Verkstadstider

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kanske för att arbetstidslagstiftningen inte tillåter det.

För övrigt så är det nog också så att för att kunna få några mekaniker att anställa så måste dom erbjuda drägliga arbetsförhållanden. Att då kräva att man ska jobba satan hela sommarhalvåret 7 dagar i veckan och sedan vara ledig massor under vintern är nog inte så attraktivt för den som är Mc intresserad och säkert vill hinna köra lite själv också. (vilket gissningsvis är fallet med en hyfsad andel av dom som jobbar som MC mekaniker.)

Dessutom säger semesterlagen att arbetsgivaren måste bevilja minst 4 veckors sammanhängande ledighet under perioden juni-augusti. Dvs dom måste låta folk ha semester på sommaren om inte dom anställda frivilligt vill ta semester under annan del av året.

Då återstår alternativet att ta in personal som säsongsanställda som inte har något jobb eller jobbar med något annat under vinterhalvåret. då skulle säkerligen kvaliteten på reparationer och servicear bli lite sämre och det tror jag inte att någon som ska ha sin hoj fixad skulle vara så sugen på.

så jag tror att vi har den situation vi har inte för att MC handlarna inte skulle vilja ha personal som jobbar jämt och aldrig är lediga under sommarhalvåret utan för att dom måste se till att vara attraktiva som arbetsgivare och det innebär att ha drägliga arbetstider och möjlighet till att ta semester samt att ha fasta anställningar även om beläggningen varierar under året.

Har ett par kompisar som är säsongsarbetande inom andra näringar, där går det rätt bra att bara ha arbete på sommaren och sedan syssla med annat på vintern samt att avtalet så har semestertvånget förhandlats bort (har jag för mig, men kan förhöra mig närmare om om det nu skulle vara av intresse) och hade inte regeringen någon undersökning på gång gällande just säsongsarbetande och deras lite annorlunda behov gentemot industriarbetarna.
Med lite lösningsfokus istället för problemfokus kan man komma långt. :)
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Har ett par kompisar som är säsongsarbetande inom andra näringar, där går det rätt bra att bara ha arbete på sommaren och sedan syssla med annat på vintern samt att avtalet så har semestertvånget förhandlats bort (har jag för mig, men kan förhöra mig närmare om om det nu skulle vara av intresse) och hade inte regeringen någon undersökning på gång gällande just säsongsarbetande och deras lite annorlunda behov gentemot industriarbetarna.
Med lite lösningsfokus istället för problemfokus kan man komma långt. :)
Då jag jobbat med olika säsongsarbeten under mångar år vet jag att det går... Det fungerar i många andra yrken med säsongs anställning så i praktiken skulle det också kunna gå som mc mekaniker. Du har rätt gällande semestertvånget gällande säsongsarbete då gäller andra direktiv.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur tänkte du nu?
Skicka ett par framgafflar för ompackning över nätet eller?

Eftersom många tycker att internethandel är det mest fantastiska och våra lokala handlaren värdelösa, giriga och dyra...
Detta leder till att de lokala handlare/verkstäder får läggA ner...
De som finns kvar får för mycket att göra, åtminstone periodvis.
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Är man nishad till sommarsäsongsfordon så är just Mars till Oktober högtryck, sen ska personal så klart ha rätt till fyra veckor semester. Jag vet en konkurrent som erbjuder 5000kr/vecka semester man väljer bort under högsäsongen. De har ju inte mindre att göra för det, bara att det blir lite kortare väntetider. Vi bokar just nu på ca 6v för 1h jobb (bilar av det sportigare slaget :fakta) när kunder ringer. Vissa vänder sig till konkurrenter eller mindre verkstäder när det är lång väntan, de flesta kommer tillbaks för att de är mer nöjda med oss, andra försvinner pga lång väntan. Men mycket större expansion är svår i och med vintersäsonger med mindre att göra. Säsongspersonal har sällan samma kvalitet som de som kör på året runt, det är viktigare att alltid göra ett bra jobb än att hasta in jobben och göra sämre ifrån sig.
Tyvärr leder detta till lång väntan, men bra verkstäder har oftast lång väntetid, ställ dig själv frågan; vill du att någon som är så poppis att du får vänta eller nån som tar in dig imorgon pga inget att göra hjälper dig? (Ej räknat ny verkstad som ej har kundkrets ännu!)
 

Blåå1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -05
Är man nishad till sommarsäsongsfordon så är just Mars till Oktober högtryck, sen ska personal så klart ha rätt till fyra veckor semester. Jag vet en konkurrent som erbjuder 5000kr/vecka semester man väljer bort under högsäsongen. De har ju inte mindre att göra för det, bara att det blir lite kortare väntetider. Vi bokar just nu på ca 6v för 1h jobb (bilar av det sportigare slaget :fakta) när kunder ringer. Vissa vänder sig till konkurrenter eller mindre verkstäder när det är lång väntan, de flesta kommer tillbaks för att de är mer nöjda med oss, andra försvinner pga lång väntan. Men mycket större expansion är svår i och med vintersäsonger med mindre att göra. Säsongspersonal har sällan samma kvalitet som de som kör på året runt, det är viktigare att alltid göra ett bra jobb än att hasta in jobben och göra sämre ifrån sig.
Tyvärr leder detta till lång väntan, men bra verkstäder har oftast lång väntetid, ställ dig själv frågan; vill du att någon som är så poppis att du får vänta eller nån som tar in dig imorgon pga inget att göra hjälper dig? (Ej räknat ny verkstad som ej har kundkrets ännu!)


Går det inte att fördela arbetsuppgifterna så att lättare arbetsuppgifter (typ byta däck, olja etc.) görs av säsongspersonal och ordinarie personal gör mer kvalificerade uppgifter? Funkar i vart fall i andra branscher och torde ge bättre lönsamhet för ägaren samt nöjd kunder som får snabbare service utförda av personal mer erforderlig kunskapsnivå... :va
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag känner av att det är en viss skarvad historia här, låt mig citera:

2014-05-25 i tråden om en Italjet Torpedo.

"Har haft en sån helvettesvecka..
Körde av vägen på Bulten förra helgen med hondan.
Någon mosade hela bakre kofångaren på bilen på parkeringen och smet.
Natten till Torsdagen fick jag min 30-moppe stulen.
Och i fredags var det någon som skar sönder backdäcket på min cykel utanför jobbet.

Jag har i princip gett upp hoppet redan, så jag låter den stå olåst så kanske någon tar den också...."

Det betyder alltså att du skulle kört av vägen den 17 eller 18 maj som var helgen innan eftersom inlägget är skrivet den 25:e. Din hoj har alltså varit inne ca en månad och blir klar nu på torsdag sa du. Hur kan du få detta till 2 månader undrar jag?
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Helvettesveckan var utdragen och längden överdriven i beskrivningen när jag fick strul med moppen, troligen för att jag var förbannad. Så det var väl tilltaget att säga att det var under en veckas tid. Gick av på bulten söndag den 26e April. Inlämnad veckan därpå.

Dvs, 2 månader om en och en halv vecka = snart två veckor
 
Last edited:

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Går det inte att fördela arbetsuppgifterna så att lättare arbetsuppgifter (typ byta däck, olja etc.) görs av säsongspersonal och ordinarie personal gör mer kvalificerade uppgifter? Funkar i vart fall i andra branscher och torde ge bättre lönsamhet för ägaren samt nöjd kunder som får snabbare service utförda av personal mer erforderlig kunskapsnivå... :va

Det kan tyckas, hade jag vart chef hade ju klart övervägt det iaf. och kollat möjligheterna, något jag är rätt säker på att vår chef också gjort, men då faller det ju på nästa problem, platsbrist. Vi har fem mekar, fem mekplatser och lyftar därefter. Ingen plats för utbyggnad i dagsläget och vill inte flytta eftersom vi delar med försäljningen. De flesta jobb görs just på lyftar och således finns ingen plats för förstärkning. Större lokal som inte utnyttjas under resten av året blir ju också olönsamt, "död yta" kostar precis som en gammal reservdel som inte passar på något du jobbar med. En gammal del kan dock skrivas av och kastas, extra lyftar/golvytan kostar per timme de står tomma ;-)
Nä, som sagt, oförutsedda händelser är skit, men då får man tyvärr vänta eftersom de som planerat sina besök sen länge bör prioriteras
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kan tyckas, hade jag vart chef hade ju klart övervägt det iaf. och kollat möjligheterna, något jag är rätt säker på att vår chef också gjort, men då faller det ju på nästa problem, platsbrist. Vi har fem meckar, fem mekplatser och lyftar därefter. Ingen plats för utbyggnad i dagsläget och vill inte flytta eftersom vi delar med försäljningen. De flesta jobb görs just på lyftar och således finns ingen plats för förstärkning. Större lokal som inte utnyttjas under resten av året blir ju också olönsamt, "död yta" kostar precis som en gammal reservdel som inte passar på något du jobbar med. En gammal del kan dock skrivas av och kastas, extra lyftar/golvytan kostar per timme de står tomma ;-)
Nä, som sagt, oförutsedda händelser är skit, men då får man tyvärr vänta eftersom de som planerat sina besök sen länge bör prioriteras

Nu vet jag inte alls hur det är i hojverkstadsvärlden på den punkten, men skiftarbete ökar beläggningen på redan befintlig verkstadsutrustning, så man borde kunna öka med säsongspersonal på det viset till exempel. Sedan kan det nog vara svårt att få lönsamhet i det om det ska betalas OB-tillägg för nattarbete och sånt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har ett par kompisar som är säsongsarbetande inom andra näringar, där går det rätt bra att bara ha arbete på sommaren och sedan syssla med annat på vintern samt att avtalet så har semestertvånget förhandlats bort (har jag för mig, men kan förhöra mig närmare om om det nu skulle vara av intresse) och hade inte regeringen någon undersökning på gång gällande just säsongsarbetande och deras lite annorlunda behov gentemot industriarbetarna.
Med lite lösningsfokus istället för problemfokus kan man komma långt. :)

Visst kan du avtala att man kommer överens om att arbetstagaren tar ut sin semester under annan del av året. Om inte den anställde vill ta semester under juni-augusti så går det utmärkt att ha semserer under annan del av året.
Det går också utmärkt ur ett lagligt perspektiv att ha folk visstidsanställda så att man har anställda under sommaren men inte så många under vintern.

Då kvarstår bara problemet att du ska få någon som troligen är MC intresserad och själv vill köra lite under sommaren att avstå från att vara ledig.
Eventuellt ska du också få någon att ta en anställning som upphör på hösten och då tvingas söka annat jobb.

Visst finns det sådana personer men jag misstänker att det är bra mycket lättare att få folk att vilja jobba hos en arbetsgivare genom att erbjuda fast anställning (Så att man kan få lån för att köpa en bostad) och möjlighet till semester.

Dessutom så måste ju dom som jobbar som mekaniker få fortbildning också så dom inte står där med en ny hoj som ska repareras och inte grejar jobbet.

Så jag tror att det största hindret är att man måste vara attraktiv som arbetsgivare för att överhuvudtaget kunna anställa folk även om det faktiskt rent legalt går att avtala om det mesta gällande arbetstider.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Hört talas om restade delar nån gång?

Jobbar själv inom skador, och vi har haft bilar som stått betydligt längre än 2 månader pga att det fattas delar.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Beordra övertid. Fem mekar * 200 timmar per år = 1000 timmar = 25 arbetsveckor. Täcker mer än väl sommarperioden. Köp semesterveckorna av arbetstagaren för juni-augusti, eller lägg helt sonika ut semestrarna så de överlappar varandra. Arbetstagaren har ingen rätt att välja när under juni-augusti denne ska vara ledig.

Vanliga feltänket i det här landet är att företag tydligen finns mer till för sina anställda än sina kunder. Kanske därför det går lite knackigt också.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Hört talas om restade delar nån gång?

Jobbar själv inom skador, och vi har haft bilar som stått betydligt längre än 2 månader pga att det fattas delar.

Självklart har jag det.

Jag blir bara irriterad på mig själv då det inte var någon annans fel än mig själv att jag körde av vägen. Jag vet att jag inte kan bli bli arg på verkstaden då jag inte direkt ringde och bokade någon tid, stämde av det fanns tid etc etc. Utan sa att jag satt i problem och och dom kunde hjälpa till.

Därav min fråga om man kunde höra med försäkringsbolaget. På min bilförsäkring finns det 'stillaståendeersättning' upp till 45 dagar där man får ersättning när bilen är länge på verkstaden, därav min fråga i tråden om det var någon som hade erfarenhet av det på motorcykel och om det fanns liknande.

Men så i slutändan > förbannad på mig själv > vill skylla på någon > gnäller lite på internet.

Jag är iaf hoppfull, tar med min hjälmen till jobbet imorgon och hoppas på att kunna köra hem!
Tack för mig och svaren
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Självklart har jag det.

Jag blir bara irriterad på mig själv då det inte var någon annans fel än mig själv att jag körde av vägen. Jag vet att jag inte kan bli bli arg på verkstaden då jag inte direkt ringde och bokade någon tid, stämde av det fanns tid etc etc. Utan sa att jag satt i problem och och dom kunde hjälpa till.

Därav min fråga om man kunde höra med försäkringsbolaget. På min bilförsäkring finns det 'stillaståendeersättning' upp till 45 dagar där man får ersättning när bilen är länge på verkstaden, därav min fråga i tråden om det var någon som hade erfarenhet av det på motorcykel och om det fanns liknande.

Men så i slutändan > förbannad på mig själv > vill skylla på någon > gnäller lite på internet.

Jag är iaf hoppfull, tar med min hjälmen till jobbet imorgon och hoppas på att kunna köra hem!
Tack för mig och svaren

Du kan pröva få stilleståndsersättning, men jag hade nog inte räknat med att få det på ett "nöjesfordon" faktiskt, du har väl dessutom en bil du kan köra med, lär de säga. ;)

Om du vill kan du vara lite gnällig på mc-firman så kanske du kan lura till dig nåt bling till hojen, det verkar funkar ypperligt på bilsidan, om det tar för lång tid och är mycket problem ges det kanske en fri service eller nåt i den stilen. ;)
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top