Veteranlastbilar

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Startat denna tråd förut men den försvann i nya SH.
Hursomhelst, har börjat intressera mig för (halv)gamla lastbilar, det börjar bli en last.

Försöker nu få tag på en nosbil från tiden 1970 till 1976. Vilken är mest macho? Scania eller VOLVO?

Hoppas trilla över en via idealannonsen (d v s en bil i gott skick):
VOLVO N10 treaxlad med kran o tipp. Bilen är mycket varsamt körd av äldre dam på Lidingö. Bilen försedd med virkade gardiner som dock går att ta bort om du vill ha en något manligare stil.

eller: motsvarande en Scania 140 serien

Någon som kan det här med axlar? 6 x 2 betyder tydligen 3 axlar? Mycket logiskt!

Busafreak skrev:
2505806

Någon som kan det här med axlar? 6 x 2 betyder tydligen 3 axlar? Mycket logiskt!
4x2: 2 axlar. Har 4 hjul, driver på 2
4x4: 2 axlar. Har 4 hjul, driver på 4
6x2: 3 axlar. Har 6 hjul, driver på 2
6x4: 3 axlar. Har 6 hjul, driver på 4
8x4: 4 axlar. Har 8 hjul, driver på 4
o.s.v.

Har jobbat som reparatör på ett av sveriges större åkerier med både scania & volvo, och jag skulle nog ha försökt hitta en scania!
Mycket enklare att meka med än volvo!

Busafreak skrev:
2505806 Startat denna tråd förut men den försvann i nya SH.
Hursomhelst, har börjat intressera mig för (halv)gamla lastbilar, det börjar bli en last.

Försöker nu få tag på en nosbil från tiden 1970 till 1976. Vilken är mest macho? Scania eller VOLVO?

Hoppas trilla över en via idealannonsen (d v s en bil i gott skick):
VOLVO N10 treaxlad med kran o tipp. Bilen är mycket varsamt körd av äldre dam på Lidingö. Bilen försedd med virkade gardiner som dock går att ta bort om du vill ha en något manligare stil.

eller: motsvarande en Scania 140 serien

140 nos i så fall, V8:an är ju plus där.

Busafreak skrev:
2505806 Startat denna tråd förut men den försvann i nya SH.

Försöker nu få tag på en nosbil från tiden 1970 till 1976.

Får man fråga varför du börjat intressera dig för just gamla lastbilar?

Är det inte svårt att samla på lastbilar? inget man stuvar in i garaget direkt :skrämd

General E skrev:
2508012 Får man fråga varför du börjat intressera dig för just gamla lastbilar?

Visst, är uppvuxen i en (farsan hade åkeri) och jg har även levt på att köra lastbil för länge sedan. Tack vare en förstående far kunde jag ta MC-kort i laga tid. Upp med bågen (BSA) på flaket o köra i skogen tills jag tröttnade (var i 14 års åldern), annars hade jag kört betydligt mera på vägen än jag gjorde.

Nu valde jag aldrig åkaryrket, ett val som jag heller aldrig ångrat och nu dyker det upp lite mellankolli och nostalgi. Det är bara en leksak jag är ute efter - vuxna grabbar = stora leksaker. Den bil jag söker är ju skattebefriad.

Cervantes skrev:
2508020 Är det inte svårt att samla på lastbilar? inget man stuvar in i garaget direkt :skrämd

Ajdå, tänkte sätta in dem i en pärm. Det räcker annars med en, inte flera.

:)

ZwaniZ skrev:
2507929 140 nos i så fall, V8:an är ju plus där.

OK svag för den men då måste det bara vara dubbla uppstående pipor.

Annars behövs det i övrigt inga bolton, Power Commander, craschpuckar, stålomspunna slangar e t c. (möjligen en liten dekaltrim kanske?)

ps vågar man montera michelingubbar på taket?
eller ännu värre en Swedolbrud i grillen!

Last edited:
Cervantes skrev:
2508020 Är det inte svårt att samla på lastbilar? inget man stuvar in i garaget direkt :skrämd

Tell me about it.... Har en far som samlar på dem... Nu började han bli lite trångbodd. Vad göra då :va Jo - jag bygger ett garage ! Och när jag ändå håller på så är det lika bra att bygga ett rejält ett... Så nu får det plats ytterligare fem lastbilar.

Sanna-Lkpg skrev:
2509697 Tell me about it.... Har en far som samlar på dem... Nu började han bli lite trångbodd. Vad göra då :va Jo - jag bygger ett garage ! Och när jag ändå håller på så är det lika bra att bygga ett rejält ett... Så nu får det plats ytterligare fem lastbilar.

Dåså, då väntar vi bara på bilderna då.

Jag jobbade med lastbilar direkt efter skolan, dom bilarna räknas väl som samlingsobjekt i dagsläget.

Sanna-Lkpg skrev:
2509697 Tell me about it.... Har en far som samlar på dem... Nu började han bli lite trångbodd. Vad göra då :va Jo - jag bygger ett garage ! Och när jag ändå håller på så är det lika bra att bygga ett rejält ett... Så nu får det plats ytterligare fem lastbilar.

Hmm... bor själv i samma stad kanske? Studiebesök i vagnparken?

Yabba skrev:
2507254 Har jobbat som reparatör på ett av sveriges större åkerier med både scania & volvo, och jag skulle nog ha försökt hitta en scania!
Mycket enklare att meka med än volvo!

Du får mitt allra största förtroende för dina åsikter! Problemet är bara att hitta rätt bil. Antingen är de utskrotade, upprostade eller svindyra.

SH är ju en källa för kunskap, har inte ännu lyckats tränga igenom Scanias modellbeteckningar.

Den här bilen kallas för T112, någon som kan förklara koden? Handlar väl om karosstyp och motor? (140 i olika varianter är väl V8:an)

Bifogat

• 7187835463.jpg
    7187835463.jpg
    53.4 KB · Visningar: 480
Busafreak skrev:
2508128

ps vågar man montera michelingubbar på taket?
eller ännu värre en Swedolbrud i grillen!

Är inte det original nästan.. Iallafall ett MÅSTE!:tummenupp

Nu när jag läser om lastbilar vill jag ju börja köra igen..

T112 T står väll för Torpedhytten?
11 för litervolymen i motorn... Men 2:an, det kommer jag inte ihåg..

Last edited:
GuW skrev:
2509717 Dåså, då väntar vi bara på bilderna då.

Bilder.... herregud, det måste vara överkurs...
Jag kan hantera en brödrost och en fjärrkontroll - kalla mig tekniskt geni !
Att lyckas få in en bild här känns som att bestiga Mount Everest på styltor ! :D

Busafreak
Maskinparken befinner sig ett par mil härifrån, men det är väl ingen omöjlighet med ett studiebesök nångång.

Bifogat

• lastbil.jpg
    lastbil.jpg
    2.4 KB · Visningar: 1,197
Busafreak skrev:
2509834 Du får mitt allra största förtroende för dina åsikter! Problemet är bara att hitta rätt bil. Antingen är de utskrotade, upprostade eller svindyra.

SH är ju en källa för kunskap, har inte ännu lyckats tränga igenom Scanias modellbeteckningar.

Den här bilen kallas för T112, någon som kan förklara koden? Handlar väl om karosstyp och motor? (140 i olika varianter är väl V8:an)

Borde ju gå att ringa runt till olika åkerier och fråga om dom har någon gammal scania att sälja!
Som någon skrev, ta en med V8, dom är mumma :D
Modellbeteckningarna är jag inte så hajj på, där jag jobbade var det bara frambyggda = ej nos.

Busafreak skrev:
2509834 Du får mitt allra största förtroende för dina åsikter! Problemet är bara att hitta rätt bil. Antingen är de utskrotade, upprostade eller svindyra.

..Och H:et som syns sist i beteckningen på bilen på bilden betyder att det är den näst vridstyvaste ramen. Det finns tre typer har jag för mig: M, H samt EH. M är typ brödbilar och dyligt för lätt gods, EH har jag mest sett på tungbärgare och dylikt. Tror beteckningarna stod för: M=medium, H=hard, EH= Extra Hard.

Mvh
Jörgen

Iceman1975 skrev:
2510075 Är inte det original nästan.. Iallafall ett MÅSTE!:tummenupp

Nu när jag läser om lastbilar vill jag ju börja köra igen..

T112 T står väll för Torpedhytten?
11 för litervolymen i motorn... Men 2:an, det kommer jag inte ihåg..

2:an står väl för serien, 1- serien var på 70-talet kanske, sen 2, 3 och nu är det 4-serien som gäller

Pärlan

Kom hem i natt med den nya pärlan (se bild). Inte idealet men med det mesta (bl a 15 anmärkningar hos Bilprovningen). Bilen har kranhylsor bak så önskemålet om kran går att ordna framöver.

Färgen passar alldeles utmärkt till den av åldern komna patinan (som en del kallar rost).

Okey fram nu med era stylingidéer! Tips om vad, och hur det går att få tag i.

Vill ni ha några lass grus körda?

Lite data:
Årsmodell 1973
Scania L 85 Super (turbo)
Vikt utan last: 9,5 ton
Last: 12, 6 ton
Totalvikt: 22 ton
Bredd: 2,5 m
Längd: 7,35 m
Motoreffekt: 200 hkr

Bifogat

• scania 85.GIF