Vevaxel gs 1000 kontra gsx 1100

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
någon som vet skilnaden på dessa 2 vevaxlar. vet att slaget skiljar, men är där något annat som oxå skiljar eller passar 1100 veven i gs 1000 blocket.

vart liggar det extra slaget, i veven eller i längre stakar.

detta blev felformulerad va jag menade är om stakerna är längre på gs/ gsx 1100. dom har grövre storände iallafall
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vevstaken har ingen betydelse för vilken slagläng kolven har. Bara vevaxeln....
Nu är jag ute på tunn is... Med risk att få en knäpp på näsan av Jörgen "tror" jag att GS veven är rulllagrad, medans GSXen har glidlagrad vev.

Mats
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
GSX är också rullagrad.
Tyvärr känner jag inte till vilka differenser som finns.
Jag har heller aldrig hört om någon som använder en GSX-vev i en GS, så...
Men, ta lite mått på en GS-vev så kan vi jämföra :)
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
su 001.JPG

hoppas det går att tyda min fantastiska mått ritning:confused:

här är mått på veven. det som gör 1100 veven mer intr är dom kraftigare lagren i storänden + jag har hittat en färdig race vev till en bra peng.
vill gärna ha längden på staken oxå. vevstaken menar jag :D
kolvbult diameter ?
1. 100 mm
2. 193 mm
3. 230 mm
4. 327 mm
5. 157 mm
6. 100 mm
7. 192 mm
8. 195 mm
9. 410 mm
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Mina mått är tagna på en lös vev, men resultatet ser ju ganska gött ut ändå :)

1. 100 mm 101
2. 193 mm 192
3. 230 mm 230
4. 327 mm 328
5. 157 mm 58
6. 100 mm 99
7. 192 mm 192
8. 195 mm 195
9. 410 mm 409

No 5 tolkade jag som mått på skinkorna...
2 och 7 ser ut som samma mått ?

Lagren har 72mm ytterdiameter.

GS och GSX använder likadan kamkedja, men dreven kanske skiljer ?
GSX-veven har 15 tänder på kamdrevet.

Kolvbult:
1980-1983: 18mm
1983-1985: 20mm

1983 var ett brytår, jag har hört om bägge varianterna det året.

Ska du köra med generator har de senare vevarna en kraftigare kona, annars är det ju bara att kapa den.

Vevstake
Totallängd: 155,6
Lillända dia: 18
Storända dia: 39
cc: 116,2
De bästa stakarna är katanastakarna som är markerade med 493, standardstaken har 492.
Inget måste ha om man inte trimmar riktigt redigt, men kan man välja så...

EDIT
Hittade dessutom en ritning bland mina filer:

SUZUKI_CRANKSHAFT_DIMENSIONS.jpg
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
hej
tusin tack för din tid
jap 2 o 7 är samma mått. liten miss från min sida:dummer. jo det ser ju bra ut vilken årsmodel är det du har mättad på. hade fatt i en vev från en katana ? tror jag. o den passade inte det skiljde i mått nr 1 det var 8 mm + på katana veven, den skinkan vid ramlagar 2 var 8 mm tjockare. så det ramlagret är flyttat längre in mott mitten av blocket. generator konan kvitter den ska kapas då jag kör utan ladning. då får jag leta efter katana staker, plockar ut ca 120 hk på hjulet. ramlagarn är samma enligt suzukis oem lista.
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Alla GSX-vevar passar i alla GSX-block. De torde därmed ha samma mått.

Däremot har de tidiga och sena varianterna olika primärdrev så en matchande kopplingskorg behövs.
Å andra sidan går det att svetsa om en korg med 'rätt' drevkrans om man absolut inte hittar rätt variant.

Men jag kan kolla vad det var för vev imorgon kväll.
Nu ska jag nanna, tidig väckning för att se på dragrace i Tierp imorrn :)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
hej
tusin tack för din tid
jap 2 o 7 är samma mått. liten miss från min sida:dummer. jo det ser ju bra ut vilken årsmodel är det du har mättad på. hade fatt i en vev från en katana ? tror jag. o den passade inte det skiljde i mått nr 1 det var 8 mm + på katana veven, den skinkan vid ramlagar 2 var 8 mm tjockare. så det ramlagret är flyttat längre in mott mitten av blocket. generator konan kvitter den ska kapas då jag kör utan ladning. då får jag leta efter katana staker, plockar ut ca 120 hk på hjulet. ramlagarn är samma enligt suzukis oem lista.

Jag tror inte du behöver vara orolig för att GSX vevstakarna inte skall hålla. BurnaDanne har 300+ hästar jag har kört 174 hästar (på hjulet) i flera år. Jänkarna använder ofta vanliga GSX-vevar i sina ProMod's med över 400 hästar på lutsgas. Prostock-åkarna tror jag mest kör med Failcon Knife-stakarna när de bygger vevar, mycket för den gynsamma formens skull.

/Ingvar
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
näe är inte räd att det inte ska hålla, det en prostock vev jag har lånad o mätta på. men viste inte om alla 1100 vevar var likadana. men ska jag bygga en ny vev kan jag lika bra använda dom starkaste grejor. men tyvärr går det inte att använda 1100 veven. skinkorna på 1000 veven är lika tjocka alla ihop mens en är tjockare på 1100 veven vilket betyder att om jag ska använda 1100 veven måste jag flytta ramlagret i blocket 8 mm..... jag har köpt en 1000 vev :D
tack för all vissad intr
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top