Versys

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Hej, precis nybliven ägare till en Versys 2007 med hela 150 mil på mätaren :)

Har jag förstått rätt att ett slipon till ER6 N/F passar direkt även på Versys? Har kollat på ett Remus som jag tycker ser trevligt ut, någon som vet hur det låter jämfört med tex. Leo Vince med db-killer monterad?

Har alla dessa slip-on normalt sett en gänga för lambdan?

http://www.twinshack.co.uk/prods/93.html
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Tackar, låter inte som Remus låter för mycket i alla fall, dock alltid lite svårt att avgöra på ett youtube-klipp :)
 
Last edited:

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Nu har jag hunnit köra en del med min Versys och är lite fundersam över tankmätaren. När jag tankar fullt (upp till nedre ringen) och hojen står på sidostödet så visar mätaren minst ett segment mindre än fullt, rätar jag upp hojen så visar den helt fullt. Sedan när jag kört bara några få mil så börjar den sjunka, sen fortsätter den sjunka förhållandevis snabbt och när jag kört 15-20 mil så är enbart sista segmentet synligt. Sen tar det lååång tid innan FUEL börjar blinka och det är dags att tanka. Det här beteendet är tvärt emot de flesta andra fordon jag ägt som oftast visat fullt länge och sedan börjat sjunka snabbare mot slutet. Inget stort problem egentligen men jag reagerar på det. Fick i 16-17 liter när jag kört kanske 8-10km efter FUEL börjat blinka och låg då på ett snitt på 0,47l/mil räknat på trippmätaren.

Ni som har 2007-2009 Versys, hur beter sig era tankmätare?
 

GT4-R

VERSYS
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Gävle,Bergen
Hoj
xrv 750 Versys 09a grön
Har jag tankat fullt så visar det fullt även om den står på stödet.
9-10 mil på mv sen försvann ett streck sen streck 2 2-3 mil senare.

Jag kom 35 ida innan fuel blinkade låg 130
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Hmm, undrar om man kan justera armen på flotören på något sätt för det där tycker jag låter mycket mer "normalt" än som min beter sig. Får se om jag orkar börja skruva ;)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Någon som gjort 1200:milaservicen i Sthlmsområdet utan att behöva tömma hela semesterkassan? För mig är det dags för en vecka sedan så jag tänkte försöka få in hojen ASAP men vill heller inte bli rånad på kuppen.
 

Gunnarback

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skövde
Hoj
2008, Kawasaki Versys
Hur har det gått?

Hej! Nu har du kört med Pirelli MT60 Corsa lite längre. Hur känns det nu?!?!



Eftersom detta tidigare varit uppe i denna strängen tänkte jag ge lite input på hur dessa däcken är på Versysen.

:yoparty:rock:bow:hoppa:wiggle

MT60 Corsa:s gör verkligen Versysen till vad den säger att den ska vara - versatile! Det var därför jag köpte en Versys från början men fram till nu tycker jag inte den har levt upp till den mångsidighet jag önskade iaf.

Med Corsa:s så får man ett helt annat grepp på grus och sämre väglag samtidigt som de behåller bra grepp på asfalt. Nu kan hela vägnätet utnyttjas och inte bara de "civiliserade" vägarna :tummenupp.

Pirelli_MT60.jpg


Beroende på hur man ser det så känns cykeln stabilare nu vilket förmodligen beror på en plattare profil på däcken. OEM däcken är mer "toppiga" på mitten vilket leder till att cykeln svänger bara man lutar den lite - så är alltså inte fallet med MT60:eek:rna. Men eftersom Versysen svänger lätt i sig själv så är det inget problem - bara ngt man måste vänja sig vid. Allt eftersom jag mjukat upp MT60:iorna den senaste veckan så tycker jag faktiskt att greppet på smala kurviga asfalts vägar är bättre än OEMen. De ger liksom ett tryggare intryck.

Det bör nämnas att pga den grövre mönstringen så viner däcken lite vid 50-60 km/h på asfalt. Kanske försvinner det efter lite slitage, om inte inget större problem. Vad gäller ökning av vibrationer i ramen/cykeln har jag inte märkt ngn skillnad.

Så summa sumarum - Pirelli MT60 Corsa gör användningsområdet för Versys om än ännu bredare. Först nu kan man ta en avstickare på vilken väg som helst utan att behöva stanna och vända 2 mil in för att vägen går över i grus. Med MT60 Corsa är det bara att fortsätta oavsett vilken väg du ställs inför - och kul är det också oavsett underlag.
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
Vad kostade hjälmkameran?
Hur tycker du att den är nu när du haft den ett tag?

Jag köpte hjälmkameran för ca 2000 i Canada. Den kostade 3500 här hemma på ngn hemsida. Nu har de dock kommit ut en nyare modell med GPS och möjlighet at se live feed i Iphone Android telefon. Mindre viktigt om du frågar mig. Jag köpte på point of view cameras och de har så man kan beställa från UK. ContourHD för £150 = 1550. http://pointofviewcameras.co.uk/contour

Det påstås att HeroHD är bättre vilket jag kanske kan hålla med om vad gäller färgåtergivning men den är ful och klumpig. Färgåtergivningen på countur duger till vardagsbruk.

Hej! Nu har du kört med Pirelli MT60 Corsa lite längre. Hur känns det nu?!?!

Jo de känns bra fortfarande men de slits ganska fort tycker jag. De är ju dock motard däck med mjukt gummi så man får ha lite överseende. Mitt bakdäck har nästan inget mönster kvar efter 400mil vilket kanske är normalt. Men nästa gång tror jag att jag väljer något mer gatuvänligt så man slipper byta däck hela tiden. Vad gäller grepp är de dock mycket bra på alla underlag :tummenupp.

Vi ses på vägarna
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Du köper väl inte hoj för att sitta på ett forum och skriva om den? ;). UT OCH KÖR medan det finns säsong kvar! Och gratulerar till en mysig motorcykel =). Jag har haft en grön -08.

Mvh //Robert
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
studs

Har snart fått ihop 600 min på -09:an och undrar lite vad ni andra tycker om väghållningen på dessa maskiner, jag upplever fjädringen som ganska okännslig (jo det är ju en billig hoj) och fundera på om det är lönt att uppdatera den, någon som gjort det ??
/M
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
OJ va här händer mycket får väl köpa en gsx 1400 igen för på den tråden e där folk som skriver,,,,Jag är väl inte den enda som har en versys???

Versys är väl för problemfria helt enkelt så folk behöver inte fråga så mycket och jämfört med syskonet ER-6 så är det väl ett annat klientel som köper Versys vilket gör att det inte blir riktigt lika mycket prat om att pimpa hojarna... :)
 

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sthlm
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Pimpa å pimpa. Det finns ju alltid förbättringspotential:) Jag måste säga att originaldäcken inte är så kul. Spårkänsliga och lite halkiga på fel underlag. Förra Versysen fick Pilot Road 2. Klart bättre.
Funderar nu på PR3 till den "nya". Någon som provat PR3? Tips på däckverkstad med humana Michelinpriser?

Gärna i sthlmsregionen :)
 
Last edited:

bacon4ever

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2010
Ort
göteborg
Hoj
Versys -08
Jag köpte PR3 billigt hos http://www.reifen-versand.de/ :tummenupp
....sen skickade jag upp hojen på depåstöd och åkte med däck & fälg till en kompis som hjälpte mig med omläggningen.

Jag köpte ett par PR3'or på kenneths i gbg, jag gav 6500:- inkl 1200 mil servicen och däckskifte. Troligtvis så går det att hitta billigare, jag lyckas sällan göra bra affärer.

Däcken är verkligen otroligt mycket bättre än de oem som satt på från början.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag köpte ett par PR3'or på kenneths i gbg, jag gav 6500:- inkl 1200 mil servicen och däckskifte. Troligtvis så går det att hitta billigare, jag lyckas sällan göra bra affärer.

Däcken är verkligen otroligt mycket bättre än de oem som satt på från början.

Det är skönt att få allt gjort och slippa meka själv. Å andra sidan kan man köpa en god single malt för pengarna man spar om man mekar lite själv.

Jag köpte däcken 266 Euro ~2500:- inkl frakt hem till dörren.
Då fick jag förvisso plocka loss hjulen själv och därefter fick jag hjälp av en bekant att lägga om de nya däcken på fälgarna...

1200-milaservicen betalade jag 2300:- för hos SVMCAB..

Jag gav alltså 4700:- för hjul å service. Hade jag inte haft en bekant som kunde hjälpa till hade jag nog fått lägga en femhundring för omläggning och då hade det inneburit 5200:- och lite eget arbete men det ger fortfarande 1300:- kvar till single malt. En 18årig Laphroaig och en Connemara Sherry Finish hade jag kunnat unna mig för mellanskillnaden.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Ja då har man köpt sig en versys!
Hoppas på en skön sommar! Och en tidig vår!
IMG_1156.jpg
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Hallå alla Versys ägare och blivande Versys ägare!

Jag har under min väldigt korta tid som Versys ägare konstaterat att jag saknar ett Svenskt modellanpassat forum, därför gör jag nog ett försök till att skapa ett enkelt forum.
Så jag hoppas ni andra tycker likadant och signar upp er på denna förhoppningsvis framgångsrika sida!

http://versys650.egetforum.se

Tycker det är värt ett försök iallfall!

/BlueDragon
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top