren är den rekomendeade maxvikten 10 kg så den borde fixa det

Mekstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
Alla mina guldtackor såklart ?‍♂️

Nej men jag fraktar en hund? Väskan är rätt "mjuk" också så jag antar att det är en del av problemet. Väskan + hund = 10 kg ungefär och vikten är nog ganska jämt fördelad över bredden. Belastningen neråt är inga problem men då väskan är så bred så tippar den om jag spänner fast den på den befintliga. Inte så att den välter men nog för att ge mig en mindre hjärtattack ? Enligt tillverkaren är den rekomendeade maxvikten 10 kg så den borde fixa det
Den tippar bakåt också, vilket inte är att föredra ?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag hade hört mig för hos ett par mekaniska verkstäder och kollat. Antingen gör de en ny eller så bygger de på om du kan skissa på en lösning.
Kanske enbart en snabblösning men när du ändå köpt ett rack samt att det går att ta bort enkelt. Räcker det inte med att lägga över två lämpliga plattjärn eller aluminiumprofiler tex som du drar fast med mutter?
Kanske finns lämpligt material på Bauhaus tex. En profil med vinkel är mycket styvare.. kanske H-profil eller fyrkantigt stål tex?
Fast den blir då inte flat.. du kanske hittar en fiffig lösning.

Bifogat

• IMG_20220803_163320.jpg
    IMG_20220803_163320.jpg
    2.6 MB · Visningar: 12
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Här på SH är väl Durkalu standard till allt.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har absolut 0 uppfattning om vad det skulle kosta, någon som har något Hum? och var hittar man någon som kan/vill/har tid att göra ett enstaka arbete som detta?
Finns en firma som vattenskär i Säve - du kan ju kolla med dem. Kan du själv fixa ett CAD-underlag annars tror jag att det kan vara det som kostar mest (dvs att ta fram en "ritning" som kan programmeras in i vattenskärutrustningen - tar mest tid, skärningen går fort som attan)

Aluminiumplåt köper du på Montano i Surte - beställ på nätet o hämta upp själv blir billigast. Aluplåt minsta dimension är 1000x500 så kanske lite för stor bit egentligen
rostfritt o järnplåt finns också. Jag handlar det mesta till grövre jobb från dem

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...