Vevaxel går trögt efter motorrenovering

tillin

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2015
Hoj
Suzuki pv 98
Plockade ihop en gammal moped motor idag som jag har total renoverat och efter jag hade fått ihop motorn så rördes vevaxel inte alls men satte på svänghjul och vred om så sa det klick ?! efter så gick den att snurra men gick väldigt trög på ett ställe, har snurrat motorn ett par varv och det verkar som det har släppt ganska rejält visst känner man av att det tar i mot på ett viss "ställe" men det går mycket lättare vad det gjorde tidigare. Så vad blir nästa steg att klyva motoren igen eller är det bara att start upp den och börja köra? har jag haft sönder ett ram lager eller har jag i värsta fall krökt vevaxel ?

tacksam för snabba svar moppen är en suzuki pv

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Man bör se till att en byggd vevaxel, helst om den är pressad ihop, roterar rent innan den monteras. Du har nog haft sönder något. Förmodligen har inte veven shimsats/passats korrekt på plats. Alternativt så har den inte pressats ihop tillräckligt, vilket isf gjort den för stor. Att den gått tungt på ett ställe låter som "inte rak"!

tillin

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2015
Hoj
Suzuki pv 98
Man bör se till att en byggd vevaxel, helst om den är pressad ihop, roterar rent innan den monteras. Du har nog haft sönder något. Förmodligen har inte veven shimsats/passats korrekt på plats. Alternativt så har den inte pressats ihop tillräckligt, vilket isf gjort den för stor. Att den gått tungt på ett ställe låter som "inte rak"!

Veven var ny köpt när den sates dit och självaste veven går lätt men axeln går lite trögare på vissa ställen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den har nog bara inte satt sig rätt i lagerlägena på blocket. Klappa lite lätt med en plasthammare, i bägge ändorna på vevaxeln så sätter den sig nog och börjar gå lätt.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...