Veteranrenovering -55

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Inte en MC men jag fick en Husqvarna Novolette -55 av mina vänner när jag nu skall till å fylla jämnt och allt. Och som det ser ut kan man nog spendera pengar och tid på den nu när jag inte vet åt vilket håll jag skall fortsätta med GSX 1400 (1550)'n.
Tips på handlare/webbutiker som levererar delar till en dylik tingest emottages tacksamt. GuW har jag redan kontaktat här på forumet. Om moderatorn tycker att detta är för Moppefukko så ta gärna bort tråden.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Reservdelar till en sån växer inte på träd, kan tänka mig att Rösebäckens (skrotar ner moppar & köper gamla reservdelslager, hittas med google) är ett av de mest troliga platserna att hitta något man behöver. Annars får man dammsuga Tradera.

Ozzi

Guest
Det finns gott om sajter som säler dessa delar då det är poppis att renovera gammelmoppar nu:D

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Blir till att beställa däck ikväll.... alvars hade rätt dimension i webbutiken. Lyxar till det och köper med vit däcksida. F_n va billigt det är med moppedelar!

Så såg den ut när jag just öppnat paketet!

Jag är tredje ägaren och alla originalpapper följde med som exempelvis instruktionsbok, broshyr, lappen som hängde på styret i butiken osv... såldes ny av Wiklunds Verkstäder i Älvsbyn. De hade telefonnummer 152!

Bifogat

• novolette_small.jpg
    novolette_small.jpg
    235.5 KB · Visningar: 191

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Blir till att beställa däck ikväll.... alvars hade rätt dimension i webbutiken. Lyxar till det och köper med vit däcksida. F_n va billigt det är med moppedelar!

Så såg den ut när jag just öppnat paketet!

Jag är tredje ägaren och alla originalpapper följde med som exempelvis instruktionsbok, broshyr, lappen som hängde på styret i butiken osv... såldes ny av Wiklunds Verkstäder i Älvsbyn. De hade telefonnummer 152!

Billigt ja! Har en polare som är stenhård moppeentusiast, när jag snackar med honom önskar jag nästan att man kunde få besök av någon sorts "minus en liter"-fe, bli beströdd av något magiskt pulver och vakna med ett starkt begär av att endast färdas i max 50 km/h på något som väger som en fågelunge...

Tog det slut här? Jag förväntade mig en renoverings-tråd! :va

Hear hear!

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Tog det slut här? Jag förväntade mig en renoverings-tråd! :va

Har ju för bövelen haft fullt upp med att bli äldre... typ... vissa av mina vänner tyckte att det var bra att jag mådde lite dåligt i några dar dessutom. Men kul var det i alla fall innan. :tummenupp

Däcken har kommit... tog en himla tid! Vajrarna var restade så de ringde och frågade ifall de fick skicka svarta i stället för de grå jag beställt... svaret var naturligtvis nej. Man kan inte ha svarta vajrar på en veteran va? :va
Men till helgen måste jag handla mig en bil för snart blir det för halt för att pendla med GSX:en .
Den skall för övrigt inte renoveras... den skall bevaras! Någon som har en kromad cykelpump och ett helt kattöga(baklyse) över förresten?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har ju för bövelen haft fullt upp med att bli äldre... typ... vissa av mina vänner tyckte att det var bra att jag mådde lite dåligt i några dar dessutom. Men kul var det i alla fall innan. :tummenupp

Däcken har kommit... tog en himla tid! Vajrarna var restade så de ringde och frågade ifall de fick skicka svarta i stället för de grå jag beställt... svaret var naturligtvis nej. Man kan inte ha svarta vajrar på en veteran va? :va
Men till helgen måste jag handla mig en bil för snart blir det för halt för att pendla med GSX:en .
Den skall för övrigt inte renoveras... den skall bevaras! Någon som har en kromad cykelpump och ett helt kattöga(baklyse) över förresten?

Mycket kul tråd!
Ha regelbundna ögon på tradera! Mycket äldre saker som brukar dyka upp där (kika både MC och moped-sektionerna).

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Mycket kul tråd!
Ha regelbundna ögon på tradera! Mycket äldre saker som brukar dyka upp där (kika både MC och moped-sektionerna).

Kul...även om priserna ofta motiverar benämningen Tradyra...
Både kåpor och verktygslådan är med.. Rätt ovanligt...:tummenupp
Självklart har man ju en Novolette i garaget för renovering.:)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Kul...även om priserna ofta motiverar benämningen Tradyra...
Både kåpor och verktygslådan är med.. Rätt ovanligt...:tummenupp
Självklart har man ju en Novolette i garaget för renovering.:)

Då ska du vara glad över att priserna inte nått de entusiastpriser som återfinns på ebay...

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Eh... eBay äger numera Tradera....

Numera? Det var ganska många år sedan Tradera köptes av Ebay. Men jämförelsen du gör är lite som att sätta "lika med"-tecken på Audi och Lamborghini, eftersom det är samma ägare.
Finns INGEN möjlighet att hitta en annons på tradera som är publicerad på ebay och därför är marknaderna helt skilda åt. En betydligt större skara hittar ebay, vilket innebär högre priser på varor som enbart erbjuds i ett fåtal (udda entusiastprylar).
De olika ländernas ebay-sidor länkas samman om varan som säljs erbjuds med "shipping worldwide".

Edit: Sjukt offtopic... Iaf, kul med veteranare!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Edit: Sjukt offtopic... Iaf, kul med veteranare!
You bet....:D
Tradera köptes av eBay för att de inte lyckade rucka på ett inarbetat namn..ebay.se existerade bara en kortare tid.
Fö tycker jag inte att entusiastpriserna på ebay är SÅ våldsamma..
Iofs såg jag för ett par år sen en Benelli 750Sei i nyskick för 30K USD...
Trådstartaren är annars att gratulera till Novoletten, komplett som den tycks vara är den en fynd! Han önskas all lycka på färden. Modern är den också, har ju remdrift!
För egen del så kommer jag att tvingas lära mig ekra om och rikta ekerhjul..:rolleyes:
Aldrig gjort sånt från grunden, men nån gång ska väl vara den första..:)

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Händer inte så mycket här... men idag har jag i alla fall monterat bling bling däcken med vit sida... tror inte ens att det fanns däck med vit sida -55 men jag gillar det.
Vajrarna har inte kommit från Alvars ännu fast de redan är betalda... kanske får vänta till våren?

Bifogat

• IMG_3371_small.jpg
    IMG_3371_small.jpg
    138.3 KB · Visningar: 48
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS