Veteran?

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ja har bestämt mig för att köpa en RD350 att ha och mixtra med under vintern. Den skall renoveras och hottas motormässigt. Nu undrar jag hur gammal en hoj måste vara för att räknas som veteran. Det gör ju en del skillnad när det gäller försäkring och besiktning etc.

Försäkringsmässigt så räcker det med 20år hos bilsport&mc,classicförsäkring för 1700 tror jag(får snart den nya premien,är väl höjd trafikdel skulle jag tro)

Henrik

Försäkringsmässigt är det 20 år på mc. VV har som redan påpekats andra regler för att fordonet ska komma ifråga för skattebefrielse och längre besiktningsintervaller.

Sen är det ju skillnad på veteran och klassiker/kult. Har personligen enormt svårt för gamla hojar som kläs i ny plast, diodundertails, kolfiber mm..men är man originaltorsk så är man :D

Ja, fast skatten på 150 spänn eller vad det nu blir är sällan den största kostnaden för mc-innehav :fakta Dessutom är det rätt ointressant, det är ju upp till försäkringsbolagen att avgöra var dom vill dra gränserna för olika försäkringar!

Jo, men..trådskaparens fråga var allmän, inte huruvida FB klassar fordon som veteran.

Försäkringsmässigt är det 20 år på mc. VV har som redan påpekats andra regler för att fordonet ska komma ifråga för skattebefrielse och längre besiktningsintervaller.

Sen är det ju skillnad på veteran och klassiker/kult. Har personligen enormt svårt för gamla hojar som kläs i ny plast, diodundertails, kolfiber mm..men är man originaltorsk så är man :D

Så det är alltså -88 eller äldre som gäller om man vill ha classic-försäkring. Besiktning får jag lära mi att leva med. Har aldrig tidigare ägt något fordon gammalt nog att behöva besiktas.

Ingen risk för lysdioder för min del.

Tanken är att förutom nytt avgas och förgasning lacka den gul/svart a la TZ 750. Jag har valt att kalla projektet "Qvintus Gul".

Så det är alltså -88 eller äldre som gäller om man vill ha classic-försäkring. Besiktning får jag lära mi att leva med. Har aldrig tidigare ägt något fordon gammalt nog att behöva besiktas.

Ingen risk för lysdioder för min del.

Tanken är att förutom nytt avgas och förgasning lacka den gul/svart a la TZ 750. Jag har valt att kalla projektet "Qvintus Gul".

Inga problem med försäkringen då,avgasbyte är ok.

Inga problem med åldern heller,tror inte du hittar en så ny RD350 att det blir stökigt med 20årskravet. :)

Henrik

Men å andra sidan är premien så låg på en gamal hoj att det inte spelar så stor roll.

Mats

Inte automatiskt låg nej. Är killen tjugo och bor i en stad kan en 20 år gammal hoj LÄTT kosta en lax i månaden.

Classic är billigt, dock med några förbehåll. Miltal och garage bla.

Inte automatiskt låg nej. Är killen tjugo och bor i en stad kan en 20 år gammal hoj LÄTT kosta en lax i månaden.

Classic är billigt, dock med några förbehåll. Miltal och garage bla.

Garage ja men inte miltal va?

Ej yrkesmässig trafik men det är väl inte direkt vad man använder en -80tals 2takt till ändå,annars tror jag inte det var några begränsningar vad gäller säsong eller körsträcka.

Henrik

Enligt VV är det 30 år=skattebefriad och bes vartannat år.

Alla motorcyklar besiktigas numera vartannat år så där blir det lite tokigt för veteranhojar.

Ja, fast skatten på 150 spänn eller vad det nu blir är sällan den största kostnaden för mc-innehav :fakta Dessutom är det rätt ointressant, det är ju upp till försäkringsbolagen att avgöra var dom vill dra gränserna för olika försäkringar!

180kr ligger skatten på.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick