Verktygs satser.

Dr.Bike

Guest
Va kostar de där då?:va

If You gotta ask... You ca´nt afford it.

Saken är den att Snap-On är VÄLDIGT dyra....
Men damn good.
AmPro har likadana satser liksom Teng Tools osv
Ett fullhögt kabinett kan numera gås för runt 12 lax hos dessa.
Kostade ofta 19 å nie innan.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag använder mest en verktygssats från Bond Tools just nu. Hittills har jag inte haft några problem med den iaf.

Annat var det med den Kamasasats jag använde tidigare. De spärrskaften var inte särskilt stabila. Särskilt inte det lilla (1/4").

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
3040793 Låter väl helt ok..

de 3000 som ja prata om e ju utam moms så med e de ju nästan 4000..

Beror ju på vad du ska ha den till oxå..
ska du bara mecka med hojen e de kanske billigare å gå på harald nyborg eller verktygsboden å köpa ringnycklar för sig å hylsor för sig? å typ en bra verktygslåda å lägga allt i..
då kan du ju välja vad du sj behöver..
som nån tidigare sa så e de ju bara en del man använder..
vet inte hur de e på din men ja har mycke insex på min hoj så insex hylsor e ju guld värt å ha bra!
hade ja 3000 å inte kunde dra momsen skulle jag nog köpa de jag behövde löst..
Även om du köper ett dunderkitt behövs ju ändå lite tänger, mejslar å hammare..
ok... Har redan en massa verktyg i verkstan.. Men ska köpa ett som är bra att ha med sig till träning/tävling. Men ska även gå att göra reperationer på cykel/mc/bil..

just nu lutar det åt ironside faktiskt... deras spärr hantag ser trevliga/sköna ut....

drar ändå moms...

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
fireblade-98
ok... Har redan en massa verktyg i verkstan.. Men ska köpa ett som är bra att ha med sig till träning/tävling. Men ska även gå att göra reperationer på cykel/mc/bil..

just nu lutar det åt ironside faktiskt... deras spärr hantag ser trevliga/sköna ut....

drar ändå moms...

Ska försöka lägga upp en bild på mitt här senare..

Cerberus

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Gsxr
Kan nästan svära på att AmPro o Biltema har samma tillverkare på flera av deras verktyg.
Tycker att biltemas satser håller helt ok kvalite, men man ska vara lite försiktig med insex och torx från satserna och inte dra för kung och fosterland!
I satsen för 995kr kr stör man sig på att 1/4" går till 13mm hylsa och 3/8 går till 19mm, sen börjar 1/2. Så man får komplettera om man inte vill dra sönder sina spärrskaft.
Deras lösa hylsor och div andra lösa verktyg får man helt enkelt inspektera och köpa efter eget huvud och det går att hitta riktigt fina grejor.
Ska man dra en svart insexa märkt 12.9 till högt vridmoment får man helt enkelt tänka efter och inte använda en insexbits från en verktygssats för 995kr, utan använda deras kraftverktyg till det!
Köp verktyg med huvet och använd dem därefter helt enkelt.

Dr.Bike

Guest

Köp verktyg med huvet och använd dem därefter helt enkelt.

Bra sammanfattat!
För jag skulle så gärna SE de situationer där folk säger sig ha dragit sönder bl.a Biltemas billigare spärrskaft.
HUr gick det eg. till?
Under alla mina år som meck (runt 25 iaf) har jag skam till sägandes ALDRIG lyckats dra sönder ett spärrskaft.
Vare sig bra/dyra eller dåliga.

Jag inbillar mig att de som drar sönder spärrskaft isf har valt fel verktyg för uppgiften. För spärrverktyg är ju - oavsett kvalite´inte gjorda för att dra saftiga moment med.
Det gör man med T-skaftet.

Nu har jag likförbannat dragit hårt med alla mina spärrverktyg, men de vägrar gå sönder.

Kan det ha med vård att göra?
Jag torkar och smörjer mina verktyg regelbundet.
Ett spärrskaft som får ligga i skiten kan jag änka mig kuggar över lätt då spärrtänderna inte kan gå ner i sina hak.
Och det räcker ju med att de rappat över en gång sen är de nog mer eller mindre förstörda.
Likaväl som när man drar: jag kollar/lyssnar alltid att spärrtanden/tänderna hakar i ORDENTLIGT innan jag drar.
Slarvar man här och de bara ligger halvt om halvt i när man börjar tokdra blir det samma fenomen som det smutsfyllda handtaget: Rappar över.

Nä - bada era verktyg i avfettning då och då, blås dem torra med tryckluft, och jag kan lova ett nästan evigt liv.

Sen att vissa märken är skönare att jobba med osv tack vare god design är en annan sak, och det i sig motiverar ett dyrare verktyg. Att slippa vassa hårda kanter, eller klumpigt utformade verktyg är en fröjd.
För att inte tala om hur överdimensionerade billiga vertyg brukar vara (mest beroende på taskiga materialval).
Tjocka ringar på ringnycklar är jag t.ex allergisk mot! :)

Tycker jag.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Vänta nu, allt som har ordet moment i sig drar man ju med momentnyckel och inte spärrskaft! :mattias
Spärrskaft för att lossa, momentnyckel för att dra åt. Jag har kört med Biltemas "10-års grejor" och de funkar helt perfekt.
Fast nu har jag ju snart haft dem i 10 år så det är väl bara en tidsfråga innan de löser upp sig i atomer! :D

Dr.Bike

Guest
Vänta nu, allt som har ordet moment i sig drar man ju med momentnyckel och inte spärrskaft! :mattias
Spärrskaft för att lossa, momentnyckel för att dra åt. Jag har kört med Biltemas "10-års grejor" och de funkar helt perfekt.
Fast nu har jag ju snart haft dem i 10 år så det är väl bara en tidsfråga innan de löser upp sig i atomer! :D

JOdå jodå - moment hit och dit.
ALLT dras med moment! Vare sig du har momentnyckel eller inte :mattias :D

Sen - om det är RÄTT moment eller inte är som vanligt skrivet i stjärnorna!

Biltemas 10-årsgrejer är "programmerade" att hålla 10 år och 2 månader....
Det gjorde iaf min "Net-On-Net" tv... :(
Garantitiden + 2 månader.

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
fireblade-98
Tror dr bike har rätt här..
Jag har dragit sönder spärrskaft å allt möjligt mest för att jag varit oförsiktig med dom.. slagit med dom när man legat under nått å varit för lat å hämta nått vettigt.. lagt dom i skiten å inte torkat av dom.. haft de i regnet ute å inte torkat tort..
då spelar de ingen roll om de e svindyra å topp kvalitet de går sönder ändå..

Men nu ska jag börja en ny karriär å va försiktig med verktygen:tummenupp

De som e riktigt stor skilnad på dyra å billiga grejor e på bits tycker jag!

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Sen att vissa märken är skönare att jobba med osv tack vare god design är en annan sak, och det i sig motiverar ett dyrare verktyg. Att slippa vassa hårda kanter, eller klumpigt utformade verktyg är en fröjd.

.

Är nog därför jag är ute efter lite dyrare verktyg... Imorron blir det en rundkörning till olika företag för att kolla matriel och bästa priser.

Cerberus

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Gsxr

Likaväl som när man drar: jag kollar/lyssnar alltid att spärrtanden/tänderna hakar i ORDENTLIGT innan jag drar.
Slarvar man här och de bara ligger halvt om halvt i när man börjar tokdra blir det samma fenomen som det smutsfyllda handtaget: Rappar över.
.

Hehe det får mig att tänka på när jag var på Grönan för ett par år sedan, och satte mig längst ut i EXTREME (jag väger närmre 130 pannor på 192cm).
Sen kommer det en fjunig sommarjobbare och rappar fast bygeln o känner på den, det är en rätt tight fit så jag sjunker ihop.
Kunde liksom inte släppa det rappande ljudet, såg hakarna framför mig och hur det sista rappet kom lite sent, o sen kunde jag inte få bygeln närmre mig hur jag än drog i den HAHA.
Lagom mycket jobbigare än överrappande spärrskaft HAHA!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Bra sammanfattat!
För jag skulle så gärna SE de situationer där folk säger sig ha dragit sönder bl.a Biltemas billigare spärrskaft.
HUr gick det eg. till?
Under alla mina år som meck (runt 25 iaf) har jag skam till sägandes ALDRIG lyckats dra sönder ett spärrskaft.
Vare sig bra/dyra eller dåliga.

Jag har aldrig lyckats ha sönder ett spärrhantag genom att dra för hårt med det och ändå utsätts mina "bära med" verktyg för en hel del vedermödor.
Alla mina spärrhandtag är Bahco därför att de var smidigast i den priskategori jag kan tänka mig att betala för, tyvärr har de upphört med produktionen av min favorit utförd helt i metall med "skivstångsräfflor" i greppet:4skrika .

Hylsor och övrigt förutom tänger använder jag biltemas 10-års verktyg och än har jag inte haft sönder något mer än när jag dragit tunnväggiga hylsor med mutterknackare(det skall man aldrig göra men nöden har ingen lag ibland).

Bäst från Biltema är ändå deras skruvmejslar, utmärkt handtag som inte blir halt och spetsarna är lagom hårda. Sen att priset gör att man har råd att slänga dem då spetsen börjar bli deformerad gör inte saken sämre för alla skruvmejslar slits och en ny biltema är 100ggr bättre än en halvsliten Beltzer/etc som man inte vill byta då den är så dyr.

Mitt råd är att åka till biltema och känna och klämma lite på grejerna innan du dömmer ut dem. De flesta av deras 10-års verktyg är precis lika bra som det mesta man har råd att köpa som privatperson.

dirttracker

dirttracker
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
YZR500 Cr 500-84 Cr 500-94
biltema #1

jo jag tycker så iaf..ser man till pris kontra kvalite iaf..
har nu snart haft en biltema plåtlåda ..köptes nu snart för 10 år sen, för 599skr
nu har de höjt samma låda till typ 798skr artikel # 10-125 men de e samma verktyg i!
den har 2 lådor undertill och alla verktyg är uppe på toppen av lådan!
de undre lådorna har jag inrett till o ha andra u-nycklar o dyligt!
-allt funkar hitils kanon ,inga har gått sönder!och ingen rost på lådan heller
!
för övrigt tycker jag Teng tool suger!...
de inte seriösa riktigt!..jag o några kolleger i vårat Rejs team höll på att överväga att köpa en massa teng Tools lådor med verktyg för 30.000skr ..sen nån vecka senare finns samma verktyg/lådor för 19.900 !..nä tur var så åkte vi inte på den blåsningen!..finns tydligen prut mån! :(
Am pro verktyg har en mkt skön känsla i handen tack vare att ytfinishen är mkt polerad!:), dessutom är de billiga också! :)

Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
......en ny biltema är 100ggr bättre än en halvsliten Beltzer/etc som man inte vill byta då den är så dyr.
....

Exakt, har en uppsättning Bacho skruvmejslar som har passerat bäst före datum och som bör få pension som färgblandare. Några fler sådana känns inte vettigt att köpa. Har också ett antal SNAP ON mejslar som jag fick nya av en bekant som var återförsäljare, de har däremot inte gett upp trots flitig användning.

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
En massa bra text från en som vet hur han ska hantera verktyg.

Tilläggas kan att ALLTID använda rätt mejsel/bits till sätt skruv...
Är allergisk mot folk som använder orden: Ge mig en stjärnmejsel.:näsblod
Pozidriv och Philips 1, 2, 3
osv. skall det vara.

Dal-Mausen

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati