Versys

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Utan att på något sätt ifrågasätta V-Strom så gjorde Bike ett test där de jämförde just Versys och V-Strom och i deras test "vann" Versys.

Antar att de då jämförde V-Strom 650 med Versys...

Läste nyss ett holländskt test och de ansåg att Versys gav mer körglädje även om de ansåg att V-Strom var en bättre "vardagshoj".

Precis samma distinktion som jag ville göra mellan Versys och TDM ovan, det är inte riktigt samma sorts hoj. Versys är klart mer "busig". Det är mer rätt att jämföra V-Strom med TDM i så fall.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Provkör provkör provkör, och glöm inte att ta med tanten bakpå, eftersom du verkar köra en hel del med gumman bakpå så känns det spontant som att Versysen går bort pga dålig/liten effekt.

Last edited:

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 - 06=)
Tackar för alla tips och råd. Ska ge oss ut och provköra på onsdag eftermiddag. Kanske blir en rad här efter det:)

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Kör man så mycket landsväg med passagerare som du verkar göra så går nog versysen bort pga för lite effekt och vrid. TDM'en är trevlig på landsväg men fan vad den är topptung. Känns som man går en match mot André The Giant varje gång man ska baxa runt den i låg fart men jag väger iofs också bara 70 kg ;). VFR som någon nämnde är en extremt bra touringhoj som inte skäms för sig på småvägarna heller. Finns en anledning till att många VFR'er har gått uppemot 10k mil. Är iofs helt andra pengar tyvärr. V-Strom 1000 är nog också rätt sjysst för touring men kostar en slant. Jaja, ska bli intressant att höra vad du tycker. Glöm inte tanten vid provkörningen bara ;)

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Kör man så mycket landsväg med passagerare som du verkar göra så går nog versysen bort pga för lite effekt och vrid. TDM'en är trevlig på landsväg men fan vad den är topptung. Känns som man går en match mot André The Giant varje gång man ska baxa runt den i låg fart men jag väger iofs också bara 70 kg ;). VFR som någon nämnde är en extremt bra touringhoj som inte skäms för sig på småvägarna heller. Finns en anledning till att många VFR'er har gått uppemot 10k mil. Är iofs helt andra pengar tyvärr. V-Strom 1000 är nog också rätt sjysst för touring men kostar en slant. Jaja, ska bli intressant att höra vad du tycker. Glöm inte tanten vid provkörningen bara ;)

Jag tyckte också att jag brottades en hel del med TDMen vid mina första provkörningar men sen så kom jag underfund med hur motstyrning funkar, och nu kan jag bara säga att den känns riktigt följsam och fin.

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 - 06=)
Nu har vi varit och provkört en Versys på Stibix. Jag tyckte att det var en fruktansvärt rolig hoj. Lätt att hantera, svänga och den kändes helt enkelt lätt. Att då jämföra med TDM:en. Det var bra drag i den, sköt på helt okej med damen på. Så rent effektmässigt kräver jag nog inget mer.

Det negativa från min sida var vibrationerna i styre och tank som störde en del. Men man kanske vänjer sig vid det? Försäljaren sa iallafall att det är så på den mcn.

Från damens perspektiv så vibrerade fotpinnarna och det var inte bra. Hon vill kunna luta sig framåt när jag gasar för att inte överkroppen ska åka bakåt och det gick inte riktigt på grund av att dynan tar slut. Vid normal sittställning så är det litet utrymme och det är lätt att hjälmarna slår i varandra.

Kanske är just det en vanesak eller så är det inte det. Vad tror ni?
Hon är ju van vid TDM och där är sittutrymmet väldigt generöst.

Jag var även in på Lugnets och snackade med dom. Där ska jag provköra en FZ6-s tror jag den hette. Men det blir efter helgen:)

Sedis

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 - 06=)
De verkade ha sålt TDM:en som stod på Stibix, hade faktiskt tänkt provköra den. Får försöka hitta en i närheten och testa..:)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)

Om man skall anställa någon så vore Murphy perfekt.

Är alltid på plats
Är aldrig sjuk
Kräver aldrig semester
Disskuterar aldrig lönen
Ställer alltid upp på övertid
Gnäller aldrig om ergonomi
Gör gärna alla farliga jobb man kan tänka sig
Tar aldrig kafferast
Går aldrig på lunch
Svarar alltid när kunder ringer
Är med i alla utvecklingsprojekt (hur omöjliga dom än är)

Han har bara en nackdel

Man kan ifrågasätta arbetet han utför:huvet

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 - 06=)
Stämmer!:)

Jag frågade försäljaren igår hur de på kawa hade tänkt med toppboxen och packväskorna. Och han bara skakade på huvudet.
Kikade på givis hemsida och tyckte jag hittade hållare för sidoväskor och toppbox som skulle passa till Versys. Men är inte helt säker!

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Nu har vi varit och provkört en Versys på Stibix. Jag tyckte att det var en fruktansvärt rolig hoj. Lätt att hantera, svänga och den kändes helt enkelt lätt. Att då jämföra med TDM:en. Det var bra drag i den, sköt på helt okej med damen på. Så rent effektmässigt kräver jag nog inget mer.

Det negativa från min sida var vibrationerna i styre och tank som störde en del. Men man kanske vänjer sig vid det? Försäljaren sa iallafall att det är så på den mcn.

Från damens perspektiv så vibrerade fotpinnarna och det var inte bra. Hon vill kunna luta sig framåt när jag gasar för att inte överkroppen ska åka bakåt och det gick inte riktigt på grund av att dynan tar slut. Vid normal sittställning så är det litet utrymme och det är lätt att hjälmarna slår i varandra.

Kanske är just det en vanesak eller så är det inte det. Vad tror ni?
Hon är ju van vid TDM och där är sittutrymmet väldigt generöst.

Jag var även in på Lugnets och snackade med dom. Där ska jag provköra en FZ6-s tror jag den hette. Men det blir efter helgen:)

Sedis

Jag är en av få som redan hunnit köpa en Versys. Håller med om det mesta som sägs, utom en sak. Effekten räcker mer än väl till upp till runt 140 km/h då den tacklar av lite upp emot 180 km/h. Den har ett grymt bottendrag. Vid normal långåkning går det utan problem att ligga på 6:ans växel från 50 km/h och uppåt, med schysst acc.

Trist på vibrationerna.

Angående toppbox kontra packväskor; båda använder fästena till passagerarhandtagen, hjärndött men sant. :huvet

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Körde en Versys idag en kortare sträcka. Ingen spännande sak och jag vill inte veta hur den är med passagerare bakpå..

Tror att en TDM900 hade funkat bättre för dina uppgifter.. Eller varför inte en fz6-s som du ska provköra. Lägre, lättare och smidigare än de "äventyrs"-hojarna du kört/provkört hittills.
Dessutom kostar den inte multum att äga/försäkra osv.

Som andra sagt i tråden, provkör de du tänkt på och bestäm dig sen.
Versyn må vara gullig men inget jag hade valt för långturer..

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
KTM 950 Adventure är ju hojen du ska ha! :tummenupp

Skämt åsido. Ska du ha nåt där tjejen sitter bekvämt och du ska packa en del så kolla in BMW:s sortiment också, de är verkligen byggda för det. Och kolla hellre på hojar med större motor så du har hygglig botten också som orkar harva runt allt du har bakpå... :)

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 - 06=)
Jag tackar och bockar för alla svar!

Jag har köpt en Versys och hoppas det ska funka hyfsat för det jag har tänkt använda den till. Annars får man väl byta sen..:)

Sedis

ShyGuy

Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*

Jag har köpt en Versys och hoppas det ska funka hyfsat för det jag har tänkt använda den till. Annars får man väl byta sen..:)

Sedis

Grattis, du kommer inte bli missnöjd.

Ses på vägarna (min e' "Atomic Silver")

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Sedis

Du får hålla oss underättade här med lite reflektioner och åsikter!
Jag funderar starkt på att slå till på en versys.

ShyGuy

Gick med
11 Mar 2004
Hoj
@ Korvgubbe

Det är en stor skillnad mellan Monster och Versys. Versysen (eller hur det skrivs) är en skönare hoj på alla sätt, tycker jag. Har lagt ca 40 mil på min nu och stortrivs. Körde zzr 600 innan och det enda som inte är bättre är kraften. Men jag behöver inte köra 240 km/h. Det räcker med 150, faktiskt.

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Är ni sugna på Versys och vill provköra lite olika hojar så kolla in Multistrada. Den finns ju även i en juniorstorlek på 620cc. Darth Vader eller R2D2, det är frågan... :D

Jag skall faktiskt se till att få provköra en Versys själv, skall se om jag inte kan få köra en Tiger också. Fast helst av allt skulle jag vilja prova Benelli TRE-K, den skulle nog kunna bli ett alt. till min nuvarande hoj nån gång. "Stark som en björn" skrev en tidning i sitt test! :yoparty

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 - 06=)
Hej!

Jag hämtade ut min Versys igår och körde en kort sväng med den. Den känns riktigt rolig och ser fram emot mer köra imorgon.
Återkommer med reflektioner om hur den fungerar imorgonkväll eller på måndag..:)

Sedis

ShyGuy

Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Jag har lagt ca 65 mil på min nu. Följande är vad jag kommit fram till:

1: När man börjar varva upp den lite (har kört lugnt pga inkörning) så drar framhjulet till väders enkelt på 1:an och 2:an, kul som fan.

2: Den känns väldigt liten och nätt att köra, inte som de 180 kg (torrvikt) som den väger.

3: Klurigt att åka bak på, enligt sambon, innan man fattat knepet. Har inte gjort det själv. Åka bak? Skulle inte tro det!

4: Den går fan på luft alltså, maken till bensinsnål hoj har jag inte kört i den här storleksklassen.

5: Har inte sett någon annan ännu, kul att vara udda ett tag.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...