Verktyg för att byta fjäder

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Vill kunna byta fjäder på dämparen själv,
var hittar jag en sån?
Ev. en bild, skiss,ritning så jag kan låta tillverka en.
Om jag minns rätt så är dom inte så komplicerade, en liten domkraft med mothåll som går att justera?

är det bak du menar så är det bara att släppa på muttrarna till fjäder det är inge förspänning på den..bara släppa

På en hoj går det utmärkt att byta fjädrar utan några specialverktyg. Är man lite mer perfektionist med sina prylar så kan en haknyckel vara bra istället för drivdorn när det kommer till bakdämparen.

Är en del dämpare på 4-t som man måste ha en fjäderpress för att få av fjädern. Fjädern är längre än vad det går att gänga upp den på dämparen.

Hade visst en bild på hur en sån där fjäderpressare ser ut. :)

Bifogat

• fjäderpress.JPG
    fjäderpress.JPG
    108.6 KB · Visningar: 942
Last edited:
Är en del dämpare på 4-t som man måste ha en fjäderpress för att få av fjädern. Fjädern är längre än vad det går att gänga upp den på dämparen.

Har sett en del fjädringskillar ha sådana men trott att det berodde på lathet vid förspännandet.Finns där någon bra tanke bakom användandet av massor med förspänning?Bättre top out egenskaper?:va

Så var det även på min RS.

Tack, vet du var man köper en sån?

Öhlins har ett specialverktyg som kan köpas här bla.

Annars finns där smidigare varianter för halva priset, googla shock spring compressor så lär du hitta massor av varianter. Personligen hade jag nog letat upp en bra kompis som kunde snida till en och komplettera med Biltema domkraft.

Säkert en dum fråga men räcker det inte med att trycka ihop fjädern?
Isf finns det ju billiga "fjäderpressare" att köpa som varenda bilverkstad använder.

Säkert en dum fråga men räcker det inte med att trycka ihop fjädern?
Isf finns det ju billiga "fjäderpressare" att köpa som varenda bilverkstad använder.

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-256_l.jpg

Biltema 98kr fungerar kanske men det går inte lika snabbt och lätt, dessutom ser det inte lika fint ut och man riskerar nog att skrapa av den fina färgen på öhlinsfjädern:D

Last edited:
Har testat sådana och dom får inte plats, inte ens dom med en krok går att använda på 2 sidor. Det blir till att tillverka, jag har ju 2 bra bilder nu så det blir nog inga problem. Btw, Öhlins variant kostar styvt 5000 kr inkl:skrämd

Har testat sådana och dom får inte plats, inte ens dom med en krok går att använda på 2 sidor. Det blir till att tillverka, jag har ju 2 bra bilder nu så det blir nog inga problem. Btw, Öhlins variant kostar styvt 5000 kr inkl:skrämd

Om du ändå är igång och tillverkar en så är jag intresserad av att också få en tillverkad. Höjer ju fabrikskänslan med multum:tungan

Ok, jag återkommer senare i höst när jag kollat upp vad det kostar.
Man har ju så olika prisuppfattning, vad tycker ni att det vore värt?

helt allvarligt jag har precis bytt på min r1000-01 bara att släppa på muttrarna..förspäningen spänner du med muttrarna men det är ju oväsentligt..du ställer hänget på muttrarna för att få det bra för just din vikt

helt allvarligt jag har precis bytt på min r1000-01 bara att släppa på muttrarna..förspäningen spänner du med muttrarna men det är ju oväsentligt..du ställer hänget på muttrarna för att få det bra för just din vikt

Helt allvarligt så läs om läs rätt....

Där finns en del stötdämpare där även om man justerar upp förspänningsringarna max så går inte fjädern att få på utan att komprimeras. Då använder man dyligt verktyg.

Ok, jag återkommer senare i höst när jag kollat upp vad det kostar.
Man har ju så olika prisuppfattning, vad tycker ni att det vore värt?

Svårt att säga då jag än så länge klarat mig utan men 500-1000 kr är väl rimligt det är ju inte raketteknologi direkt

Last edited:
Helt allvarligt så läs om läs rätt....

Där finns en del stötdämpare där även om man justerar upp förspänningsringarna max så går inte fjädern att få på utan att komprimeras. Då använder man dyligt verktyg.

jaja duktolle det vet jag..klart han kan köpa en å ställa i hylla tills han ska byta på en annan hoj.men dom hojarna han äger har han ingen användning av en fjäder kompressor:pannkyss

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick