Köp verktyg med huvet och använd dem därefter helt enkelt.
Bra sammanfattat!
För jag skulle så gärna SE de situationer där folk säger sig ha dragit sönder bl.a Biltemas billigare spärrskaft.
HUr gick det eg. till?
Under alla mina år som meck (runt 25 iaf) har jag skam till sägandes ALDRIG lyckats dra sönder ett spärrskaft.
Vare sig bra/dyra eller dåliga.
Jag inbillar mig att de som drar sönder spärrskaft isf har valt fel verktyg för uppgiften. För spärrverktyg är ju - oavsett kvalite´inte gjorda för att dra saftiga moment med.
Det gör man med T-skaftet.
Nu har jag likförbannat dragit hårt med alla mina spärrverktyg, men de vägrar gå sönder.
Kan det ha med vård att göra?
Jag torkar och smörjer mina verktyg regelbundet.
Ett spärrskaft som får ligga i skiten kan jag änka mig kuggar över lätt då spärrtänderna inte kan gå ner i sina hak.
Och det räcker ju med att de rappat över en gång sen är de nog mer eller mindre förstörda.
Likaväl som när man drar: jag kollar/lyssnar alltid att spärrtanden/tänderna hakar i ORDENTLIGT innan jag drar.
Slarvar man här och de bara ligger halvt om halvt i när man börjar tokdra blir det samma fenomen som det smutsfyllda handtaget: Rappar över.
Nä - bada era verktyg i avfettning då och då, blås dem torra med tryckluft, och jag kan lova ett nästan evigt liv.
Sen att vissa märken är skönare att jobba med osv tack vare god design är en annan sak, och det i sig motiverar ett dyrare verktyg. Att slippa vassa hårda kanter, eller klumpigt utformade verktyg är en fröjd.
För att inte tala om hur överdimensionerade billiga vertyg brukar vara (mest beroende på taskiga materialval).
Tjocka ringar på ringnycklar är jag t.ex allergisk mot!
Tycker jag.