Vettig kap & gersåg?

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hur många watt bör den vara på? Ju mer ju bättre förstås men vad klarar man sig med? Det finns allt från ca 750 till 2100 har jag sett när jag surfat runt och jämfört.

Bosch har en blå 1400watts rondell med 125mm skiva. Lastkännande rackare så den håller varvtalet även under belastning. Väldigt stark och ändå smidig. Sen har den ju mjukstart, kickback stop och lite annat diverse som kanske är av mindre betydelse. Stor rondell i liten förpackning :) Rekommenderas!

Annars är metabo fina.

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
Hur många watt bör den vara på? Ju mer ju bättre förstås men vad klarar man sig med? Det finns allt från ca 750 till 2100 har jag sett när jag surfat runt och jämfört.
Jag kan varmt rekomendera hitachi.Jag använder rondell mer eller mindre dagligen inom jobbet och mishandlar dom riktigt mycket!Den första jag hade räckte 2år innan jag tappa den 30m ner i ett betonggolv.Sen körde jag slut på 2bosch 1elu 1dewalt på mindre än 2år har nu en hitachi igen som jag haft i 6år.Har även en privat.Det kanske säger lite om kvaliten.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Bosch har en blå 1400watts rondell med 125mm skiva. Lastkännande rackare så den håller varvtalet även under belastning. Väldigt stark och ändå smidig. Sen har den ju mjukstart, kickback stop och lite annat diverse som kanske är av mindre betydelse. Stor rondell i liten förpackning :) Rekommenderas!

Annars är metabo fina.

Låter mycket bra... Modellbeteckning? Pris? Länk?

Eller modellbeteckning iaf så kan jag leta själv :)

Jag kan varmt rekomendera hitachi.Jag använder rondell mer eller mindre dagligen inom jobbet och mishandlar dom riktigt mycket!Den första jag hade räckte 2år innan jag tappa den 30m ner i ett betonggolv.Sen körde jag slut på 2bosch 1elu 1dewalt på mindre än 2år har nu en hitachi igen som jag haft i 6år.Har även en privat.Det kanske säger lite om kvaliten.

Jag har aldrig ägt nån Hitachi men när man klämmer och känner på Hitachi så andas dom verkligen kvalitet! Dom brukar va ganska dyra dock.

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions

Tveäggat svärd det där....

- Mindre motor smidigare och lättare maskin
- Starkare motor klumpigare och tyngre maskin
Generellt
Edit: Bosch som nämns här verkar inte vara så dum

Angående Elverktyg.
Det går inte vara utan en Multimaster. Fein har orginalet, men Bosch som släppte sin förra året är inte så dum den heller och är billigare. Bosch har även billigare tillbehör.
Klarar även av att kapa bultar:)

Bifogat

• fmm_top.jpg
    fmm_top.jpg
    30.7 KB · Visningar: 7,176
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Här är en länk till produktblad: http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...gw&language=sv-SE&ccat_id=81919&prod_id=14259

Såg nu att Boyd Coddington hade en likadan, det måste ju vara pluspoäng :)

Edit: Hitachi är också jävligt fina. Och som sagt Metabo med. Det är ju ungefär samma liga dom spelar i...

Den såg sjysst ut. Men 2.500.- e för mycket när man inte jobbar PRO med den. Jag hade tänkt mig 1000-1500.- typ.

Tveäggat svärd det där....

- Mindre motor smidigare och lättare maskin
- Starkare motor klumpigare och tyngre maskin
Generellt
Edit: Bosch som nämns här verkar inte vara så dum

Liten och lätt e alltid trevligt. Man vill inte att rondellen inte skall orka bara. Jag tror knappa 1000 watt borde räcka. :confused:

Angående Elverktyg.
Det går inte vara utan en Multimaster. Fein har orginalet, men Bosch som släppte sin förra året är inte så dum den heller och är billigare. Bosch har även billigare tillbehör.

Jo men 6.500.- :huvet

Jag ska gå och botanisera lite på Bauhaus idag!

Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
http://www.tradera.com/BOSCH_GCM_10_SD_professional_byggsag_sagstativ-auktion-64765660

63849218_1.jpg

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Ett oväntat tips från en från en som anser att dyrt oftast är bra,
BEST-tools från ÖB.
Jag var runt o klämde o vred på varenda såg för ca 3000kr inom 4 mils radie och den som verkade stabilast var faktiskt ovan nämnda med dubbla teleskopstyrningar och 1800W, och den kostade bara 1000-lappen.
Nu har jag byggt ett garage 50m2, en bastu 10m2, ett halvt hus 70m2 samt en altan 80m2 och den funkar fortfarande lika bra och håller vinklarna tillräckligt bra för att såga lister och foder med perfekt passning.

Och som någon sa tidigare så är ett stadigt bord samt ett par bra rullbockar nödvändigt för att man ska kunna utnyttja sågen effektivt

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Tackar! :tummenupp

Nu drar jag till Bauhaus och kollar på el-verktyg!

Faan va kul det ska bli!!! :tuttar :banana

Vicket jäla smäck dom säljer på det där varuhuset.

Tråkigt att du blev besviken men jag kan se det framför mig, glatt förväntansfull injoggande in i butiken och sur o småförbannad när du kommer ut från den. :D

Hur många grader kan en dålig såg egentligen såga fel? Visserligen så är det roligare att använda kvalitetsgrejor men hur mycket sämre kan det egentligen bli?

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
kolla in www.strands.se de har billiga verktyg:tummenupp :tummenupp :tummenupp

6512347%2Ejpg

KOMPLETT KIT!

Kap/Geringsåg 1800W 4600v/min Klinga Hårdmetall 255
mm Kapacitet vid 90º 75x300 mm 45º 40x300 mm Vid
gering 45º 40x210 mm

Sågbord. Höjd 85cm Längd ca: 106cm – 186cm.
Levereras komplett med sågbord och kap/Geringsåg

Kap/Gersåg komplett med bord
Pris: 1 895,00 (Exkl moms)
Art nr: 6512347

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Angående Elverktyg.

När jag va på Beijers idag för att kolla på el-verktyg hade dom Feins Multimaster där. Jag passade på att ta en katalog som jag har lustläst.

Du verkar ha rätt. Hur kan man leva utan det här fantastiska verktyget? Jag visste inte att jag behövde en Fein Multimaster. Men nu vet jag att jag har det behovet.

Vart hittar man en Fein Multimaster billigast. Gärna med låda och tillbehör.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vertyg är kul! Det är dock sällan man som privatperson kan unna sig att skaffa riktigt bra kvalitet av de större sakerna. Tigersåg, motorsåg o.d. går väl an, men att t.ex. inhandla betongslipmaskin eller en Hitachi cementkap med diamantklinga - det gör man bara inte :) (har lånat en och sågat dörrhål med och det skär som smör i lättbetongen, men jäklar vilket tungt as)

Hörselkåpor är för övrigt viktigt som attan. Det finns ju små öronanpassade som man specialbeställer, men priset är därefter. Jag använder själv Peltor Comtac (aktiva och med ingång för radio/mp3 el.dyl.) - samma som M-märks för försvaret. Priset är hyfsat ändå (ett par tusen nånstans), även om elektroniken i dem gör dem klart dyrare än "vanliga" kåpor.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Jag köpte en kombinerad kap/gersåg-bordsåg på harald Nyborg för 1998 kr.
Fungeraralldeles utmärkt för hobbybruk.

:tummenupp

Bifogat

• såg.JPG
    såg.JPG
    26.1 KB · Visningar: 208

miniman

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Husaberg FE 400
Jag har en från Biltema. Har byggt en större uteplats och ett 14 kvadrats "hus" och ännu funkar den. Visst, man får alltid vad men betalar för men gör man ett enstaka byggprojekt tycker jag ett en billig funkar ok, jag kan ju köpa minst fem stycken biltema för priset av en kvalitetsmaskin.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy