Vevaxellager Honda RS 125

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
I reservdelslistan har lagret beteckningen 6305/special. Någon som vet om eller vad som är "special" med lagret?

/Göran
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan inte dra mig till minnes att det är något speciellt som skiljer det från andra vevlager, dock så skiljer ju sig vevlager från vanliga lager genom bättre precision och större spel. Så du bör kunna dra i vilket vevlager med dimensionen 6305 som helst.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
King Karaoke skrev:
I reservdelslistan har lagret beteckningen 6305/special. Någon som vet om eller vad som är "special" med lagret?

/Göran

Special betyder väl bara att det inte är ett standardlager? Dvs det är något som skiljer det från ett 6305, annars brukar det stå nån bokstav efter, som tex kan indikera att det är slutet på ena sidan och sånt.
 

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Tydligen görs spårkullager i varianter med olika mycket glapp i.
Tex 6305 med beteckningen C3 glappar mer än ett standardlager.

Hmm, känns vanskligt att chansa....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
King Karaoke skrev:
Tydligen görs spårkullager i varianter med olika mycket glapp i.
Tex 6305 med beteckningen C3 glappar mer än ett standardlager.

Hmm, känns vanskligt att chansa....
SKicka ett PM till Ako ( Anders Kihlander) han har bra koll på kullager och vilken typ du ska ha.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du skall ha c3 lager vilka populärt kallas höghastighetslager, dessa har lite mer spel.
Ditt lager bör heta 6302 c3 (om jag tittade rätt i sprängskissen så heter lagret 6302 inte 6305)

På lagerbanan står lagrets kompletta beteckning, ta med denna till ett lagerföretag momentum etc så får du garanterat med dig rätt lager hem, dessutom kostar lagret troligen inte mer än en hundring .


SKF märkningar är enl följande:
C2-C5= frigång i radialplanet C2 extra tight C5 extra stort C3 är lagom för applikationen
RS1= gummitätning
Z= metalltätning
2RS1=gummitätning båda sidor
ZZ=metalltätning båda sidor
P4-6= tillverkningstoleranser högre är bättre (normalt bryr man sig inte)
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Rätt vanligt att dom som köpt icke orginal lager fått block som inte ser så bra ut efteråt. Är väl pga att man köpt lager som inte har det där stiftet som ska hindra lagret från att följa med och rotera i lagerinfästet.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
King Karaoke skrev:
I reservdelslistan har lagret beteckningen 6305/special. Någon som vet om eller vad som är "special" med lagret?

/Göran

Liten kommentar bara innan du stövlar in på momentum eller något sådant och köper lager.

Det finns 'vanliga' lager och det finns 'motorlager', för vevaxel, kolvbultslager etc är det motorlager som gäller om man vill att det ska hålla.

Har man inte jättekoll är original billigast... Ett nytt vevhus brukar vara DYRT.

De kan ha benämt det så då det på just denna plats har någon annan tätning än övriga lager med samma benämning eller något.
 

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Tack för alla upplysande svar!

Hehe, ja ett vevhus är synd att riskera för nå´n tia.

Det handlar ju inte om att spara några pengar utan snarare känslan av att ha överlistat de stora leverantörerna.....fast den känslan försvinner nog rätt snabbt när det rasar.

Jag ska kolla om jag har ett löst lager och se om det finns standardlager med samma beteckning.
 

DP #70

Fattig student
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TZ250 -04, Honda CBR100RR -08
Axxexs skrev:
Rätt vanligt att dom som köpt icke orginal lager fått block som inte ser så bra ut efteråt. Är väl pga att man köpt lager som inte har det där stiftet som ska hindra lagret från att följa med och rotera i lagerinfästet.

Det stiftet finns dock inte på 125:eek:rna...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top