Verkstad som "servar alla märken" - hur bra är de?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Just nu är jag mycket på Blocket o fönstershoppar, intressanta hojar brukar jag spåra lite grann (tidigare ägare, antal ägarbyten osv)
Ibland hamnar jag på någon firma med "egen verkstad" som servar "alla märken" och ser att de kränger ganska exklusiva hojar som Ducati, BMW, MV Agusta osv.
Frågan är - har verkligen dessa mekar varit på utbildning hos agent eller tom hos företaget? Vet ju att både BMW och Ducati haft kurser nere på fabrik för vissa modeller - inte f-n har ett mindre företag (som inte ens är återförsäljare) råd med de kurserna
Min fundering är att deras mekar gör som jag - dvs läser verkstadshandbok, Haynes, Clymer o youtube. Inte fel på något sätt - jag känner mig tämligen säker på vad jag gör (och vad jag absolut INTE gör), men service utförd av mig sänker värdet på hojen (jag brukar filma/fota för att kunna bevisa vad jag gör) men service hos vemsomhelst som driver firma o sätter en stämpel är ett "värdebevis"
Synpunkter?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan man meka så är försumbar skillnad mellan olika märken på hojar. Det är större skillnader inom samma fabrikat.

Ska man ha praktisk nytta av att vara specialiserad som mc-meklare så skulle det vara bättre att specialisera sig på hojtyper än fabrikat.

Crossmekaniker
Sporthojsmekaniker
Custommekaniker
osv

Men det skulle förstås inte gillas av generalagenterna.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Jag har både fått servat och köpt hojar från märkesverkstäder med välutbildad verkstadspersonal. På ena hojen som köptes begagnad, nyservad med alla vätskor bytta, så frös kylarvätskan till en solid isklump vid -8c. Som tur var i en hink utanför hojen då jag hunnit byta kylarvätskan själv efter ett slangbyte.
På andra hojen hos en annan verkstad vart skruvarna till locket på bromsreservoaren till frambromsen inte åtdragna alls. Dessutom vart reservoaren överfylld. Fel typ av motorolja hade också använts. ? Den lite högfärdiga verkstadspersonalen kunde dessutom inte svara på enkla frågor rörande varken modellen eller min specifika motorcykel.
För mig är valet enkelt framöver:
Hellre en mindre verkstad med trevlig personal som är välkända för att ha koll på maskinerna dom sysslar med än en stor handlare med flashig lokal och specialdesignad kaffehörna. ?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Det man kan fundera över, är om dom har råd att abonnera på diagnosverktygen för alla fabrikat. Moderna hojar är ju lika komplicerade som bilarna är nu för tiden. Verkstadsmanualen till den B King jag hade förut, var på 700 sidor, varav minst hälften handlade om diagnosverktygen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det man kan fundera över, är om dom har råd att abonnera på diagnosverktygen för alla fabrikat. Moderna hojar är ju lika komplicerade som bilarna är nu för tiden. Verkstadsmanualen till den B King jag hade förut, var på 700 sidor, varav minst hälften handlade om diagnosverktygen.
Allt eftersom det blir obd2 som standard kommer det antagligen bli mindre skillnad på den punkten.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Man ska kunna de märken man servar - när jag köpte S:en så hade verkstaden pytsat i bromsvätska i kopplingssystemet - sådan är standarden på japanska hojar (vad jag vet) men BMW använder sig av en hydraulolja. Hade till följd att slavcylinderns tätning "smälte".
Bra kille iofs - han fixade alla reservdelar och erbjöd sig att byta (gjorde dock jobbet själv)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kan man skruva så kan man skruva. Som erfaren hemmamekare vet jag av egen erfarenhet att det går fint att begå samma misstag på flera olika hojar vid olika tillfällen. :)

Som nämnts i tråden - tillgång till elektroniska verktyg är väl det största hindret, som dock är på väg ut med OBD2, får man hoppas.

Kan man byta kamrem på en Ducati så reder man nog ut en ventilspelskoll på en Triumph etc. Annars hade iaf jag varit rätt bekymrad... Hojar är dessutom väldigt lättmekade jämfört med bil.

Hur mycket MEKAS på verkstäderna med nyare (läs 10 år gamla max) hojar? Det är inte mycket skulle jag tro, det mest avancerade är väl byte av gaffelolja/tätningar och ventilspelskollar, förutom hos KTM där det renoveras motorer dagarna i ända. :glömdet

Annars är det ju byte av olja, filter, luftfilter, tändstift, bromsvätska och en gång var åttonde skottår kylarvätska.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Känner också att det ofta är stor skillnad på individuell mekaniker vem man råkar ut för, snarare än vilken firma.

Ofta så lönar det sig att göra själv.
Det man inte kan så tar man in på att man bryr sig.
Tar oftast mycket mer tid dock.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Allt eftersom det blir obd2 som standard kommer det antagligen bli mindre skillnad på den punkten.
Det täcker tyvärr inte in riktigt allt.
Det är sant att det är ett krav på bilsidan att man måste ha OBD2 och att vissa koder skall kunna läsas av med generella instrument.
Men det är en hel del som inte faller inom dom reglerna.
Dvs det är inte alltför ovanligt att stora delar av kommunikationen mot syrenheten sker med kryptering eller proprietära protokoll.
Det som rör motorstyrning och kan ha påverkan på avgasvärden eller trafiksäkerhet ska kunna läsas av men resten är upp til fabrikanten att avgöra hur dom vill göra med det. Som resultat så kan det ofta vara så att men inte alltid kan läsa av felkoder eller liknande relaterat till klimatanläggning, automatlåda mm utan att ha tillgång till specifik diagnosutrustning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det täcker tyvärr inte in riktigt allt.
Det är sant att det är ett krav på bilsidan att man måste ha OBD2 och att vissa koder skall kunna läsas av med generella instrument.
Men det är en hel del som inte faller inom dom reglerna.
Dvs det är inte alltför ovanligt att stora delar av kommunikationen mot syrenheten sker med kryptering eller proprietära protokoll.
Det som rör motorstyrning och kan ha påverkan på avgasvärden eller trafiksäkerhet ska kunna läsas av men resten är upp til fabrikanten att avgöra hur dom vill göra med det. Som resultat så kan det ofta vara så att men inte alltid kan läsa av felkoder eller liknande relaterat till klimatanläggning, automatlåda mm utan att ha tillgång till specifik diagnosutrustning.
Fast för bilar finns väl de dyrare OBD2-verktygen som klarar av de mer esoteriska funktionerna på stora delar av marknaden med, förutom de ganska kassa billiga verktygen?
Inte något för hobbymeken kanske, men en seriös verkstad borde ju ha något sånt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Diagnosverktyg - oavsett hur avancerade de än är - kan inte skruva på hojen och det är där jag tvivlar på att alla verkstäder har kompetenta mekaniker.
Bara det att ta bort kåpor o paneler för att komma åt för ventiljustering kräver antingen erfarenhet eller gott om tid - på min GS är skruvlängder för paneler olika (men inte mycket). Jag själv har gott om tid så jag kan hålla ordning på skruvarna genom att trycka fast dem i en pappskiva o evt. skriva var de skall sitta. Den erfarne meken som i huvudsak jobbar med BMW kan det oftast utantill (ex. Kenneths mc), men den verkstad som fixar "alla" hojar o kanske tom måste göra som jag o surfa på youtube har inte tid att vara noggrann - meken måste ju tjäna in en rimlig lön.
Detta gör att jag hellre jobbar själv än lämnar till en liten verkstad med lägsta pris
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Diagnosverktyg - oavsett hur avancerade de än är - kan inte skruva på hojen och det är där jag tvivlar på att alla verkstäder har kompetenta mekaniker.
Bara det att ta bort kåpor o paneler för att komma åt för ventiljustering kräver antingen erfarenhet eller gott om tid - på min GS är skruvlängder för paneler olika (men inte mycket). Jag själv har gott om tid så jag kan hålla ordning på skruvarna genom att trycka fast dem i en pappskiva o evt. skriva var de skall sitta. Den erfarne meken som i huvudsak jobbar med BMW kan det oftast utantill (ex. Kenneths mc), men den verkstad som fixar "alla" hojar o kanske tom måste göra som jag o surfa på youtube har inte tid att vara noggrann - meken måste ju tjäna in en rimlig lön.
Detta gör att jag hellre jobbar själv än lämnar till en liten verkstad med lägsta pris
Meh, har man ordning med vart man lägger skruven så lär man väl få dom på samma plats som man tog bort dem....

Och ventiljustering på just GS, är väl knappast raketvetenskap?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Meh, har man ordning med vart man lägger skruven så lär man väl få dom på samma plats som man tog bort dem....

Och ventiljustering på just GS, är väl knappast raketvetenskap?
GS var bara ett exempel på att nedplockningen kan vara marig. Missade det med skruvlängderna när jag drog kablage för DRL:er - skiljde bara 5mm vilket inte var markant mycket när jag skruvade - kunde få ihop det rätt eftersom bara ena sidan var nerplockad.

GS:en är f.ö. trevlig att justera ventiler på - sitter på en pall o jobbar, allt är lätt åtkomligt, inget som kan ramla ner i motorn, tappar man något så hamnar det på golvet.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Häromdagen skulle jag prova en mc på en butik och det tog killen 10 minuter att få backspegeln att sitta still. Säljare, dock...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast för bilar finns väl de dyrare OBD2-verktygen som klarar av de mer esoteriska funktionerna på stora delar av marknaden med, förutom de ganska kassa billiga verktygen?
Inte något för hobbymeken kanske, men en seriös verkstad borde ju ha något sånt.
Det är möjligt att det är så. Men jag vet att åtminstone för något år sedan så var den en hel del märken som gjorde så att dom såg till att man kunde via standardiserade protokoll få ut den grundläggande information som man enligt lag måste kunna läsa via OBD2 uttaget samtidigt som det gick att komma åt betydligt mer via proprietära protokoll via samma port.
Vet inte riktigt om det är lika idag men har man en några år gammal bil så finns det en risk att vissa saker kräver protokoll som man måste betala licens för att läsa.
Men väldigt mycket ska vara tillgängligt via standardiserade protokoll för det mesta.
Jag vet exempelvis att jag kan läsa det mesta i min subaru via an app i telefonen men jag var tvungen att köpa ett addon för att kunna läsa koder relaterade till automatlåda och en del annat.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är möjligt att det är så. Men jag vet att åtminstone för något år sedan så var den en hel del märken som gjorde så att dom såg till att man kunde via standardiserade protokoll få ut den grundläggande information som man enligt lag måste kunna läsa via OBD2 uttaget samtidigt som det gick att komma åt betydligt mer via proprietära protokoll via samma port.
Vet inte riktigt om det är lika idag men har man en några år gammal bil så finns det en risk att vissa saker kräver protokoll som man måste betala licens för att läsa.
Men väldigt mycket ska vara tillgängligt via standardiserade protokoll för det mesta.
Jag vet exempelvis att jag kan läsa det mesta i min subaru via an app i telefonen men jag var tvungen att köpa ett addon för att kunna läsa koder relaterade till automatlåda och en del annat.
Ja, man behöver antagligen köpa till mjukvara för att få tillgång till licensierade protokoll från tillverkaren.
Min egen subaru är ganska olåst med, man kan med gratismjukvara göra kan ska mycket, men det är åas en modell byggd för entusiaster så den räknas nog inte jättemycket för ämnet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är möjligt att det är så. Men jag vet att åtminstone för något år sedan så var den en hel del märken som gjorde så att dom såg till att man kunde via standardiserade protokoll få ut den grundläggande information som man enligt lag måste kunna läsa via OBD2 uttaget samtidigt som det gick att komma åt betydligt mer via proprietära protokoll via samma port.
Vet inte riktigt om det är lika idag men har man en några år gammal bil så finns det en risk att vissa saker kräver protokoll som man måste betala licens för att läsa.
Men väldigt mycket ska vara tillgängligt via standardiserade protokoll för det mesta.
Jag vet exempelvis att jag kan läsa det mesta i min subaru via an app i telefonen men jag var tvungen att köpa ett addon för att kunna läsa koder relaterade till automatlåda och en del annat.
Det brukar finnas piratversioner av sådant ändå.

Visst, upphovsrättslagen, men sånt där jävla skitbeteende som att man ska tvingas till egen verkstad med mjukvara skall fasen mötas med skitstil tillbaka.
Samma sak om man köper en KTM och betalar för att låsa upp funktioner som finns på hojen efter 1500km istället för att bara koppla in en motech, så bör man ha kompanistryk.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det brukar finnas piratversioner av sådant ändå.

Visst, upphovsrättslagen, men sånt där jävla skitbeteende som att man ska tvingas till egen verkstad med mjukvara skall fasen mötas med skitstil tillbaka.
Samma sak om man köper en KTM och betalar för att låsa upp funktioner som finns på hojen efter 1500km istället för att bara koppla in en motech, så bör man ha kompanistryk.

Eller en Tesla... Eller en Audi....
Folk accepterar ju skitbetenden från tillverkarna.
All hårdvara sitter på bilen och du har betalat den, men dom låser ner sätesvärme i baksätet eller bra framlysen om du inte betalar extra för det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det brukar finnas piratversioner av sådant ändå.

Visst, upphovsrättslagen, men sånt där jävla skitbeteende som att man ska tvingas till egen verkstad med mjukvara skall fasen mötas med skitstil tillbaka.
Samma sak om man köper en KTM och betalar för att låsa upp funktioner som finns på hojen efter 1500km istället för att bara koppla in en motech, så bör man ha kompanistryk.
Visserligen. Men i det här fallet så använder jag en blåtandsadapter som jag sätter i OBD uttaget och sedan kör jag en app i telefonen. Torque Pro heter den.
För att den skulle kunna läsa av mer saker från Subarun så var jag tvungen att lägga till en plugin som jag tror kostade någon tia. ActiveOBD TQ.
Men med den så kan den läsa massor av info som jag inte ens har nytta av och få realtidsdata från sensorer i bilen.
Det verkar dock som att dom numera inte längre säljer pluginen till Torque utan istället har gjort Active OBD till en egen app som det verkar är gratis. Jag har dock inte provat den.

Eftersom jag använder jobbmobilen så var det inte ett alternativ att roota telefonen men några tior var ju inget problem att avvara direkt.
Och om det nu är helt gratis med en separat app så är det ju ännu bättre. Jag har inte koll på om det fortfarande finns begränsningar i var Torque kan läsa från min bil utan pluginen eftersom jag ju fortfarande har den kvar men jag ska vid tillfälle testa att köra den separata appen som ju dessutom är helt gratis.

Dvs det är något som emellanåt kan vara ett problem då fabrikanterna inte måste tillhandahålla allt via standardiserat OBD men gissningsvis är det ett problem som kommer att försvinna allteftersom det ställs högre och högre krav på att man skall tillhandahålla saker via standardiserat OBD2.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top