Vettig utrustning?

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Hoj
-?-
Men funkar det? Är basmaterialet som kevlaren fäster i skit så bör ju skyddet oavsett vara sisådär.

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Thrux R
Jag har lyckats undvika marksyning med mina byxor så jag kan ju inte svara av egen erfarenhet, men så länge man skickar in ett par vettiga jeans så borde det hålla minst lika bra som "färdigproducerade" kevlareans. Det är ju inte så att de tejpar in kevlaret, utan de sprättar upp jeansen för att fästa fodret och syr ihop sömmarna med identisk tråd efteråt för att det verkligen ska bli ett foder och inte byxa-i-en-byxa, så jag har fullt förtroende för dem.

Om du fortfarande är tveksam så kan du höra av dig till dem så lär de garanterat kunna svara på frågan bättre än vad jag kan. :)

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Hoj
-13 Kawa z800
jag va å kikade lite hos lokala mc-handlaren igår. Det får nog bli ett par kevlarbrallor från Lindstrand, ett par dojjor av "sneakers"-modell, shoei nxr-hjälm, nå ryggskydd och en nån skinnjacka full med skydd.
Vet att allt kanske inte är av högsta säkerhetsklass, men jag tror jag kommer kunna använda det typ varje gång jag åker iaf.
Planen är ju att jag ska köpa ett tvådelat skinnställ någon dag med, men jag får lov att börja såhär.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
jag va å kikade lite hos lokala mc-handlaren igår. Det får nog bli ett par kevlarbrallor från Lindstrand, ett par dojjor av "sneakers"-modell, shoei nxr-hjälm, nå ryggskydd och en nån skinnjacka full med skydd.
Vet att allt kanske inte är av högsta säkerhetsklass, men jag tror jag kommer kunna använda det typ varje gång jag åker iaf.
Planen är ju att jag ska köpa ett tvådelat skinnställ någon dag med, men jag får lov att börja såhär.
Satsa på något bättre än "sneakers" på fötterna. Du har 26 ben i varje fot och du vill helst behålla dem så hela som möjligt. :fakta Konvalescens på fotskador är lång..om det ens någonsin blir riktigt bra.
Likaså vettiga handskar...det lönar sig...tro mig, jag vet. Och många andra med mig...

Last edited:

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Hoj
-13 Kawa z800
Satsa på något bättre än "sneakers" på fötterna. Du har 26 ben i varje fot och du vill helst behålla dem så hela som möjligt. :fakta Konvalescens på fotskador är lång..om det ens någonsin blir riktigt bra.
Likaså vettiga handskar...det lönar sig...tro mig, jag vet. Och många andra med mig...

Glömde skriva handskar��
Är ju lite extra skydd i skorna och man kan gå i dom tänkte jag. Har du något annat tips på skor, eller är det bara stövlar som gäller?..

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Glömde skriva handskar��
Är ju lite extra skydd i skorna och man kan gå i dom tänkte jag. Har du något annat tips på skor, eller är det bara stövlar som gäller?..

Det finns en god anledning till att race- och crosstövlar ser ut som de gör...och likaledes sannolikt en god anledning till att man inte tävlar i sneakers.

En kompis krockade för rätt länge sedan med en bil...som tyvärr många andra gjort. Enligt sjukvårdspersonalen så var det kängorna som gjorde att han bara bröt benet och inte också fick en öppen fraktur.

Ju högre och mer förstärkta (på rätt ställen) desto bättre. Sen finns det mer eller mindre diskreta utföranden.

Vad gäller handskar så...allt snudd på är bättre än inget vilket numera även vår äldsta dotter mycket och gärna håller med om efter att fått en stunds otrivseltid med sand och asfalt för några veckor sedan. Hon tyckte att trots allt så hade nog morsan och farsans insisterande på vettiga handskar varit rätt grej...

Det är ännu sämre prognos för händer än för fötter...och man behöver dem ännu mer. :fakta

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Daytonastövlar är det enda rätta.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har aldrig haft skinställ sedan jag såg videon nedan däremot allvädersställ i olika utformning genom åren.Tätt och varmt när det blåser kallt samt har idag ofta bra skydd insydda. :crash

Mc stövlar eller mc skor är också bra att ha på sig.Skaffa integralhjälm eller den öppningsbara versionen.Glöm öppen hjälm om du inte vill ha konstant drag i facet.

https://youtu.be/nlGclIZV5JQ

Last edited:

Eron

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Hoj
2015 Yamaha MT-09
Misstänker då att du köpte ett par byxor som inte hade förstärkt material på alla utsatta delar samt att du inte hade höftskydd?

Nej jag hade inte höftskydden i byxorna, som sagt så var det inte några större skador på byxorna utan det var nog byxorna som "gled undan" (friktion mellan byxa och hud) och orsakade såret på höften.

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Öppen hjälm = Big no.... På en Street fighter passar vanlig integralhjälm bäst. Crosshjälm med Googles funkar fint i stan med farter på 70-80 km/H och vid stunt.

Skinnstället skall inte vara ett helställ i ditt fall. Det skall vara ett 2 delat med dragkedja och knäpuckar. Med den klädseln kan du köra inspererat och säkert. Det är skönt att köra med skinnställ när det går undan. Vill du sedan köra trackdays , då är skinnställ ofta ett krav. Även på smc's AK kurser ( storbanekurser) skulle jag rekommendera skinnställ.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA