Vettig enduro for nyborjare?

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
rejser skrev:
PDS är Ktm´s bakfjädring utan länkage, lätt och billigt att serva men "sämre" fjädringsegenskaper enligt en del.
det har inte hindrat Ktm från att vinna trettioelva VM titlar så det är inget du ska bekymra dig om.

Det är straffet för att de försökte sno PDS:en av Öhlins.

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
LasseR6 skrev:
Det är straffet för att de försökte sno PDS:en av Öhlins.

nja, de har väl det på licens va?
eller försökte Ktm ta åt sig "äran" på nått sätt först?

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
rejser skrev:
nja, de har väl det på licens va?
eller försökte Ktm ta åt sig "äran" på nått sätt först?

Öhlins och WP skulle tillverka dem tillsammans. Ett halvår innan produktionsstart drar sig WP ur. Strax senare meddelar de att de ska tillverka en egen PDS. Öhlins skriker rätt ut. What the f**k! De kommer överens via en förlikning som mynnar ut i licenstillverkning. Enligt Öhlins har de vidareutvecklat PDS:en så att den blev bra mycket bättre än de ritningar som WP hade tillgodo. Vet ej om WP fått ta del av dessa vidareutvecklingar. Troligtvis inte. :hihi

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
LasseR6 skrev:
Öhlins och WP skulle tillverka dem tillsammans. Ett halvår innan produktionsstart drar sig WP ur. Strax senare meddelar de att de ska tillverka en egen PDS. Öhlins skriker rätt ut. What the f**k! De kommer överens via en förlikning som mynnar ut i licenstillverkning. Enligt Öhlins har de vidareutvecklat PDS:en så att den blev bra mycket bättre än de ritningar som WP hade tillgodo. Vet ej om WP fått ta del av dessa vidareutvecklingar. Troligtvis inte. :hihi

ofan, man lär sig nått nytt jämt...hehe
Ktm har faktiskt fått ganska bra kritik på -05orna, men det har ju gått några år sen de började med pds -98 så det är väl så dags.
har aldrig läst ett enda test av öhlinsdämpare på nån ktm men det är ju rätt många i sverigeeliten som kört med det så sämre lär de ju inte vara.

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Hoj
Husqvarnor
Ja det är klart att 05 PDS systemet blir bättre än tidigare för de har ju utvecklat den varje år. Öhlins PDS system är betydligt "finare" än WP`s men den kräver mycket mer justeringar beroende på terrängen det gör alla öhlinare. Men WP`s PDS system tycker jag har svårt att svälja gropar och kan ibland ha lite underliga grejer för sig som sne stutts osv dessutom så måste du flytta arslet hundra mil bakår när du hoppar eller ska över stora stenar... Observera att detta endast är min åsikt men vi höll på och laborerade med det i 3 år så länge jag åkte KTM och jag har även efter jag slutade åka KTM prövat kompisars och jag upplever att den fortfarande har samma problem

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
jra_racing skrev:
Men WP`s PDS system tycker jag har svårt att svälja gropar och kan ibland ha lite underliga grejer för sig som sne stutts osv dessutom så måste du flytta arslet hundra mil bakår när du hoppar eller ska över stora stenar... Observera att detta endast är min åsikt men vi höll på och laborerade med det i 3 år så länge jag åkte KTM och jag har även efter jag slutade åka KTM prövat kompisars och jag upplever att den fortfarande har samma problem

det jag märkte mest var att de sväljer accelerationsgropar ut ur kurvorna ganska dåligt, det känns stumt och hoppigt.
en del beror även på att sadeln är precis stenhård så den dämpar ju ingenting av fjädringsrörelserna.
snedkast klagade ju de riktigt snabba grabbsen i supercrossen på oxå, det kastade rätt vilt med med förarna i whoopsen

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!