Eftersom detta tidigare varit uppe i denna strängen tänkte jag ge lite input på hur dessa däcken är på Versysen.
MT60 Corsa:s gör verkligen Versysen till vad den säger att den ska vara - versatile! Det var därför jag köpte en Versys från början men fram till nu tycker jag inte den har levt upp till den mångsidighet jag önskade iaf.
Med Corsa:s så får man ett helt annat grepp på grus och sämre väglag samtidigt som de behåller bra grepp på asfalt. Nu kan hela vägnätet utnyttjas och inte bara de "civiliserade" vägarna
.
Beroende på hur man ser det så känns cykeln stabilare nu vilket förmodligen beror på en plattare profil på däcken. OEM däcken är mer "toppiga" på mitten vilket leder till att cykeln svänger bara man lutar den lite - så är alltså inte fallet med MT60
rna. Men eftersom Versysen svänger lätt i sig själv så är det inget problem - bara ngt man måste vänja sig vid. Allt eftersom jag mjukat upp MT60:iorna den senaste veckan så tycker jag faktiskt att greppet på smala kurviga asfalts vägar är bättre än OEMen. De ger liksom ett tryggare intryck.
Det bör nämnas att pga den grövre mönstringen så viner däcken lite vid 50-60 km/h på asfalt. Kanske försvinner det efter lite slitage, om inte inget större problem. Vad gäller ökning av vibrationer i ramen/cykeln har jag inte märkt ngn skillnad.
Så summa sumarum - Pirelli MT60 Corsa gör användningsområdet för Versys om än ännu bredare. Först nu kan man ta en avstickare på vilken väg som helst utan att behöva stanna och vända 2 mil in för att vägen går över i grus. Med MT60 Corsa är det bara att fortsätta oavsett vilken väg du ställs inför - och kul är det också oavsett underlag.