Kanske för att arbetstidslagstiftningen inte tillåter det.
För övrigt så är det nog också så att för att kunna få några mekaniker att anställa så måste dom erbjuda drägliga arbetsförhållanden. Att då kräva att man ska jobba satan hela sommarhalvåret 7 dagar i veckan och sedan vara ledig massor under vintern är nog inte så attraktivt för den som är Mc intresserad och säkert vill hinna köra lite själv också. (vilket gissningsvis är fallet med en hyfsad andel av dom som jobbar som MC mekaniker.)
Dessutom säger semesterlagen att arbetsgivaren måste bevilja minst 4 veckors sammanhängande ledighet under perioden juni-augusti. Dvs dom måste låta folk ha semester på sommaren om inte dom anställda frivilligt vill ta semester under annan del av året.
Då återstår alternativet att ta in personal som säsongsanställda som inte har något jobb eller jobbar med något annat under vinterhalvåret. då skulle säkerligen kvaliteten på reparationer och servicear bli lite sämre och det tror jag inte att någon som ska ha sin hoj fixad skulle vara så sugen på.
så jag tror att vi har den situation vi har inte för att MC handlarna inte skulle vilja ha personal som jobbar jämt och aldrig är lediga under sommarhalvåret utan för att dom måste se till att vara attraktiva som arbetsgivare och det innebär att ha drägliga arbetstider och möjlighet till att ta semester samt att ha fasta anställningar även om beläggningen varierar under året.
Har ett par kompisar som är säsongsarbetande inom andra näringar, där går det rätt bra att bara ha arbete på sommaren och sedan syssla med annat på vintern samt att avtalet så har semestertvånget förhandlats bort (har jag för mig, men kan förhöra mig närmare om om det nu skulle vara av intresse) och hade inte regeringen någon undersökning på gång gällande just säsongsarbetande och deras lite annorlunda behov gentemot industriarbetarna.
Med lite lösningsfokus istället för problemfokus kan man komma långt.