Veteranlastbilar

Busafreak skrev:
2517691 Var ute o kollade nu i mörkret o då ser den himla bra ut!

Såg trevlig ut. :) Vill själv ha tag på en sådan, farsans första lastbil och där intresset för yrket väcktes. Plats och tid är något man skulle haft bara.

Ser trevlig ut!

När får jag provköra..?:D

Takräcket är som gjort för michellingubbar!
Givetvis med belysning..

Drickahållare på backspeglarna är ju nästan ett måste..

Hur går den maskinellt?

Iceman1975 skrev:
2517816 Ser trevlig ut!
´

När får jag provköra..?:D

* Efter ombesiktningen (en rysare?)

Givetvis med belysning..

* Visst men var får man tagi dom? Fjärrljus på taket?

Drickahållare på backspeglarna är ju nästan ett måste..

* OK

Hur går den maskinellt?

* Det är det bästa med bilen, är lagom inkörd d v s 47 000 mil.
De mekaniska fel som påpekats är oljeläckage från motorn. Det ser ut som om det är vevhuset till luftkompressorn som "svettas". Tippkolvarna likaså (anmärkning=2:a). Bilen hade stått ett år och sedan direkt till Bilprovningen=inte bra. Sedan hade förre ägaren renoverat en väg o tippat många lass. Läcker fortfarande men ganska litet. Frågan är hur man byter tätringar? Har försökt att se om någon kolv är repig men det ser inte ut så.

Busafreak skrev:
2518530 ´

Givetvis med belysning..

* Visst men var får man tagi dom? Fjärrljus på taket?
QUOTE]

*hmm*
Har sett på Elmia lastbilsmässan, tror det var nån som sålde nya, men då kopior givetvis.. Men funkar ju..

Är inte kolvarna repiga så är det bara packningen..

Men den kunskapen har jag inte..:va

Ett sidospår, men i den här föreningen har man sunda intressen maskinskyddarna

å du måste ju ha nåt fränt att lasta med:)

Fortsättning på sidospåret HÄR!!

Last edited:
Elschema, instruktionsbok m m

SH är ju en ständig källa till kunskap o möjligheter!

Scania LBS super 85, -73

Visst ligger det väl ett kopplingschema, instruktionsbok eller varför inte en verkstadshandbok och dräller någonstans hos en SH-medlem? Varför ska de i så fall ligga där o samla damm när jag kan använda dom?

Eller tipz på var kanske?

Busafreak skrev:
2518530
De mekaniska fel som påpekats är oljeläckage från motorn. Det ser ut som om det är vevhuset till luftkompressorn som "svettas". Tippkolvarna likaså (anmärkning=2:a). Bilen hade stått ett år och sedan direkt till Bilprovningen=inte bra. Sedan hade förre ägaren renoverat en väg o tippat många lass. Läcker fortfarande men ganska litet. Frågan är hur man byter tätringar? Har försökt att se om någon kolv är repig men det ser inte ut så.

Man byter tätningar genom att först köra upp det tomma flaket ganska högt, och sedan säkrar det i upptipat läge, sedan sänker man så att tuben blir garanterat trycklös, man kollar fera gånger att flaket inte kan falla ner, lossar slangarna och låter tuben rinna ur, sedan man fram den gigantiska rördragaren som är gjord av en mopedkedja och ett lååångt rör/spett.

Tuberna brukar sitta ihop som f-n, det är inte alls ovanligt att man får elda låsringen med gassvetsen för att kunna dra isär förskrvningen.
VITIGT innan du eldar tuben med gasen är att den är losskopplad både i slangar och från flaket, då annars expanderande olja kan antingen trycka upp flaket så att stöttorna trillar bort och du blir en kladdig kopia på mat i smörgåsgrill mellan flaket och ramen, eller så kan de helt enkelt explodera.

Tipptuber är stora tunga saker, ett visst läckage runt dom nya packningarna bir det alltid, det "fuktar" lite, men tuben får ABSOLUT inte sänka sig

När du sen ska montera ihop tuben ska du använda loctite rörtätning (eller motsvarande)p förskruvningen, annars riskerar du att få göra samma sak igen inom kort.

GuW skrev:
2529152
Tuberna brukar sitta ihop som f-n, QUOTE]

SH är fantastiskt, här finns all världens samlade kunskap!

Har kollat och nu när flaket åkt upp o ner lite ser det tätare o tätare ut.
Chansar nog o åker till Bilprovningen som det är (kan inte se några repor). Som jag tror att jag nämnde så åkte förre ägaren direkt till besiktningen efter att bilen stått still ca ett år.

War-psycho skrev:
2528476 Jasså det var du som högg den där. :)

Såg den nyligen pä Blocket, den var inte direkt billig, men gratulerar till ett bra märkesval. :tummenupp

Tydligen ett "himla riv" efter sådan här bilar. Efter att jag ringt o sagt att jag tar den hade det (enligt säljaren) ringt fler än 40 personer, varav ett flertal som bjudit rejält över det satta priset. Har ingen anledning att misstro detta då det ringde ideligen om samma sak under tiden jag var på plats (killen fick stänga av telefonen).

Har nu lagat rost på hytten (som är den sämsta delan på bilen)

Bilen är ganska matcho då den är hög som ett hus!

Några Michelingubbar till övers?

Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick