Verkstadstider

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Efter en vända nere i rabatten på Bulten i slutet av April lämnade jag in hojen på verkstaden för byte av framgaffel och omlackering. Försäkringsärende via IF.

Nu har det gått snart 2 månader och hojen är fortfarande inte klar.
Hur lång verkstadstid måste man acceptera?
Kan man klaga hos försäkringsbolaget för att det tar sån tid - även fast det var jag själv som valde verkstad?

Last edited:

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Klaga på försäkringsbolaget... på vilket sätt är det deras fel?
Det finns ett visst antal mc-firmor.
Dom har högtryck just nu.
Gissningvis så jobbar dom så ögona blöder.

Om det nu "bara" är ett gaffelbyte och en omlackering, kan du inte försöka deala med bolaget att du byter gaffel sjäv och tar omlackeringen under vintern?

Då finns kanske en möjlighet att komma på hjulen lite fortare.
Sen, om du var i rabatten i slutet av maj, och nu är det snart slutet av juni, hur får du det till 2 månader?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker nog 2 månader låter lite långt, min har varit hos verkstan i 2 veckor nu, och om de har fått de beställda delarna idag så får jag den nu i veckan.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Två månader föra att byta framgaffel och lacka hojen lite !?.Tur att de inte bedriver någon form av akutvård för då hade väl varje besökare suttit döda i väntrummet.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Klaga på försäkringsbolaget... på vilket sätt är det deras fel?
Det finns ett visst antal mc-firmor.
Dom har högtryck just nu.
Gissningvis så jobbar dom så ögona blöder.

Om det nu "bara" är ett gaffelbyte och en omlackering, kan du inte försöka deala med bolaget att du byter gaffel sjäv och tar omlackeringen under vintern?

Då finns kanske en möjlighet att komma på hjulen lite fortare.
Sen, om du var i rabatten i slutet av maj, och nu är det snart slutet av juni, hur får du det till 2 månader?

Men det gnälls ju jämt från dessa mc firmor under övriga delar av året att verksamheten inte går ihop så då borde de väl kunna ha graderat sig för detta under just sommarhalvåret.Nä visst nä, det glömde jag ju.Man ska ju inte ha något förutseende i denna bransch.Allt ska ju vara 100% vinst.

Heffaklumpen

Gick med
4 Jun 2003
Hoj
Fattar fortfarande inte hur slutet av maj till slutet av juni blir 2 månader...:confused:

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Hoppas verkligen inte mc firmorna tar in massa semesterpersonal som inte är injobbade bara för att få ut hojarna så fort som möjligt. Bättre att köra på sin ordinarie personal och att det tar lite längre tid.
Försäkringsbolagen kan vara ena riktiga höjdare på att krångla med godkännande av var enda liten detalj i verkstadens arbete, säkert det som jävlas.
Slänga på gaffeln tar ju på sin höjd en timme...

Heffaklumpen

Gick med
4 Jun 2003
Hoj
Men det gnälls ju jämt från dessa mc firmor under övriga delar av året att verksamheten inte går ihop så då borde de väl kunna ha graderat sig för detta under just sommarhalvåret.Nä visst nä, det glömde jag ju.Man ska ju inte ha något förutseende i denna bransch.Allt ska ju vara 100% vinst.

Sen när tjänar mc-branchen storkovan på sitt val här i livet?
På vinterhalvåret är beläggningen mindre i verkstaden.
Ska man då sparka personalen, och sen komma på våren och be dom att dom kommer och jobbar igen?
Vem här skulle vilja ha dom anställningsvilkoren?
Jag har iaf rättmånga räkningar som kommer neddimpande i brevlådan oavsett om det är vinter eller sommar.
Sen så måste man hålla sig uppdaterad som mekaniker, och det är rätt svårt om man inte har något jobb ena halvan av året.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Försäkringsärenden under högsäsong är inget som prioriteras.

F-bolaget kommer att betala ändå och fortsatta anlita verkstan oavsett vad du tycker, så verkstan har ingen anledning att stressa.

Då prioriterar dom hellre "lätta pengar" som oljebyten, bromsbelägg osv åt kunder som går nån annanstans om de inte blir bra bemötta.

edit: sen ska tilläggas att när det är försäkringsärenden så är det inte bara för meken att beställa delar och börja skruva heller.. ofta ska f-bolaget ha ut en besiktningsman som kollar skadorna, och sen knåpar verkstan ihop en offert som bolaget ska godkänna.

Last edited:

Heffaklumpen

Gick med
4 Jun 2003
Hoj
Nu tycker jag med att tiden är lite lång (april - juni)

Vad svarar verkstaden när du ringer och frågar hur landet ligger till?
Vem bromsar? Försäkringsbolaget, verkstaden eller lackeraren?

Dom har förhoppningsvis en plan på när du åter ska få ut och åka på cykeln igen.
Har dom inte det, be att få en tidpunkt när cykeln är klar.

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Nu tycker jag med att tiden är lite lång (april - juni)

Vad svarar verkstaden när du ringer och frågar hur landet ligger till?
Vem bromsar? Försäkringsbolaget, verkstaden eller lackeraren?

Dom har förhoppningsvis en plan på när du åter ska få ut och åka på cykeln igen.
Har dom inte det, be att få en tidpunkt när cykeln är klar.

Försäkringsbolaget godkände samma dag som de fick skaderapporten.
Jag godkände reperationen och självrisken samma dag.

Nu står den lackerad och det är bara montering kvar.
De "fick hem" fel gaffel, vilket resulterade i förseningar. Det skylldes på att min hoj var registrerad i en annan färg hos vv. Som grå istället för matt svart. Vet ej varför, var firman i fråga som registrerade in den när dom sålde den. Så vet inte om det är anledningen till att det tar sån tid.

Förklaringen jag får är att det är mycket att göra.

Heffaklumpen

Gick med
4 Jun 2003
Hoj
Trist.
Att verkstaden kan beställe fel saker händer, är dock alltid lika tråkigt.
"registrerad i en annan färg hos vv" låter som en rätt kass ursäkt däremot.
Har aldrig sett en färgkod hos VV.

Hoppas att du snart e på hjulen igen...

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Lämnade in urplockad motor, utan cylinder och topp, till Cross&Endurokompaniet sista April. De skall byta ramlager och lite annat småpill. Några timmars jobb uppskattades.
Jag har inte hämtat den ännu.
Förstår att det är högtryck denna del av året, men att inte ge mer korrekt tidsuppskattning är rätt frustrerande när man går och väntar :huvet

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Om mc verksamheten e så säsongsberoende som så sägs så varför jobbas inte det så som ett säsongsjobb. dvs alla dagar i veckan när det e rätt säsong å har typ ledigt när det e off season?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Internetverkstad ?
Kan man nte serva på samma ställen som man handlar billiga delar på nätet?

Heffaklumpen

Gick med
4 Jun 2003
Hoj
Arbetstidslagen är ett svar.
Sen är lönen som mc-mekaniker inte den allra högsta i Sverige så att lägga pengar på hög och överleva under ett halvår utan lön tror jag inte fungerar och återigen, även en mekaniker vill säkert ha en ekonomisk trygghet i sitt dagliga arbete och veta att han troligtvis även har en inkomst under vintermånaderna (om nu inte företaget går under eller dyl)
Jag tror (vet inte) att även en mc-mekaniker vill ha en sommarsemester med familjen/vänner som dom flesta andra här i Sverige.

Men, vad vet jag min arma krake.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om mc verksamheten e så säsongsberoende som så sägs så varför jobbas inte det så som ett säsongsjobb. dvs alla dagar i veckan när det e rätt säsong å har typ ledigt när det e off season?

Kanske för att arbetstidslagstiftningen inte tillåter det.

För övrigt så är det nog också så att för att kunna få några mekaniker att anställa så måste dom erbjuda drägliga arbetsförhållanden. Att då kräva att man ska jobba satan hela sommarhalvåret 7 dagar i veckan och sedan vara ledig massor under vintern är nog inte så attraktivt för den som är Mc intresserad och säkert vill hinna köra lite själv också. (vilket gissningsvis är fallet med en hyfsad andel av dom som jobbar som MC mekaniker.)

Dessutom säger semesterlagen att arbetsgivaren måste bevilja minst 4 veckors sammanhängande ledighet under perioden juni-augusti. Dvs dom måste låta folk ha semester på sommaren om inte dom anställda frivilligt vill ta semester under annan del av året.

Då återstår alternativet att ta in personal som säsongsanställda som inte har något jobb eller jobbar med något annat under vinterhalvåret. då skulle säkerligen kvaliteten på reparationer och servicear bli lite sämre och det tror jag inte att någon som ska ha sin hoj fixad skulle vara så sugen på.

så jag tror att vi har den situation vi har inte för att MC handlarna inte skulle vilja ha personal som jobbar jämt och aldrig är lediga under sommarhalvåret utan för att dom måste se till att vara attraktiva som arbetsgivare och det innebär att ha drägliga arbetstider och möjlighet till att ta semester samt att ha fasta anställningar även om beläggningen varierar under året.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping